Lite om Japans Ubåtskrig

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Lite om Japans Ubåtskrig

Inlägg av varjag » 13 mars 2013, 20:29

Tack Battler för förklaringen om vad ''debris'' betyder - jag halkar in i engelskan lite för ofta :oops:

sveahk skrev:
Men tydligen var det bara I-7 som skickade iväg sin "Slim" den 16 december för att spana in förstörelseverket i Pearl Harbor. Oantastad kunde planet även återvända och landade vid moder-u-båten, piloterna sam över till I-7:an och - flygplanet sänktes......
Av de hittills berörda ubåtarna i tråden, var I-5,6,7,8,9,10,15,17, 25 och 26 - alla ''flygplanbärande''.
Jag skulle gissa att, då de var fullt stridsutrustade - alla hade flygplan med ombord. Men den taktiska situationen runt
Hawaii med amerikanska Catalinas i luften - gjorde det nog riskfyllt att använda dom.
Hela processen, ta ut fpl ur hangaren, montera, varmköra motorn - och katapultera flygplanet - innebar cirka 35 minuter
i ytläge. Om man inte som I-7, bara överger maskinen - tog det ytterligare en halvtimme att demontera och hangarera
flygplanet igen.

Den enda andra användningen av flygspaning jag läst om mot Pearl Harbor - gjordes av I-19 på hemvägen från
Kalifornien de 4:e januari 1942.....
I-19.jpg
I-19.jpg (20.06 KiB) Visad 4956 gånger
.....för en ''nattspaningstur'' över hamnen.
Ubåten befann sig ''öster om Lahainas redd''' (? Lahaina ligger på Maui - cirka 100 km från Pearl Harbor)
Starten skulle ske kl. 17.2o, men det var ngt fel på katapulten - så E9W ''Slim'' sjösattes med flygplankranen.
Ungefär samtidigt, siktas I-19 av ett amerikansk patrullfartyg som signalerar med morselampa......(? :? )

I-19 dyker, flygplanet startar. Efter 2timmar & 40 minuter - alltså kl. 20.oo återvänder fpl till ubåten. Det rappporterar
att i hamnen i Pearl fanns ''ett hangarfartyg, nio kryssare och sex mindre fartyg''.

Inte illa då solen bör ha gått ned 18.03 och Slim bör ha varit över Pearl i beckmörker...... :roll:

Om fpl togs ombord igen - eller dumpades - förtäljer inte historien.

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Lite om Japans Ubåtskrig

Inlägg av millgard » 13 mars 2013, 20:33

Hur förvarades flygplanet i ubåten?

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 13 mars 2013, 21:28

Jag fortsätter mitt sidospår om Monaghan, hoppas varjag ursäktar. (kopplingen till ubåtar finns)

Strax före 8 på morgonen befinner sig Swede, 19 år gammal, i sovsalen där han klär på sig när han hör oljud, kulsprutor och skrik. Han springer ut , ser flygplan och explosioner och förstår efter ett tag att detta inte är en övning.
Han springer mot sin plats vid kanon 2 när han slås omkull av en explosion, det är ett enormt eldklot och fartyget träffas av splitter. (senare får han veta att det är USS Arizona som exploderar)
När han är på plats vid kanonen har de inga skarpa granater, "vid besök i hamn förvaras all skarp ammunition under däck av säkerhetsskäl"
Tre torpedbombare närmar sig men de väljer ett annat mål, USS Utah.
De lättar ankar och ger sig av, de passerar Utah som har slagit runt och Raleight som sjunker.
Framför sig har de USS Curtis som skjuter mot en miniubåt, Monaghan sätter fart mot ubåten.
Swede sitter vid siktet och sköter den manuella avfyrningsanordningen på kanonen som nu är laddad med en övningsgranat. De avfyrar och träffar mitt i tornet, nästa granat (en lysgranat) missar och träffar en brygga som börjar brinna. Monaghan sätter fart framåt, rammar ubåten och släpper två sjunkbomber som detonerar på endast 10m djup.
Detonationen lyfter fartyger ur kurs så att de kolliderar med den brinnande bryggan.
De tar sig loss och ger sig av ut ur hamnen. Det närmaste fartyget, Curtis, träffas av ett fallande flygplan som dödar 19 sjömen. På väg ut märker han att han endast har byxor och undertröja på sig, inga skor och ingen hjälm.
Resten av förmiddagen ligger de utanför hamninloppet ihop med USS Ward och USS Dale och kan bara titta på.
På eftermiddagen får de anfallsorder, de ska jaga ubåtar men jakten blir resultatlös.
De återvänder till hamnen först efter 5 dar, den 12, och hamnen är full av lik. De ligger på botten och flyter upp vart efter.

