Ngra bilder ur varjagarkivet

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Ngra bilder ur varjagarkivet

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2020, 13:12

Varjag har säkert ungdomar omkring sig. Om inte annat så kanske någon tonårig granne. Många sådana här en scanner, vet vad en scanner är och hur den fungerar. Om varjag tar med sig sina album till en sådan ungdom är bilderna snart digitaliserade och färgförbättrade så vi medskalmän får kika.

Nej är fel svar, herr varjag.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 november 2020, 09:50

varjag skrev:
18 november 2020, 11:50

Vad är en I-phone ?????

Min enda telefon - har koppartråd :)

Varjag
Ups Uttrycket Down under fick precis en helt ny konnotation. Hur gammal är du? Ursäkta frågan.

Egentligen tänkte jag säga att jag är mycket imponerad av bilderna och det krävdes (krävs) ganska stort mod att möta elementen på det sättet som bilderna visar. Respekt!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 november 2020, 11:59

cats skrev:
Egentligen tänkte jag säga att jag är mycket imponerad av bilderna och det krävdes (krävs) ganska stort mod att möta elementen på det sättet som bilderna visar. Respekt!
Tack cats; och ja, ville visa lite om sjömansyrkets uppenbara faror - på min fars tid……
Under mina sjöår 50-60-talen hade riskerna minskats MEN - inte eliminerats >>>>>
Än i skrivande stund - finns det stackars satar som kämpar för livet - mot De Nyckfulla Havens Raseri...…och överlever eller drunknar -
utan att minsta nyhet bekymrar sig …..
Downunder fick precis en helt ny konnotation. Hur gammal är du?
Inte ''downunder'' riktigt än, men - på den trevliga australiska artighetsfrågan - how'ue goi'n mate svarar jag alltid:

- med höger tumme på vänster underarm; Thanks for aski'n - I still'got'a pulse

:wink: , Varjag

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 22 november 2020, 10:40

Tack Varjag för fina bilder.

Dåligt väder är aldrig kul, och en sjöman älskar inte havets våg. Att ge sig ut på däck när det blåser storm skall man akta sig för, även om det händer att man måste ut och surra något.

Sedan man fick telefax ombord har man fått en bättre uppfattning om vädersituationen, och nu för tiden får man uppdateringar på elektroniska väderkartor via internet.

På en resa Singapore - Taiwan fick jag uppleva tyfonen Imbudo (https://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_Imbudo), men med hjälp av väderfax hade vi bra kontroll på dess läge och kunde anpassa fart och kurs. Dock blev vi ett indirekt offer för tyfonens framfart, eftersom fartyget gick på grund i inloppet till Kaoshiung. https://www.ogj.com/pipelines-transport ... -refloated

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 november 2020, 11:32

av unmo300 » sön nov 22, 2020 10:40 am

Tack Varjag för fina bilder.
,,,
Dåligt väder är aldrig kul, och en sjöman älskar inte havets våg……... :thumbsup:
My pleasure unmo300 !

Och tack för info om

förbättringarna -
Sedan man fick telefax ombord har man fått en bättre uppfattning om vädersituationen, och nu för tiden får man uppdateringar på elektroniska väderkartor via internet.
Om vilka jag inget visste - och ingen annan heller anno 1955...…
På en resa Singapore - Taiwan fick jag uppleva tyfonen Imbudo (https://en.wikipedia.org/wiki/Typhoon_Imbudo),
För dom som googlat din länk - bar ''Imbudo'' under minutlånga raseriangrepp vindstyrkor om ungefär …..67 sekundmeter !

Knappast vindstyrkor man väntar vid Vinga eller Ölands södra udde :)

mvh, Varjag

Skriv svar