Amor - segelfartyget - söker information
Amor - segelfartyget - söker information
Här är en modell som finns i min ägo. Bevisligen mer än hundra år då sillsallaten hänger på.
Kan någon berätta mer om båten i fråga för en landkrabba som mig. Vad är det för typ, var hade den sin hemmahamn, vilket öde drabbade Amor - ja allt skulle vara av intresse.
Tack!
MVH
Hans
Kan någon berätta mer om båten i fråga för en landkrabba som mig. Vad är det för typ, var hade den sin hemmahamn, vilket öde drabbade Amor - ja allt skulle vara av intresse.
Tack!
MVH
Hans
- Bilagor
-
- Amor.jpg (197.62 KiB) Visad 5520 gånger
Med ljus och Lykta....
CvD och Hans - i detta fallet gällde Varjags beprövade 'shotgun-effect' - aim for the moon, you might hit the lamp-post.... Scannern fungerar utmärkt (säger hon som begriper sig på den.. ). Men trålning kring 'Amor' gav ett italienskt (vad annars?) vrak vid Irlands kust - och 'Hård resa.....' Till CvD - bokhyllan ligger en trappa opp - och tillgrips bara i yttersta nöd...eller när Du ställer kniviga frågor
Varjag
Varjag
http://www.bohusmuseum - har en uppgift om att ett fartyg vid namn AMOR förliste efter grundstötning vid Flateskär (s. om Måseskärs fyr) den 18/2/1878. Skeppet kallas där 'skonert' - en 2-mastad rigg som ser annorlunda ut än den på modelltavlan. Man
kan ha misstagit sig, och det skulle ha stått skonare - vilket medger 3 master. AMOR kan ha riggats om till skonare, då fullriggare inte var populära i de svenska/norska handelsflottorna - de krävde för stor besättning. mvh, Varjag
kan ha misstagit sig, och det skulle ha stått skonare - vilket medger 3 master. AMOR kan ha riggats om till skonare, då fullriggare inte var populära i de svenska/norska handelsflottorna - de krävde för stor besättning. mvh, Varjag
AMOR börjar bli som skrivmaskinerna i rättegången mot Biskop Dick Helander....
vi har hittat en till......!
http://www.branteviksmuséum - har uppgifter om en skonert, AMOR som levde från 1869 tills den sänktes 'som en brygga' vid Nordmalings Ångsågs AB i Rundvik, 1926. Men tyvärr igen - är detta fartyg för litet för att matcha originalet till Hans modelltavla så ingen behöver skälla under det trädet....Varjag
vi har hittat en till......!
http://www.branteviksmuséum - har uppgifter om en skonert, AMOR som levde från 1869 tills den sänktes 'som en brygga' vid Nordmalings Ångsågs AB i Rundvik, 1926. Men tyvärr igen - är detta fartyg för litet för att matcha originalet till Hans modelltavla så ingen behöver skälla under det trädet....Varjag
Sen kan vi fortsätta med Det Norska Veritas..... , VarjagCvD skrev:Fanns inte med på den här listan ur Lloyds, men å andra sidan är inte listan färdig än...
/CvD
Kanske de på http://www.klubbmaritim.com/ kan hjälpa till ?? Man får den uppfattningen ibland när man tittar i båtologen.
Tack för länken,jag skall spendera mer tid där senare.
Gräv där du står...
Min fetstil.
Brigg på 152 ton - kan det stämma?
MVH
Hans
Gräv där du står...
viewtopic.php?t=18195Hexmaster skrev:Saxar senaste rapporten från Aqualand.se, med Eddys charmigt knaggliga svenska intakt:
Begriper inte riktigt beskrivningen men det klarnar när undervattensbilderna så småningom kommer.Eddy Tuite skrev: Staffan & Jens från Bohusläns museet dykt på platsen 050202 och kunde konstatera att "röret" liknar ett kanon men verkar vara delvis oppet på både sidor så kanske inte är det. Kan vara någon sorts signal kanon annars vet vi inte vad den kan vara. Dom kunde konstatera i alla fall att vrak delarna kommer från ett segelfartyg från mitten av 1800 talet. (Från borrade hål och bultar i träet)
Kan vara Amor byggd 1855 och sjönk 1872-01-18 på "något av andeskären".
Hon var en Brigg på 152 ton med ett last av stenkol.
Är det inte Amor så har vi hittat en okänt vrak eftersom ingen av dom andra kända vrak från området är segelfartyg från samma tidsperiod.
Min fetstil.
Brigg på 152 ton - kan det stämma?
MVH
Hans
Tyvärr Hans - CvD har rätt. 'Din skuta' förefaller mig vara minst 55-60 meter lång, utan klyvarbommen och bör ha legat i klassen minst 350 - 700 ton. Hon för FEM råsegel på varje mast - de stora, förde sex. M.a.o. AMOR är en liten fullriggare. Men modellen är väl utförd även om byggaren bara hade tillgång till 'en' kalibers rundhult för alla rårna och klyvarbommen. 'Stagbommen' under klyvarbommen är på tok för lång - men den enda kritik jag kan anföra mot byggarens maritima kompetens. I allt övrigt förefaller han mig ha försökt avbilda ett verkligt fartyg som han sett med egna ögon (eller på bild...). SEGLEN - verkar 'plastiga' - ngn aning om vilket material han använt?.........CvD skrev:En brigg är tvåmastad och din skuta är tremastad, så troligen inte. Dessutom tycker jag att ser ut ha vara större än 152 ton
/CvD
and the search for Hans'es contact-lense...goes on........Varjag