Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 9 oktober 2022, 17:14

Har hittat ett nytt jobb. Ett s.k. Brockenhaus i närheten, lite som Myrorna i Stockholm, som handlar uteslutande med böcker behövde hjälp att sortera böcker som är värda att säljas. Ur alla fulla bananlådor som lämnats in. Mängder. Staplade i högar i lokalen och gångar.

Betalning blir det inte men jag får gärna ta en och annan bok som passar :roll: :P !

Som den här lilla broschyren från 1945...
IMG_7316.jpeg
IMG_7317.jpeg
IMG_7318.jpeg

G.I's efter fullgjort krigsjobb i Europa är välkomna till ett par semesterdagar i Klockrike. För att framför allt köpa klockar som det verkar...

Antar i min okunnighet att något liknande inte fanns i Sverige...?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 9 oktober 2022, 17:33

Minns att fråga mig om alla böcker med hästanknytning! Jag kan betala för dem.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 9 oktober 2022, 17:37

Intressant, tack.

Sverige, ingen aning men liknande torde ju ha funnits för de befriade staterna och även för Tyskland m.m..

Fransmännen eller kanske mer kvinnorna slog mynt av unga kåta amerikanska soldater så att det var ett ganska rejält problem.

Bild
https://press.uchicago.edu/ucp/books/bo ... 66482.html

Flera städer försökte mildra bieffekten av prostitution i samarbete med amerikanska militärer. Lyckades inte alltid så bra då vissa vägrade inse problemet. 'Våra soldater, prostituerade, aldrig'.

Bordeller förbjöds i Frankrike 45 eller 46.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 9 oktober 2022, 17:58

Pratar vi kvinnliga soldater?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 9 oktober 2022, 19:45

Förstår inte frågan. Andelen kvinnor under andra världskriget i uniform var låg. Lite beroende vilken Armé vi pratar om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 9 oktober 2022, 19:49

Jag läste fel. Läste det som att soldaterna prostituerade sig. Nu har jag läst igen och förstått meningen.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Blixten » 9 oktober 2022, 20:18

Bra jobbat sveahk! Jag ser fram mot dina fynd 👍

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 10 oktober 2022, 10:05

Det här kan säkert intressera - därför ytterligare tre små "guide books", som jag hade sedan tidigare. För G.I's - och Tommies...i inte såååå neutrala länder...

Så här börjar förorden...

The U.S. Army Pocket Guide to Germany (1944):
IMG_7323.jpeg

Guide for U.S. Forces Serving in Iraq (1943):
IMG_7324.jpeg

Instructions for British Servicemen in Germany (1944):
IMG_7322.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Fliegergeschichten"

Inlägg av sveahk » 12 oktober 2022, 15:49

Tillbaka till min nya arbetsplats, boklådan - som i storlek inte har mycket gemensamt med de antikvariska små krypinnen vi är vana vid. Nej, en tömd industrilokal, på allt utom de böcker som ska avyttras. Och, som sagt fullstaplat med fyllda lådor och papperssäckar som väntar på att jag ska tömma deras aladdinska innehåll!

Nåja, det är mycket skrot som dyker upp...pedagogikböcker från i går, hjälpböcker till ett bättre liv eller åtminstone bättre inkomst, esoteriskt tralala-material, och igen och igen, evigt billigt lässtrunt.

Bort, bort, bort!

Den här lådan höll på att gå den vägen...
IMG_7325.jpeg

Men det "evigt billiga lässtruntet" som dök upp här intresserade! Tyska "Fliegergeschichten", som Moevig-Verlag i München gav ut under mitten av 1950-talet! Utgivare var Dr Peter Supf, som redan under kriget varit ansvarig för "Kriegsbücherei der deutschen Jugend". Varje vecka ett nytt häfte med "pedagogiskt riktigt" innehåll...
Med flyghistorierna förde han den traditionen sömlöst vidare...
IMG_7326.jpeg

Det var åren när den militära Triviallitteratturen hade sin höga tid. Här i "Fliegergeschichten" blev det 32 sidor (Sonderband två gånger det) av militär dokumentation skrivna med den anonyme författarens fabulerande insats. Kriget var förlorat, men här i dessa häften skrev och beskrev de tyska flyghjältarna krigshistorien utan anspråk på alltför dåligt samvete. Allt skedde här på befäl, tyska Wehrmacht bar fortfarande sin oklanderligt vita skrud!

