Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2023, 10:25

Går det att få fram ett årtal på den till synes välspelade skivan? Texten på konvolutet är rätt dråplig och ger en antydan om att publiken är ovan vid mediet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 23 mars 2023, 11:35

Exakt datum för stenkakan, vet ej...men tippar på mitten av 30-talet. Konvolutet förmodligen från ungefär samma tid.

Testade plattan hemma, bra ös och exakt riktiga mängden små repor-sound!

Just den här tyska "Björneborgarnas" måste ha varit populär på sin tid, internet bjuder på ett par exempel, bl.a. här i youtube...



Spelades f.ö. av https://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gl ... rtAbt2.htm

Och - i fall, undertecknad samlar gamla blues och jazz-plattor, 20, 30-talet...
I fall...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Argentina

Inlägg av sveahk » 2 april 2023, 15:43

Och så dök det upp en samling tidskrifter från 1910-12, från Buenos Aires! Snyggt inbjudna. Hur de hamnade i Klockrike - ja, säg det?

Spanska är inte min starka sida, men bilderna, och framför allt annonserna är sevärda!

Här ett par...håll till godo!
IMG_8219.jpeg
IMG_8214.jpeg
IMG_8215.jpeg
IMG_8216.jpeg
IMG_8217.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 2 april 2023, 16:09

Min spanska är begränsad efter vino tinto men det är ett riktigt tidsdokument: viewtopic.php?f=40&t=39095&p=646835&hil ... oy#p646835

Hittar du några tidskrifter mer avsedda för män måste han med det trevliga namnet visa, inklusive foron.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 3 april 2023, 15:02

Hans skrev:
2 april 2023, 16:09
...inklusive foron.

MVH
Hans
?
...apropå språkförbistring :milwink: !

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 3 april 2023, 15:16

Touché. Svenket eget bra inte ny, massa året utrikes.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 3 april 2023, 15:38

Hans skrev:
3 april 2023, 15:16
Touché. Svenket eget bra inte ny, massa året utrikes.

MVH

Hans
:thumbsup:

Mvh HK

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Militära trumpetinstruktioner

Inlägg av sveahk » 6 april 2023, 15:39

Längst ner i botten på en bananlåda dök den här något annorlunda instruktionsboken upp!
IMG_8243.jpeg

Musiken var väl alltid en viktig del i krigandet (även i Ukraina? Har inte hängt med i den detaljen...!). Taktfast trummande och hetsande blåsinstrument...och så framåt!


Och här har vi en schweizisk instruktionsbok som visar hur en militär trumpet skulle låta. Ordentligt gammal, från slutet av första världskriget, september 1918, och naturligtvis tvåspråkig, tyska och franska! Södra Klockrike hade väl sin egen italienska variant.

Boken börjar med elementär musiklära, går över till grepptabell för bleckblåsinstrument, sedan naturligtvis tonövningar...och så blir det med en gång allvar, de viktigaste "signalerna"...
IMG_8244.jpeg
IMG_8245.jpeg

Undrar om de är samma i Sverige:

Stig upp era slöfockar
God natt sov gott
Listen up you damned....
Alarm
Rak i ryggen
Framåt
Stanna
Skjut!
Kanin, kanin te sluta skjuta...
Alla i en klump
Nu ska det gå fort framåt!
Och så slutar vi slåss
Officerare visa er
Partikommandanten, huvudansvarige, va f-n är du!?

Nåja, något i den stilen...f.ö. saknar jag signalen för "reträtt"...!?

Nästa i boken är en hel del variationer och längre avsnitt av ovanstående...och till slut kommer det som är ofrånkomligt i alla krig, just det, sorgmarscherna...
IMG_8246.jpeg

Hela tretton olika sorgmarscher måste den schweiziska grabben lära sig...förmodligen så att han kunde variera lite bland alla förväntade dödslar...!

------------

F.ö. När jag gjorde min MT på sextiotalet, bl.a. i Karlskrona, så blev vi väckta - nej snarare uppskrämda - inte av en enstaka trumpet, nej det var hela schrabangen med...

Det var f-n inte lätt att somna om!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 6 april 2023, 16:27

Min tanke är att man får dela upp militärmusiken i två grupper. Elda mod och signalera mot mer högtidliga sammanhang. På min tid i Hären 80-93 hade vi också en effektiv väckarklocka men nu oftast en inspelad trumpererare som truddeluttade reveljen. Inget med mod och signaler men de högtidliga sammanhangen fanns det allt militärmusikband som ombesörjde underhållningen. Däremot bar jag alltid en visselpipa av modell värsting som kunde bryta igenom stridslarmet bättre än en skrikande officer och med några enkla kommandon kunde man göra sig förstådd. Gissar att trummor försvann för VKI och signaltrumpeter i mellankrigstiden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2023, 16:47

Mest förvånande är väl att signalerna innehåller dubbla noter. Inte tusan kan man spela två toner samtidigt på trumpet?

