Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
KoteGaeshi
Medlem

Re: Från Libau till Tsushima – en Flottas Golgatavandring

Inlägg av KoteGaeshi » 18 september 2015, 13:31

Men, vad hade de egentligen för pistoler vid de ryska och japanska flottorna under den här tiden? :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 september 2015, 20:30

KoteGaeshi skrev:Men, vad hade de egentligen för pistoler vid de ryska och japanska flottorna under den här tiden? :milwink:
Mycket snygg varjagprovokation :wink:

Chapeau!

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 september 2015, 05:42

KoteGaeshi skrev:Men, vad hade de egentligen för pistoler vid de ryska och japanska flottorna under den här tiden? :milwink:
Mycket snygg varjagprovokation :wink:

Chapeau!
:lol:
Pistoler som vapen till sjöss, försvann med Johnny Depp & Co's epok.....Deras ersättare, revolvrarna, befanns ganska odugliga då
''äntring med kniven mellan tänderna...'' relegerades till en historisk raritet.
TheBuccaneers_FJWaugh.jpg
Men för historisk korrekthet (intet skaffa med politisk d:o!) hade japanerna en
Japansk M 1883 9mm revolver.jpg
Japansk M 1883 9mm revolver.jpg (53 KiB) Visad 1615 gånger
- medan ryssarna använde
Rysk M 1895 7,62mm revolver.jpg
Rysk M 1895 7,62mm revolver.jpg (27.95 KiB) Visad 1615 gånger
Bägge bäst lämpade för självmord - när läget blev ''utsiktslöst'' och enda alternativet var den långsammare - drunkningsdöden :D
(det sagt, var den ryska, en belgisk Nagantkonstruktion - sisådär 500% överlägsen den japanska... :P )

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 september 2015, 08:44

Den nedre ser helt ut som min barndoms knallpulverpistol.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 september 2015, 11:14

Sverige hade (har!) Naganter i bruk.

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/s ... pist_g.htm

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 september 2015, 11:29

Markus Holst skrev:Den nedre ser helt ut som min barndoms knallpulverpistol.
Kan inte yttra mig, då jag hoppade över knallpulveråldern....gick direkt till en lignose 25:a :wink:

Den svenska Nagantrevolvern var en förenklad Nagantvariant jmfr. med den ryska. Den saknade gastätningen.
och hade bara sex patroner i trumman - inte sju som den ryska.
Vilket förbättrade oddsen vid spelande av Rysk Roulett..... :lol:
Men den ryska - var en barnlek jämfört med Polsk Roulette - där laddade man Fem av Sex kammare - :P

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Från Libau - mot det okända.....

Inlägg av sveahk » 22 september 2015, 18:39

Som det ofta händer med varjags trådar, så väcks intresset att veta mer om vad som hände, kanske t.o.m. hitta någon liten bit som har undgått varjags skarpa historieögon (möjligtvis medvetet, vad vet jag...)

Anyway, läser en tysk bok från 1906 som jag nog redan nämnt - Rysk-Japanska kriget av en Graf Reventlow - lite allmänt prat om vad det var för fartyg som ingick i Stillahavs-eskadern. Fyra ursprungligen tyska skepp ingick, och en av dem var en ombyggd tysk Schnelldampfer, LAHN. Över 5.000 bruttoton, byggd 1887 i Glasgow.
Lahn.jpg
I Ryssland gavs den namnet RUSS, så jag antar att det rör sig om...
varjag skrev: RUS (oceanbogserare)
Varjag
som varjag nämnde i början.

Anyway, ytterligare en gång - 1904 byggs den i Libau om till ett "Ballonschiff", med en "Fesselballon", och traskar så med till de östliga haven, för att när det börjar brännas kunna skicka upp ballongen på cirka 100 meters höjd och ge värdefulla uppgifter om den lede fiendens positioner...
Lahn-Russ.jpg
Vilket den förmodligen aldrig gjorde - frågan är om LAHN/RUS överhuvudtaget deltog i Tsushima-bataljen, ty den lyckades klara sig helskinnad tillbaka till Europa ett år senare...

Bara ett par ord i väntan på varjags fortsättning...