Det finns ingen uppgift i boken om att de skulle ha skjutit mot flygplan, vid den här tiden hade de inga lv-kanoner, endast 4 kulsprutor 12,7mm (förmodligen Browning .50). Även om de sköt med kulsprutor så lade nog inte Swede märke till det, han var nog upptagen med annat.

Boken innehåller fler ubåtsjakter men även bombningar av öar som ska invaderas, han ser även på när Yorktown sjunker.
Av en slump är han en av få överlevande från Monaghan, han mönstrar av i mitten på -44 för torpedutbildning och ubåtstjänst men hinner inte ut igen innan kriget är över. Monaghan förliste i en storm den 19 dec -44, 13 men av 262 överlevde förlisningen, några dog av skador och hajar, endast 6st kunde räddas.

/ Kai

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 13 mars 2013, 23:28

varjag skrev:

Av de hittills berörda ubåtarna i tråden, var I-5,6,7,8,9,10,15,17, 25 och 26 - alla ''flygplanbärande''.
Jag skulle gissa att, då de var fullt stridsutrustade - alla hade flygplan med ombord. Men den taktiska situationen runt
Hawaii med amerikanska Catalinas i luften - gjorde det nog riskfyllt att använda dom.
Hela processen, ta ut fpl ur hangaren, montera, varmköra motorn - och katapultera flygplanet - innebar cirka 35 minuter
i ytläge. Om man inte som I-7, bara överger maskinen - tog det ytterligare en halvtimme att demontera och hangarera
flygplanet igen.

Varjag
Jag kan ha fel men på min räknesticka blir det blott tre av de nämnda u-båtarna som förde E9w "Slim" i sitt inre, nämligen just I-7, I-8 och I-25. Källan är http://www.combinedfleet.com/sensuikan.htm ...
...men låter mig gärna beläras av varjag...

Mvh
Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 00:44

millgard skrev:Hur förvarades flygplanet i ubåten?
Hangaren är överbyggnaden framför tornet - se bild I-19 ovan.Uppåtsluttningen framför hangaren är katapulten.

@sveahk - Du har kanske rätt, men I-19 uppges definitivt ha använt en ''Slim'' för ovan beskrivna spaning mot Pearl.

Jag kan inte se ngt rimligt skäl till att fpl skulle lämnats hemma av de flesta ubåtarna.....kan du?

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 04:25

Tillbaka till US West Coast och det japanska ''ubåtskopplet'' som släpps lösa där den 18:e december.
Här ett litet sammandrag av deras framgångar. Eller, om man vill - frånvaron av dylika.....
mapcoast.jpg
mapcoast.jpg (69.77 KiB) Visad 4911 gånger
Den 18:e - I-17 (Ktp. Nishino) siktar amerikanska 2000-tonnaren s/s SAMOA, skjuter några granater - som bommar. Sedan en torped -som går under kölen på SAMOA och detonerar ett stycke bortom henne - splitter flyger i luften.
SAMOA undkommer till San Diego - angreppet blir ett Fiasko.

Den 18:e - I-25 (Kpt. Tagami) siktar amerikanska tankern L.P. ST. CLAIR om 8066 grt väster om Columbia River och
en torped avskjutes. Utkikarna rapporterar att målet brinner och befinner sig i sjunkande tillstånd......Kpt. Tagami
leker med tanken skjuta en torped till, men ångrar sig då han uppfattat att tankern är dödsdömd.
L.P. ST. CLAIR har inte fått några skador och undkommer in i flodmynningen. Några besättningsmän tror att de varut utsatta för granateld....
Angreppet blir ett Fiasko

Den 20:e - I-17 siktar Vacuum Oil's tanker EMIDIO (6912grt) utanför Cap Mendecino. I-17 kommer upp akterifrån och
öppnar eld med däckskanonen. Inom kort har EMIDIO fått fem träffar, tre man hoppar i sjön, livbåtar sätts i vattnet.
Inom en halvtimme har EMIDIO delvis övergivits men flyter fortfarande. Plötsligt kraschdyker ubåten - ett arméflygplan
uppenbarar sig och släpper ett par bomber. Men bommar....
Från undervattensläge avfyrar I-17 ett par torpeder - en av dom träffar maskinrummet akteröver där två maskinister
dödas på fläcken. EMIDIO sjunker med aktern först.....
emidio_41.jpg
Hon blev det första fartyget som sänktes på västkusten.

