Arkitekturens historia

arkbyra
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 juli 2022, 10:42
Ort: Stockholm

Arkitekturens historia

Inlägg av arkbyra » 6 juli 2022, 11:56

Forntiden
De äldsta byggnadsformerna kan rekonstrueras utifrån bostadsskick hos sentida nomadfolk, samlare och jägare. För tidiga, fast organiserade samhällen finns arkeologiskt känd bebyggelse från olika delar av medelhavsområdet sedan 6000-talet f.Kr. Rektangulära rum, grupperade med murar och fast inredning i soltorkad lersten, visar grundformer som fortfarande används i stora delar av världen. Obränd lera har fram till senare tid utnyttjats i rika former för monumental arkitektur i torra regioner, i synnerhet i afrikanska kulturer.

Medeltidens Arkitekt
Efter antiken förändrades arkitekturens traditioner i olika riktningar. Från det stadsmässiga, på offentliga rum och exteriörer inriktade romerska byggandet försköts tonvikten, särskilt i östra medelhavskulturerna, mot interiörernas egen verkan.

Renässansen
Renässanskulturen i 1400-talets Italien innebar att intresset i arkitekturen sköts från byggandets praktik till humanisternas lärdomsvärld.

Barocken och 1700-talet
Byggnadstekniskt bidrog renässansen framför allt i fråga om kupolens utformning. Fram till 1400-talet hade kupolkonstruktionen kultiverats i synnerhet i väst- och centralasiatiskt tegelbyggande.

Efterkrigstiden
Efter andra världskriget har modernismens arkitektur, i former som anpassats till ett storskaligt, högteknologiskt byggande, fått världsomfattande spridning. Till den bebyggelse som på så sätt vuxit fram har samtidigt alternativ oavbrutet formulerats.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arkitekturens historia

Inlägg av Hans » 6 juli 2022, 21:29

Välkommen arkbyra.

Du har inget område som du vill berätta mer om? Jag kan så gott som inget om arkitektur men lär mig gärna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Arkitekturens historia

Inlägg av koroshiya » 13 juli 2022, 23:16

Funktionalismen och brutalismen verkar i mitt tycke vara död.

Av vad jag har sett är många nya svenska hus bättre än de brukade vara, med undantag för prestigebyggnader.

Många nya flerfamiljshus jag har sett har många uppbrutna ytor i fasaden och ser riktigt bra ut jämfört med vad som byggdes för 50 år sedan.

En skillnad är att det vi ser nu är förtätning, även de som gör det säger att det är så.

Vad det i praktiken betyder är att du kommer att få se hus där du förut har sett träd.

Exempel där jag bor; nya bostäder från Musikvägen till Frölunda torg, och nya bostäder ned till Dag Hammarskjöldsleden. Också nya bostäder där jag bodde i tonåren. Nästa bild är från Hisingen, där jag bodde för 40 år sedan eller så.
kvillebäcken.jpg
Jag bodde i huset längst upp till vänster. Inget av de andra blocken existerade ens då. De var tillhåll för mysko klubbar och annat. När man cyklade igenom kunde man se, "Welcome to culture". Det var den gambiska klubben. Jag var aldrig där, men jag är säker på att det var kultur där.

Så där är det nog alltid när städer växer och Göteborg har växt med 150 000 eller mer sedan 80-talet, fast befolkningen minskade under 70-talet. På den tiden var det ingen som behövde leta efter en bostad. Annat är det nu.

Det enda jag kan säga är att de nya lägenheterna är i hus som ser mycket bättre ut än dåtidens längor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Arkitekturens historia

Inlägg av a81 » 14 juli 2022, 22:48

Tänker att det ofta byggs fint när man håller på att byta arkitekturstil. Jag tror t.ex. att många uppskattar byggnader som finns i gränslandet mellan 20-talsklassicism och funkis från sent 1920-/tidigt 1930-tal. Nu börjar det bli lite mer accepterat att bygga i klassisk stil igen och vi får fina blandformer mellan nymodernism och klassisk arkitektur.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Arkitekturens historia

Inlägg av koroshiya » 13 oktober 2022, 23:28

Har ni tittat på Grand Designs på fyran, med Mark Isitt?

Programmen visar många intressanta hus, men fan vet om jag skulle vilja bo där.

Ibland känns husen som om de inte alls är hem, utan mer som en foajé till en biograf, eller som en tandläkarmottagning. De är ofta så otroligt renskalade att man undrar om de som bor där har några intressen alls, mer än att visa upp en pampig kåk. Jag tror jag hade blivit sjuk av att bo i en del av husen. Något jag har funderat över är också hur husen skall kunna fungera för äldre människor, med branta trappor och annat.

På utsidan ser de ibland rent knäppa ut, som jag tycker, som vore de en fisklada. Andra hus ser ut som om de vore villa Savoye.

https://en.wikipedia.org/wiki/Villa_Savoye

Där folk mycket riktigt blev sjuka.

Svt har programmet Vem bor här, och de hemmen verkar för mig ofta mycket trevligare att vistas i.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Arkitekturens historia

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 oktober 2022, 08:57

Urval att entrédörrar från 1890-talet till 2010-talet.

2022-10-16 09.40.04.jpg

Skriv svar