Hans K

varjag
Saknad medlem †

Re: Nossi Be, kolning, proviantering – för den längsta etappen

Inlägg av varjag » 23 september 2015, 04:51

Sista natten vid St. Mary, på kryssaren NAKHIMOV har man uppsnappat några fjärran radiosignaler som dechiffrerats…..
E.S.P : Nåt snille ombord, har identifierat signalen som japansk…..’’Den ryska flottan ligger vid St Mary utan att visa några
ljus på natten…’’
Torpednäten åkte omedelbart i sjön, besättningarna håller skärpt utkik och kanonbetjäningarna sover vid sina pjäser.
AURORA siktade några ljus, en signallampa från land – den besvaras genast utifrån havet….det är en mörk natt.
Vad skall hända ? Vi måste vara beredda på ett anfall – allting är nervöst.
En kryssare lämnar i gryningen – den har hemliga order för kolångarna…..

7e januari : kryssaren SVETLANA med jagarna BEDOVY och BODRY ansluter. BODRY har maskinfel och tas på släp av
ROLAND. Följande morgon rappoprterar BODRY att hon behöver kol – vi stannar ett par timmar och ANADYR kolar
jagaren. Det var tur att det var kavlugnt – annars hade detta aldrig varit möjligt.

Amiralen håller ett kraftfullt Jultal till oss, följt av gudstjänst – alla fartygen saluterar. 31 skott…
BORODINO rapporterar med semafor att dom siktat fyra stora krigsfartyg som för ljus….det är klart att det finns japanska
i närheten. Kryssaren SVETLANA går i förväg till Nossi Be. Någon påstår att ljusen som siktades igårkväll – var från våra egna
fartyg, antagligen KUBAN som varit i hamn i Diego Suarez.
(KUBAN segar under civil rysk flagg – och kan angöra hamnar vilket inte tillåts flottan…)

Nossi Be är en mycket fjärran ankarplats – vi vet litet om vattendjupet där, vi måste skicka in ångbarkasser och loda så vi
inte stöter på grund.
byn - Nossi be, Madagaskar.jpg
byn - Nossi be, Madagaskar.jpg (36.38 KiB) Visad 1505 gånger
Idag måste jag avsluta den långa rapporten om Borodino-klassens slagskepp som jag började redan för en månad sedan.
Det har varit många fel på dem och rapporten kommer inte att skaffa mig vänner i St Petersburg när den når fram.
Men – jag måste skriva sanningen som den är. Hoppas att mina anmärkningar tas ad notam – och att förbättringar föreslås.

10e januari : Klockan 14.oo hissar ROLAND en signal – besättningen begår myteri…..Jagaren BEDOVY skickades
att slå ner myteristerna – om nödvändigt skjuta dom ! Med såna fullmakter tog det bara minuter att återställa ordningen.

Det finns bara tre möjligheter för oss. Fortsätta österut. Stanna och avvakta om vi behövs vid Japans kuster. Eller –
vända tillbaka…..

…det finns ingen post eller telegraf där. Jagare måste skickas till Mojanga (Mahajanga på kartan ovan…) för att hämta eller
sända telegram och post. Folkersams flotta meddelar att det finns ingen post som väntar där…….Det finns få européer
och är tryckande hett.
Men – vistelsen vid Nossi Be kommer att bli den enda, någorlunda ‘’normala hamnerfarenhet’’ som flottan upplever.

F.f.g. sedan Reval – beviljas besättningarna landpermission här. Dom har inte satt fötterna på torra land på 86 dygn !
Eftersom vistelsen här skall bli mycket lång – släpper man iland manskapet i reläer om 150-200 man…..
Russian_Baltic_Fleet_Madagascar.jpg
Russian_Baltic_Fleet_Madagascar.jpg (133.14 KiB) Visad 1505 gånger
Och hoppas på det bästa. Samstämmiga vittnesmål, säger att alkohol är sällsynt och dyrt här – och karlarna har mycket lite pengar…

Till och med officerarna tillåter sig lite nöjen här – som t.ex. storviljakt……
officerare drar paa jakt i Madagaskars vildmarker.jpg
officerare drar paa jakt i Madagaskars vildmarker.jpg (123.2 KiB) Visad 1505 gånger
Vilket kan behövas, först nu får man detaljerade nyheter om debaklet vid Port Arthur. 40 000 man ryska trupper har kapitulerat.
Inclusive 1000 officerare……Dom vet inte riktigt vad dom skall tro – men att Ryssland lidit ett katastrofalt nederlag – är helt klart.