Den 20:e - I-23 (Kpt Shibata) siktar tankern AGWIWORLD (6371grt) utanför Santa Cruz och beskjuter med däckskanonen.
http://www.militarymuseum.org/Agwiworld.html
Tankern zig-zagar, granaterna bommar och - tankern undkommer.

Den 22:a - I-19 (Kpt Narahara) siktar Standard Oil's tanker H.M. STOREY (10763 grt) utanför Point Arguello norr om
Santa Barbara. I-19 förföljer i omkring en timme - skjuter sedan tre torpeder. Alla missar. Tankern undkommer.
http://www.militarymuseum.org/Storey.html

Den 23:e - I-21 (Kpt Matsumura) siktar Union Oil's s/t MONTEBELLO (8272 grt) Pt. Piedras Blanca. I-21 skjuter två
torpeder på cirka 2000 meters avstånd - en träffar i en pumprum. Hela besättningen - 38 man, överger fartyget i fyra
livbåtar. Ubåten skjuter flera granater från kanonen för att påskynda sänkningen.
Angreppet lyckades!

Den 23:e - I-21, bara någon timme senare - siktar en tankbåt till - s/s IDAHO (6418 grt) och öppnar eld med sin
däckskanon. Inga träffar noteras - IDAHO undkommer.....
Angreppet blev ett Fiasko

Den 23:e - I-17 siktar tankern LARRY DOHENY (7038 grt) vid Cap Mendecino. Öppnar eld och får in fyra träffar som bl.a.
startar en brand överbyggnaderna. Ett flygplan anländer till scenen - I-17 kraschdyker. Från U-läge skjuts en torped - i ubåten hörs den detonera, men inte i LARRY DOHENY! Tankern undkommer.

Den 24:e - Julafton 1941. Den bebådade Juldagssaluten (bombardemang av kuststäder) uppskjuts till den 27:e

Den 24:e - I-23 siktar och beskjuter s/s DOROTHY PHILLIPS (2119 grt) utanför Monterey. Fartyget skadas lätt
men kan sättas på grund och bärgas.

Den 25:e - I-19 skjuter på morgonen en torped mot s/s BARBARA OLSEN. Den bommar. Fartyget fortsätter mot
San Diego.

Samma dag, samma ubåt - I-19 skjutertvå torpeder mot amerikanska ångaren s/s ABSOROKA utanför San Pedro. En torped träffar men bara skadar ABSOROKA. Hon kan bogseras mot land och grundsättas vid Ft. MacArthur.
http://www.militarymuseum.org/Olson.html
Angreppet blev mindre lyckat

Den 27:e december: ''Juldagssaluten'' annuleras. Amiral Mitsumi Shimitzu återkallar alla ubåtar från västkusten.

Den 28:e - I-25 siktar Texaco's tanker CONNECTICUT (8684 grt) utanför Columbia River. Skjuter två torpeder - en
bommar, en träffar. CONNECTICUT skadas - men undkommer.

Och - efter alla dessa misslyckade angrepp - ett par som lyckades. Men långt borta från Kalifornien......

Den 17:e december sänker I-75 Matson Lines s/s MANINI (3545 grt) med torped öster om Guam. Fartyget sjönk
så snabbt att ingen nödsignal hann sändas. 12 överlevande i livåt återfanns.

Den 19:e december torpederade och sänkte I-72 s/s PRUSA -
ss PRUSA 5113 grt.jpg
ss PRUSA 5113 grt.jpg (70.28 KiB) Visad 4911 gånger
- söder om Hawaii-öarna.

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 14 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 04:30

av Kai Robert ons mar 13, 2013 9:28 pm

Jag fortsätter mitt sidospår om Monaghan, hoppas varjag ursäktar
Inga ursäkter behövs Kai, tack för dina poster. Det är bara roligt när andra vill tillföra tråden något :)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 mars 2013, 09:31

varjag skrev: s/s IDAHO (okänt tonnage)
6 418 ton säger de här: http://www.militarymuseum.org/Montebello.html

Där finns också denna tavla som jag tycker passar här:

Bild
SS Montebello.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 mars 2013, 10:30

varjag skrev: Jag kan inte se ngt rimligt skäl till att fpl skulle lämnats hemma av de flesta ubåtarna.....kan du?

mvh, Varjag
...tja, ett par skäl kan jag nog tänka mig. På en så'n långresa som de japanska ubåtarna kunde tänkas vara på väg på...behövdes säkert varje skrymsle för material och ammunition av olika slag, äta och dricka behövde nog japanerna också. Ett flygplan tog upp plats - plus en eller två piloter, mekaniker etc...

