Jag utlovade ovan - även en post om detta.......
av Markus Holst tor feb 21, 2013 11:24 pm
Ändå måste båtar gått på minor ett bra tag efter krigsslutet.........
- och jag svarade kort - ''I Massvis!''
Som jag beskrivit i tråden, var minfaran på intet sätt förbi med Fredsutbrottet. Tvärtom - när alltmera sjöfart kom igång
under 1946 och tog fart under 1947, skördade osvepta minor hundratals fartyg. De ''minfria farlederna'' jag skrivit om var långt ifrån ordentligt svepta, speciellt vad gällde magnetminor. Varav de allra flesta låg kvar där de lagts. Dessutom tog det tid att få sjökort tryckta som utvisade svepta farleder - i början tycks sjöfarande bara ha dragit blyertslinjer på existerande sjökort - som ''ryktesvis var minfria''
De tätast minerade haven - var Nordsjön, Engelska Kanalen, de Danska öarna och västra Östersjön. Vilket också speglas
i förlusterna i dessa.
Jag postar nedan tabeller över sänkta och skadade fartyg, med datum/tonnage/plats/position - vari framgår förlustdominansen just i dessa vatten. För den som orkar analysera tabellerna - är det ganska uppenbart vilka skepp som blev offer för magnetminor - respektive s.k. drivminor. Alltså ankrade kontaktminor som slitit från sina ankaren - och
drev fritt omkring. I norra Biskayabukten och Engelska kanalens västra del, skördade drivminor många offer.
Bland de danska öarna speciellt - blev engelska magnetminor många fartygs öde då de grunda vattnen och täta danska lokaltrafiken inbjöd till katastrofer.
Ett - speciellt tragiskt danskt öde var DFDS'rederiets lilla passagerarångare s/s KJØBENHAVN som den 11:e juni 1948
minsprängdes på resa Köpenhamn - Aalborg - ganska nära destinationen. Ombord fanns 350 passagerare och en besättning av 52 män och kvinnor. Hon fick snabbt styrbords slagsida, bara ett par av hennes livbåtar kunde sjösättas....

- ss Kjobenhavn 1948.jpg (17.8 KiB) Visad 6543 gånger
Av rena turen - fanns DFDS's s/s FRIGGA alldeles i närheten, uppfattade KJØBENHAVN's nödsignaler - och lyckades rädda
216 passagerare och 45 av besättningen. Men - 141 personer drunknade ☻
(Farleden fartyget följt på resan hade ''minsvepts'' - och ansågs fullständigt säker, när detta hände

)
Här -
Tabell över minsprägningar efterkrigstiden 1945 – 1957 i Nordsjön, Engelska Kanalen, Biskaya,
Norge, Island, Danska öarna, Östersjön och Medelhavet
1945 - 91 fartyg 250582 GRT (varav 7 svenska)
1946 - 119 fartyg 238620 GRT (varav 2 svenska)
1947 - 94 fartyg (varav 10 svenska)
1948 - 52 fartyg (varav 8 svenska)
1949 - 50 fartyg (varav 2 svenska)
1950 - 38 fartyg (varav 2 svenska)
1951 - 13 fartyg ( varav 1 svenskt)
1952 - 13 fartyg (varav 1 svenskt)
1953 - 7 fartyg (inget svenskt)
1954 - 11 fartyg (varav 1 svenskt)
1955 - 9 fartyg (varav 1 svenskt)
1956 - 3 fartyg (inget svenskt)
1957 - 6 fartyg (inget svenskt)
Jag har bara brytt mig om addera tonnaget för 1945 och 1946. De verkligt intresserade, kan göra övningen med ledning av statistiken nedanför -
En bra indikation om minfarans grader i olika vatten, för åren 1945 och 1946 är lokaliseringen
av var dessa inträffade:
1945: Nordsjön/Biskaya/Eng. Kanalen 37
Östersjön/Danska öarna 25
Medelhavet 23
(de felande fem – inträffade i Svarta Havet)
1946: Nordsjön/Biskaya/Eng. Kanalen 46
Östersjön/Danska öarna 49
Medelhavet 23
(det felande – i Svarta Havet)
Bland de 40 svenska fartyg som sänktes eller skadades, kan nämnas Malmrosrederiernas m/t FALSTERBOHUS -
http://kommandobryggan.se/malmros/falster.htm
som skadades vid Hallands Väderö 1948. Samt Sveabolagets nästan nya s/s BERKEL
http://www.kommandobryggan.se/svealast/berkel.htm
- skadad i Fehmern Bält 1955 - och Johnsonlinjens -

- amazonas.jpg (40.04 KiB) Visad 6543 gånger
- skadad utanför Jyllands kust den 16:e juni 1948.
Ett stort antal av minoffren under de första 4-5 efterkrigsåren, bör ej heller förglömmas...det var mindre eller små
fiskefartyg med några få mannars besättning. Behöver jag tillägga - att det sällan fanns några överlevande -
Det fasansfullaste av alla minkrigets offer efter 1945 - är en nästan okänd minsprängning med sänkning av s/s KIANGYA!

- ss KIANGYA.jpg (14.6 KiB) Visad 6543 gånger
Gick på en magnetmina (amerikansk?) - utanför Whampoa i Kina den 4:e december 1948.
Ett 2000-tons fartyg som ''enligt kinesiska föreskrifter'' - kunde ta 1186 passagerare. Men - detta var Kina 1948...
- hundratusentals människor flydde desperat från den annalkande Röda Kommunistfloden - och KIANGYA var fullpackad av - ingen vet hur många. Som föredrog en oviss framtid i Taiwan framför Mao-tse-Tung's röda skräckvälde.
Som vanligt, när det gällde fjärran katastrofer då - vet ingen hur många som räddades. Eller drunknade.
Men de räddades antal uppskattas till 700-1000?
De drunknades - till 2700 - 3920
Och här, slutligen nåt för kalenderbitare - tysk statistik för mineringsförluster i Europeiska farvatten 1945 - 1957
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/mi ... rluste.htm
Varjag