Tidsfördriven är som sagt få, men fartygen börjar snart likna flytande menagerier. Papegojor,burfåglar, tama apor och lemurer m.m. uppenbarar
sig överallt. Ja t.o.m. nån liten krokodil – har adpoterats......
Lemurer - køptes som keldjur av ryssarna.jpg
Lemurer - køptes som keldjur av ryssarna.jpg (28.84 KiB) Visad 1505 gånger
Men disciplinen förblev hård – en man ur SUVOROV’s besättning har ‘’gått på driven’’ iland. Det blir landgångsförbud för alla
dom 800 andra killarna ombord……

f.f.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 september 2015, 11:20

sveahk skrev:
Som det ofta händer med varjags trådar, så väcks intresset att veta mer om vad som hände, kanske t.o.m. hitta någon liten bit som har undgått varjags skarpa historieögon (möjligtvis medvetet, vad vet jag...)

Anyway, läser en tysk bok från 1906 som jag nog redan nämnt - Rysk-Japanska kriget av en Graf Reventlow - lite allmänt prat om vad det var för fartyg som ingick i Stillahavs-eskadern. Fyra ursprungligen tyska skepp ingick, och en av dem var en ombyggd tysk Schnelldampfer, LAHN. Över 5.000 bruttoton, byggd 1887 i Glasgow.
LAHN - ser minsann inte ut som nån bogserbåt.....så här har jag missat något - :oops: (möjligen som ett despatchfartyg...)

Hennes ''ballongliv'' fortsatte i ryska flottan, men bör ha varit mycket kortvarigt....
RUS.jpg
Hon såldes 1904 till ryssarna - och var som passagerarefartyg tämligen luxuös.....
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=lahna

Tack för påpekandet sveahk!
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 september 2015, 13:57

varjag skrev: despatchfartyg
Vänligen förklara för oss obildade landkrabbor vad ett sådant är.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 september 2015, 22:36

Markus Holst skrev:
varjag skrev: despatchfartyg
Vänligen förklara för oss obildade landkrabbor vad ett sådant är.
Kurirfartyg!
Med kort radioräckvidd och ännu kortare räckvidder för flagg/semafor/morselamps-signalering - behövde man ''kurirfartyg''
som höll kontakt med avlägsnare delar av en flotta - under gång till sjöss.
Dom överbringade både skriftliga rapporter/order - och/eller sådana som kunde vidarebefordras medelst flagg/semafor
eller morselampa till detacherade fartyg/förband som inte kunde nås med andra metoder. Men måste hållas underrättade
om läget och/eller förändringar i detsamma......

En sorts ''havens löddriga fälttelefoner...'' :wink:

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re:Långledsnad, svett och väntan – i Nossi Be

Inlägg av varjag » 24 september 2015, 12:18

E.S.P :…..Livet på en jagare är otroligt, packade som sillar, smutsigt, hett och trångt och – dom rullar hela tiden….Däcken är
belamrade med utrustning och grejor – det finns ingen stans att ens kunna promenera ett kort stycke. Men besättningen som
lever tätt inpå officerarrna – ignorerar dem och vice versa. Duktiga karlar !

Mitt brev Nummer 74 – sände jag med en kolångare till Port Said där konsuln tar han om posten f.v.b. till Ryssland. Idag mötte jag
f.f.g. en man som led av ‘’elefantsjuka’’ – hans ben var uppsvullna som telegrafstolpar – sjukdomen angriper bara negrer och
malajer. En fransk torpedbåt kom med telegran från Diego Suarez till amiralen. Undrar var de innehåller… ?
Tre officerare har avskedats, en blev galen, en löjtnant blev sjuk och väbeln på AURORA påstås ha stulit pengar…
Alla skall skickas hem med MALAY och KNIAZ GORTCHAKOV (ett annat transportfartyg).
Två eldare i en bunkergång på BORODINO, dog av kvävning av något slag – deras lik fördes till sjöss på BRAVY och gavs
Sjömansbegravning. Det är mitt jobb rapportera exakt vad – dom dog av och föreslå åtgärder att hindra ett upprepande.