Väckning på Göta trängregemente bestod, innan Hans nått mogen ålder, av att kasernvakten kom in med en ficklampa, skakade i dagbefälets (kallad skruven) säng, lös honom i ögonen och räckte fram en lista där dagbefälet skulle signera väckningen.

Sedan mornade sig dagbefälet raskt, klev upp och skakade på de andra sängarna.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av sveahk » 6 april 2023, 17:27

Markus Holst skrev:
6 april 2023, 16:47
Mest förvånande är väl att signalerna innehåller dubbla noter. Inte tusan kan man spela två toner samtidigt på trumpet?
Naturligtvis kan man säga att en schweizare anno dazumal måste kunna det omöjliga, men, det är enklare än så...kolla in andra bilden: "Övre raden B-instrument, nedre raden Ess-instrument:"

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Die Germanen...

Inlägg av sveahk » 12 april 2023, 14:14

Nu får någon gammelspråkkunig här på Skalman hjälpa till - det finns ett par har jag förstått!

Vad det gäller, jo, den här boken dök upp...
IMG_8250.jpeg

"Die Germanen", utkommen 2004, på tyska som ni ser, men skriven av en finlands-svensk, TORSTEN EVERT KARSTEN. "En introduktion i deras(germanernas)språk och kulturhistoria." Det lät spännande så jag tog med den hem...

Där jag ser att boken - nu lätt omarbetad - skrevs redan 1928! På wiki får författaren inga dåliga noter - om man bortser från detta: "Han har hävdat den starkt kontroversiella uppfattningen att det tidigare germanska folkskiktet i Finland kom från söder och ej från Sverige." - men det jag vill veta, är om någon här känner till verket? Fortfarande läsvärd idag? Det måste ju finnas en anledning till att den läggs upp på nytt efter så många år...visserligen "bara" på tyska, men ändå...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_Karsten
https://en.wikipedia.org/wiki/Torsten_Evert_Karsten (med en hel radda språkvetenskapliga verk)

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Avonforce Dokument

Inlägg av sveahk » 24 april 2023, 15:55

Den här tyska utgåvan från 1940 kunde man på sin tid låna från biblioteket här i schweiziska Herisau...
IMG_8393.jpeg

Nu? - ja, papperskvaliteten tillåter knappast mer än en eller två bläddringar...men innan den handlar i skräppåsen, så kikar vi på det sista dokumentet i samlingen, titlad "Engelsk order från 6 april 1940 beträffande förberedelser att från Narvik ockupera de nordsvenska malmfälten." (min översättning).

Längre fram i samlingen hittar vi den tyska "översättningen", men här längst bak är det engelska "originalet".
Ja, det är mina anföringstecken. Vad tror ni, äkta eller inte...!?
IMG_8395.jpeg
IMG_8396.jpeg
IMG_8397.jpeg
IMG_8398.jpeg
IMG_8399.jpeg
IMG_8400.jpeg


Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 24 april 2023, 17:20

Inte omöjligt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Plan_R_4
https://en.wikipedia.org/wiki/Plan_R_4

Intressant är hur de funderar på eventuell sovjetisk inblandning som hjälp för sina allierade tyskarna. Daterat den sjätte april 1940. Tre dagar innan, tyskarna hann före, men planen kan förklara den snabba allierade förmågan att agera.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Avonforce Dokument

Inlägg av sveahk » 25 april 2023, 10:46

Där har du nog rätt Hans - efter vad jag vet har England varken under eller efter kriget beklagat detta dokuments äkthet!

Men, som vi vet var nazi-grabbarna experter på de fina nyanserna i sin propaganda - för att skicka dimridåer och för att driva igenom sin politik. Ibland strök det det som inte passade, ibland lade de till ett och annat ord för att gynna och "rättfärdiggöra" den egna strategin!

Dessutom min undran - om det nu är äkta vara, hur kom detta dokument så snabbt till tyskarna? Precis då, omkring 6 april, då det skrevs!? Den engelska sekretessen var väl i början av kriget inte den allra bästa, men ändå - det verkar nästan för bra för att vara sant...därför min tvekan om dokumentets äkthet...

Mvh Hans K

Skriv svar