Fontenelle Bank, Nebraska

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Fontenelle Bank, Nebraska

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2020, 15:16

Jag hittade denna sedel när jag gick igenom min gamla mammas skrivbord. Fontenelle Bank visade sig vara en bank som bara fanns under ett enda år, 1856-1857. Bank-huset ligger kvar i Bellevue, Nebraska. Jag undrar om det finns samlar-intresse för sådana här "wild cat money".
Bilagor
5 dollar.jpg
5 dollar.jpg (93.94 KiB) Visad 1762 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Fontenelle Bank, Nebraska

Inlägg av sveahk » 12 mars 2020, 15:25

Samlarintresse finns helt säkert - naturligtvis får man ett högre pris(om man vill sälja det) för material som är någorlunda utan revor, fläckar och veck. Men det där vet du lika bra som jag!
Men det intressanta här, som jag ser det, är historien bakom. Inte bara Banken i Nebraska utan hur den hamnade i din mammas skrivbord? Någon i Amerikat skickade den förmodligen på 1800-talet till din familj - vem kunde det ha varit? Utvandrare, guldvaskare, äventyrare...?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fontenelle Bank, Nebraska

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2020, 15:54

sveahk skrev:
12 mars 2020, 15:25
Samlarintresse finns helt säkert - naturligtvis får man ett högre pris(om man vill sälja det) för material som är någorlunda utan revor, fläckar och veck. Men det där vet du lika bra som jag!
Men det intressanta här, som jag ser det, är historien bakom. Inte bara Banken i Nebraska utan hur den hamnade i din mammas skrivbord? Någon i Amerikat skickade den förmodligen på 1800-talet till din familj - vem kunde det ha varit? Utvandrare, guldvaskare, äventyrare...?

Mvh Hans K
Ja, där dyker många frågor upp, men jag har ingen aning om sedelns historia och det är inte lönt att fråga Mamma. Det troligaste är att hon själv hittat den i sin mammas skrivbord när det rensades ut för 30 år sedan, eller så låg det bland Pappas saker när han dog för 40 år sedan. Det fanns, vad jag vet, ingen släkt i staterna vid denna tid så gissningarna kan bli många.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fontenelle Bank, Nebraska

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2020, 16:53

Jag kan berätta att sedeln har fått en ny ägare.

Skriv svar