Förutom kolbunkers – provianterar man. Levande proviant…..
...proviantering medelst roddbaat....jpg
Däcken fylls av bölande kor och tjurar, svin, får och fjäderfä.....
levande kritter som dæckslast.jpg
levande kritter som dæckslast.jpg (28.48 KiB) Visad 1407 gånger
Därtill – så klart höbalar i mängd för att hålla djuren vid liv – tills deras tur att slaktas kommer. Ombord på SUVOROV kommer t.o.m.
en orm ombord. I en höbal ! Vild klappjakt bland kanontorn och ventilatorer…innan kräket dödas av någon handfast matros med en handspak…

På BORODINO sover officerarna på däcken – bland kolhögar och höbalar……Hettan gör hytterna och mässdäcken outhärdliga…

På BORODINO sover officerarna på däcken – bland kolhögar och höbalar……Hettan gör hytterna och mässdäcken outhärdliga…

E.S.P : Gick ombord på URAL
Førraadsfartyget URAL.png
Førraadsfartyget URAL.png (47.05 KiB) Visad 1407 gånger
där en officer dött av ett slag från en kolpåse under en lastbom. URAL var ett tyskt fartyg som jag inte lätt skall glömma. Här kombineras lyx
och fattigdom. Salongerna är målade i guld och förgyllda ornament. Minnesgudstjänsten för den döde hålls i gunrumet….tidigare. 1 :a klass
dagrum för passagerarna. Åtta stora fläktar håller luften i rörelse, men gör ett väldigt oväsen….Kistan, av bara råa plankor – är slarvigt
målad – träet skiner igenom färgen.
Medan högtiden pågår syr man in den i vit calico. Men har inget stycke stort nog – det blir ett lappverk….Nödtorftigt täckt av färska blommor
från land.
Efteråt firas kistan under samma bom som orsakat fänrikens död – ned i en ångbarkass och tas iland för jordfästning. Prästen läser ritualen,
kistan sänks i graven – hederssalut skjuts ur gevär…Primitivt vitt kors sätts på graven. Sedan är allt över.[/i]

Befolkningen är mycket blandad. Man möter negrer, malajer, judar, indier och – ett fåtal européer. Hästar är sällsynta – de flesta rika män
bärs i bärstolar på skuldrorna av fattiga men välvuxna och resliga negrer….

Boskap finns det gott om.Dom har pucklar och väldiga horn och används som dragdjur – kistan med officeren från URAL drogs av två oxar.

15e januari : KUBAN har anlänt. Jag skall ombord på henne imorgon, men idag på ZHEMCHUG, NAKHIMOV och VORONEZH, den sistnämnda
tillhör ‘’frivilligflottan’’. Lyckades köpa tusen cigaretter där för 10 rubler – ett bra kap !
VORONEZH.jpg
VORONEZH.jpg (8.29 KiB) Visad 1407 gånger
Många av oss har fått värmeutslag. Inte allvarligt, men irriterande. På ZHEMCHUG kände dom inte igen mig, har inte varit på henne sedan Libau…
det är mitt nyanlagda skägg.
Vi förblir här och vet ingenting om vart vi skall gå…..antagligen invänta OLEG och IZUMRUD med jagare.
Ständiga rykten om att vår flotta kommer att återkallas. Vi har fått brev från Sevastopol med dåliga nyheter – matroserna där har gjort myteri
och orsakat stor oreda. Det påstås vara oroligheter i Petersburg också.
16e januari : ombord på URAL, hon är den f.d. tyska KÖNIGIN MARIA THERESA och gick mellan Hamburg och Amerika.
17e januari : ombord på KUBAN, en annan f.d. tysk passagerarångare. Hon har alla livets nödvändigheter – är rymlig och luxuös, med som
krigsfartyg – värdelös. Hon har få och lätta kanoner av liten kaliber och det finns inget pansar. Allting är gjort av trä…..

Var iland, plågad av törst – drack en flaska lemonad och min kompis en flaska öl-vardera kostade 4 franc ! En flaska champagne kostar 40F…
Alla priser ha dubblats sedan vi kom hit…..våra tre jägare återvände. Det hade inte blivit något byte - ☻Det regnade hela natten.