Mina två yen.

Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 10:31

Ah..tack Hans, IDAHO's tonnage hade jag missat - snäppet mindre än -
dödsdömd tanker.jpg
:) , Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 11:41

sveahk skrev:
varjag skrev: Jag kan inte se ngt rimligt skäl till att fpl skulle lämnats hemma av de flesta ubåtarna.....kan du?

mvh, Varjag
...tja, ett par skäl kan jag nog tänka mig. På en så'n långresa som de japanska ubåtarna kunde tänkas vara på väg på...behövdes säkert varje skrymsle för material och ammunition av olika slag, äta och dricka behövde nog japanerna också. Ett flygplan tog upp plats - plus en eller två piloter, mekaniker etc...

Mina två yen.

Hans K
Möjligt men - I-7 och I-8 av J3 typen var faktiskt mycket långbenta skapelser från födelsen. Byggda för långturer upp till 60 dygn. Med mat, torpeder (20 st), ammunition - och flygplan. Och - 80 mans besättning! Vill inte tänka på hur trångt dom - hade det!
Kunde köra 16000 n.m. i femton knop - på full tank 8O

Men sen - Honnör för sveahk!
Hade nån frågat mig vilken ubåtsflygplantyp utspanade Pearl Harbor 1941 - hade jag tveklöst svarat Yokosuka E14Y!
Vilket även domderas här....(och på andra ställen)
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_submarine_I-8

Men en man av sveahk's kaliber vet-inte förvånande - bättre! Man lever och lär här..... :D

Så ubåtsstyrkan i Z-Operationen var kanske rent av helt hänvisade till den äldre Watanabe E9W?

Jag föreställer mig att biplanet E9W var betydligt jobbigare att montera ihop ur hangaren - än monoplanet E14Y.....

Varjag

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 14 mars 2013, 21:13

Fortsätter lite med Monaghan.
Den 17 dec -41 ger dom sig ut igen, en konvoj på väg till Guam, detta ändras senare till Wake. Den 24:de, på vägen hem, får de kontakt med en ubåt genom ekolod och anfallet tillsammans med systerfartygen Dale och Aylwin. Alla tre fäller sjunkbomber och snart nog syns en ubåt som flyter upp för att sen sakta sjunka igen i en stor oljefläck.
Eftersom Monaghan nu har medverkat i två sänkta ubåtar på kort tid får fartyget smeknamnet "the Mighty M".

I början av feb. är de i San Francisco för uppgradering av beväpningen, de får fyra 20mm kulsprutor (Oerlikon) monterade.
Swede söker en annan tjänst och kommer till torpedgruppen som sköter torpeder, sjunkbomber och de nya kulsprutorna.

Här berättas också om de japanska ubåtarnas attacker på det amerikanska fastlandet.
Den 23 feb attackeras oljefältet Ellwood Oil Field nära Santa Barbara och träffas av flera granater som orsakar materiella skador.
På sensommaren släpps två brandbomber nära staden Brookings i Oregon. Planet kommer från en ubåt men attacken orsakar inga skador.
Även armébasen Fort Stevens i Oregon attackeras av en ubåt, 17 granater avfyras men det enda som skadas är baseballplanen och telefonledningar.

Forts följer.
Senast redigerad av 1 Kai Robert, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 14 mars 2013, 21:13

Biplan är nog tvärtom enklare då de har enklare fastsättning och stabilisering av vingarna. Tror jag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 21:32

Fortsätter lite med Monaghan.
Den 17 dec -41 ger dom sig ut igen, en konvoj på väg till Guam, detta ändras senare till Wake. Den 24:de, på vägen hem, får de kontakt med en ubåt genom ekolod och anfallet tillsammans med systerfartygen Dale och Aylwin. Alla tre fäller sjunkbomber och snart nog syns en ubåt som flyter upp för att sen sakta sjunka igen i en stor oljefläck.
Eftersom Monaghan nu har medverkat i två sänkta ubåtar på kort tid får fartyget smeknamnet "the Mighty M".
Undras vilken ubåt det kan ha varit??????, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2013, 21:36

millgard skrev:Biplan är nog tvärtom enklare då de har enklare fastsättning och stabilisering av vingarna. Tror jag.
Hmmm - fyra vingpar i.s.f. två??? Och färre stöttor och stag..... 8-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Yokosuka_E14Y

Varjag

Skriv svar