Udda arvegods

Svardsjomannen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 maj 2020, 11:51
Ort: Falun

Udda arvegods

Inlägg av Svardsjomannen » 12 maj 2020, 21:17

Hej,

Jag har fått ett någorlunda udda arv från min farfar.
Han var en samlare av råge och hade under sin livstid samlat på sig ett mindre museum.

I arv har jag fått dessa uniformer.
Jag misstänker att några av dom härstammar från sent 1800-tal, men jag killgissar bara.
Uniformer.jpg
mössa.jpg
Vad är det för något jag fått ärva?
Hur ska man värdera detta?

Expertisen inom detta forum verkar vara utöver det vanliga. Har ni möjlighet att hjälpa mig reda ut några frågetecken?

Tack på förhand! :kärlek:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Udda arvegods

Inlägg av Markus Holst » 12 maj 2020, 22:57

Du killgissar rätt bra. De blå kallas numera med samlingsnamnet modell Ä(ldre). De kom i slutet av 1800-talet men användes en bra bit in på 1900-talet till permission, daglig dräkt och liknande saker, alltså i finare sammanhang. Livgardet använder dem än vid parad och högvakt. De kan alltså mycket väl vara tillverkade under tidigt 1900-tal. Ny uniform kom 1910.

De trekantiga hattarna är parad-huvudbonader för generaler, en modell som kalla trikorn.

Plåten du håller i handen är en paradplåt för mössan på stången, med skillnaden att mössan är märkt för manskap medan plåten är för en officer.

Den grå vapenrocken är modell 1910. Den trekantiga hatten hör till denna rock, men den grå båtmössan som tittar fram under kraget är till uniform m/1939.

Vill du ha noggrannare uppgifter får du säga till.

Tråden flyttas till historiskt samlande.

Skriv svar