21a januari : Ombord på MALAY. En man i vit smutsig uniform, barfota och utan mössa sträcker fram handen…..Jag tvekade – vad det
berusad sjöman eller…..’’Jag är Titov’’ sa han. Herregud löjtnanten från OREL som blivit vansinnig och skall skickas hem.
‘’Är du rädd för Döden ?’’ frågade han – ‘’har du sett Honom ?’’ Med ett svep av handen säger om Flottan – ‘’Detta är all Ryssland har kvar…’’
Mycket obehagligt – en melankolisk syn.[/i]

Ett snyggt sällskap har samlats på MALAY, de sjuka, avskedade ur tjänsten, galningar och fyllsvin….ingen lyder kaptenens order.
Denne går omkring med laddad revolver hela tiden. En matros från SUVOROV har just dömts till Tre år i Straffbataljon för insubordination.
22a januari : Oron för vad som skall hända på MALAY bekräftas, ett väpnat kompani skickas över för att återställa ordningen.
Märkligt hur spaka alla myteristerna blev – när de ställs inför laddade gevär…..stämningen sjönk till botten. Ingen hade väntat sådana
kraftåtgärder !
Ringledarna hotas med ‘’maronering’’ ! (Bli ilandsatta och övergivna utan medel försörja sig. Min anm.) Vad kan dom göra ?
Ta värvning i Främlingslegionen ?

ESPERANZA (kylfartyget) – har fått fel på kylmaskineriet. Massvis med kött kastas överbord – och äts bums av hajarna. Det har samlats
massor av hajar runt flottan, en hund som ramlade i sjön – slöks nästan genast av en hungrig haj, bara en munsbit för denne.

24e januari : Hetta, fuktighet, ånga och smuts – överallt nedslagna ansikten, uttråknad. Osäkerhet om framtiden, brist på krigsnyheter –
alltsammans överväldigar oss alla. Lathet, inkompetens, dårskap överallt – vad som händer här är helt enkelt otroligt…..Deprimerande !

Nyheter om den tyska ångaren BENGAL. Hon gick på grund på södra Madagaskar – och sjönk. En stor 8000-tonnare full med kol
för flottan. Hennes besättning sägs ha räddats.
8000-tonnaren BENGAL.jpg
8000-tonnaren BENGAL.jpg (26.64 KiB) Visad 1407 gånger

En idiotisk incident på NACHIMOV. Fartyget har inget eget bageri utan får bröd från land eller andra fartyg. Men någon glömde bort
kryssaren….Besättningen lever på kex. Men igår krävde dom färskt bröd. Inget levererades – och besättningen gjorde passivt motstånd
genom att vägra skingras efter aftonmässan…..fast beordrade.
Under normala förhållanden skulle delar av besättningen skickats till andra fartyg – och några antagligen skjutits…Nu försöker man
istället tysta ned saken.[/i]

f.f.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 september 2015, 02:39

Vilket den förmodligen aldrig gjorde - frågan är om LAHN/RUS överhuvudtaget deltog i Tsushima-bataljen, ty den lyckades klara sig helskinnad tillbaka till Europa ett år senare...

Bara ett par ord i väntan på varjags fortsättning...

Hans K
Mycket intressant spörjsmål - lite lodning jag gjort: RUS nämns som en del av transportkonvojen vid Tsushima....
Transport Squadron[edit]
Auxiliaries Almaz (Armed Yacht classified as 2nd class cruiser)
Anadyr (Transport/Merchant Ship)
Irtuish (Transport/Merchant Ship)
Kamchatka (Repair Ship)
Koreya (Ammunition Ship)
Rus (Fleet Tug)
Svir (Fleet Tug)
Oryol (Hospital Ship)
Kostroma (Hospital Ship)
Hur RUS ''klarade sig'' - vet jag inte. Elle - om hon ens verkligen fanns med till det bittra slutet. Här en OoB före slaget:
Tsushima formation.jpg
Tsushima formation.jpg (80.91 KiB) Visad 1373 gånger
RUS nämns inte vid namn - men ''transportfartygen'' (ospecificerade) - kan gömma vad som helst.
Det enda jag vet med säkerhet - är att lasarettsfartygen, ORYOL och KOSTROMA lämnades orörda av japanerna.
Jag har inte last ngt - om ballonginsats, varken under resan eller slaget den 27:e maj.
Tvivlar på att ballongflykt ens var praktiskt möjlig - under andra än nästan kavlugna förhållanden. Och föga
trolig ''under gång'' med - säj 6-8 knop och dyning.......= fartvind 11-15 km/t. PLUS rådande vindförhållanden..... :roll:
Borde ballongen tenderat sjunka - inte stanna kvar uppe på ideala 100meter höjd.

