Lite finska medaljer...

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Schwemppa » 21 september 2018, 16:55

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av köp och sälj av dylika saker, men ännu angående...
Schwemppa skrev:
10 september 2018, 16:01
Jag hittade förresten det där "truppförbandsmärket", det är (så vitt jag kan se) ett 2 kl. intressemärke från Skyddskåren. Det borde man ju ha anat, med ett stiliserat S i bakgrunden.
https://www.mitalit.net/skyddskaren
...så försökte jag undersöka hur och varför dessa utdelades, men tyvärr utan större resultat. Finska biblioteksväsendets "fråga så svarar vi"-tjänst dök upp i trålen, där någon hade frågat om just detta. Men också de svarade att de inte visste och rekommenderade att läsa någon av de större historiker (på finska) som finns att tillgå om Skyddskåren. Har inte själv någon av dem, tyvärr.

En hel del av de här märkena finns till salu på diverse sajter på nätet (sökord Suojeluskunta harrastusmerkki), så i omlopp finns det många. Jag stötte också på det här; en anteckningsbok för märket på antikvariaatti.net.
merkintakirja.JPG
merkintakirja.JPG (39.61 KiB) Visad 1487 gånger
Anteckningsbok
För övningar som förutsätts för intressemärket
......Skyddskår
......enhet/avdelning

Nummer.....


Så man förutsattes alltså att utföra ett antal övningar eller prestationer för att erhålla det, och de antecknades i den här boken.

Numreringen anger säkerligen vem som fått märket i fråga, och jag skulle anta att någonstans finns nog Skyddskårens arkiv bevarade. Det finns en traditionsförening, men lika sannolikt är väl Riksarkivet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av sveahk » 22 september 2018, 15:11

Tack ännu en gång schwemppa för ditt idoga letande! Intressemärket från Skyddskåren fick man sålunda efter att ha gjort vissa övningar, i stil med, säg, svenska Simborgarmärket - i brist på bättre jämförelsematerial. Kan det stämma?

F.ö., det är hela samlingen som jag tänkt sälja, i ett stycke, inte enstaka medaljer...

Mvh Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Lite finska medaljer...

Inlägg av Femtiotrean » 22 september 2018, 15:37

Det utdelades tre klasser av "harrastusmerkki" och alla var direkt kopplade till ett visst antal av deltagánde i militärövningar, d.v.s. det fanns andra mårken för idrott (orientering, längdäkning) och banskytte.

III kl. 120 timmar
II kl. 240 timmar
I kl. 300 timmar

Om man var på läger och ute hela dygnet, man fick ihop 6 timmar.

Skriv svar