Därför hittar vi i dessa "Fliegergeschichten" ofta förord, som i sak kan ha sin riktighet, men sällan dyker upp - så - i dagens krigslitteratur:
IMG_7327.jpeg

"Ett flertal flygare vars historia vi här berättar, fick de högsta utmärkelserna som Tyskland gav ut under 2 världskriget. Deras insats fordrade i hög grad djärvhet och manlig beslutsamhet, och flygningarna över den oändliga vattenöken(!) var full av dramatiska incidenter. Varje besättning var en sammansvuren gemenskap, vars agerande bestämdes av kamratskapets järnsmidda lagar. Och så utförde "die Fernaufklärer" insatser som vän och fiende visade samma mått av respekt."

Men det är framför allt omslagsbilderna som intresserar mig, och vill jag påstå, har en egenartad konstnärlig kvalitet. Vi befinner oss på femtiotalet - tiden där inte bara en amerikansk pocketkrimi prydde framsidan med underdåniga och lättklädda pinups, väl otänkbara idag - nej, det var tiden då Triviallitteraturens omslag (liksom bioplakaten) gav oss det som senare ramlade in under överskriften "högkultur" genom Roy Liechtenstein, Andy Warhol et al.

Och "Fliegergeschichten", de hade sin målarmästare i Karl Stephan/H.Albrecht. Aldrig officiellt nämnd i de tyska flyghäftena, men den unge Stephan var själv i Luftwaffe under kriget, och hämtade sina motiv från verkligheten god parad med egna minnens fantasi. Han var mycket flitig...
IMG_7328.jpeg

Ett trevligt fynd...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 12 oktober 2022, 16:00

Tack för att du delar.

Malta ser ju ut som de släppt en kärnladdning.

Och inga hakkors på stjärtfenan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 12 oktober 2022, 16:46

Hans skrev:
12 oktober 2022, 16:00


Och inga hakkors på stjärtfenan.

MVH

Hans
Var och är naturligtvis fortfarande, som du vet, förbjudet...utom:" In Deutschland dürfen Hakenkreuze nach § 86 Absatz 4 StGB nur zur „staatsbürgerlichen Aufklärung“, im Sinne der allgemeinen Kunstfreiheit und zu ähnlichen Zwecken gezeigt werden." Wiki

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Buchplanet.ch

Inlägg av sveahk » 14 oktober 2022, 15:20

En del av min "nya" arbetsplats...
IMG_7334.jpeg

Han som står för boklådan - som inte är jag - i bakgrunden. Vars bakgrund är socialpedagogen, faktiskt utan större bokkännedom(!), så han är mer än lycklig att ha mig som gammal boklådegrävling vid sin sida!

Och jag...mer än happy! Får ta vad jag vill, förutsett att det inte är en alltför tidig Gutenberg-bibel!

Dagens bokskörd...
IMG_7338.jpeg

...och det här Extrabladet, "tryckt" i Wien, tisdagen den 29 0oktober 1918...som basunerar ut att "Österrike vunnit världskriget! Ententen sträcker vapnen! Amerika ber om fred!"
IMG_7337.jpeg

Nej, ingen kontrafaktisk bubbla som vi missat i världshistorien - utan ett österrikiskt flygblad, från början av sextio-talet, à la svenska "Blandaren"...! 8-) :D


Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 14 oktober 2022, 16:08

Jag blir aningen avundsjuk på han med det trevliga namnet. Får forska om något liknande finns här som behöver hjälp.
viewtopic.php?f=45&t=47788&hilit=sk%C3%B6rd

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 14 oktober 2022, 17:08

Hans skrev:
14 oktober 2022, 16:08
Jag blir aningen avundsjuk på han med det trevliga namnet.
MVH
Hans
Bara aningen...hmmm...det är väl hoppas jag i underkant :wink: !

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 15 oktober 2022, 17:02

Jaja, jag får väl ge farbror rätt igen.

MVH

Hans

Skriv svar