Om du har ytterligare info från boken - låt mig veta.
Tacksammast, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 25 september 2015, 18:01

Dimman har skingrats - RUS/LAHN/RUSS-mysteriet löst!

I den ovannämnda gamla tyska boken beskrivs också slakten vid Tsushima - och där citeras över flera sidor en överlevande sjöman, som klarat sig helskinnad från sitt sjunkande skepp, som var - transportfartyget RUS! Jag återkommer gärna med en närmare skildring av det dramat när varjag har nått slutet på sin resa, men den RUS som sjönk vid Tsushima var inte ballongfartyget LAHN/RUSS - den befann sig då i Libau!

Vad hade hänt - LAHN/RUSS löpte ut med hela den 3:e Stillahavseskvadern, men kom inte längre än till Skagen - med motorfel fick den vända om och blev liggande i Libau under hela konflikten! Redan 1907 blev den upphuggen i Tyskland.

Och vad mer är - varjag har redan ägnat både ord och bild i denna tråden om just detta skepp... :wink: viewtopic.php?f=76&t=45569&start=15#p721879

Nu vet vi också dess öde! Sorry varjag för den omedvetet skapade förvirringen!
http://www.avalanchepress.com/RusBalloons.php
http://www.oocities.org/mppraetorius/com-la.htm

Mvh Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 26 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 september 2015, 01:15

sveahk skrev:Dimman har skingrats - RUS/LAHN/RUSS-mysteriet löst!

I den ovannämnda gamla tyska boken beskrivs också slakten vid Tsushima - och där citeras över flera sidor en överlevande sjöman, som klarat sig helskinnad från sitt sjunkande skepp, som var - transportfartyget RUS! Jag återkommer gärna med en närmare skildring av det dramat när varjag har nått slutet på sin resa, men den RUS som sjönk vid Tsushima var inte ballongfartyget LAHN/RUSS - den befann sig då i Libau!

Vad hade hänt - LAHN/RUSS löpte ut med hela den 2:a Stillahavseskvadern, men kom inte längre än till Skagen - med motorfel fick den vända om och blev liggande i Libau under hela konflikten! Redan 1907 blev den upphuggen i Tyskland.

Och vad mer är - varjag har redan ägnat både ord och bild i denna tråden om just detta skepp... :wink: viewtopic.php?f=76&t=45569&start=15#p721879

Nu vet vi också dess öde! Sorry varjag för den omedvetet skapade förvirringen!
http://www.avalanchepress.com/RusBalloons.php
http://www.oocities.org/mppraetorius/com-la.htm

Mvh Hans K
Helt underbar Korsbefruktning här sveahk! Och - du har har absolut skingrat dimmorna här.

Ballongfartyget RUS/RUSS(?) tilldelades amiral Nebogatov's 3:e Stillahavseskader - och avseglade från Libau den 15:e februari 1905.
Lahn arrived in the Russian port of Libau the next month, and per Stroganov’s wishes was commissed as the cruiser Rus. She sailed for the Far East as part of the Third Pacific Squadron in February 1905. Five days into the voyage, off the northern tip of Denmark, her troubles began.
Men kom inte längre än Skagen p.g.a. maskinfel.

Eftersom resten av Politovski's och flottans väntan vid Nossi Be - är uttråkande, kommer jag i nästa ''kapitel'''att behandla just Nebogatov
och hans 3:e Stillahavseskader's resa till Fjärran Östern.

Jag visste mycket litet -om de ''transportfartyg'' som skickades med Nebogatov. Förutom lasarettsfartyget KOSTROMA.

Nu - har den dimbanken skingrats, tack sveakh!

Skriv svar