Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 4 februari 2019, 10:31

En av de mest kända och jag skulle säga folkkäraste statyer i Helsingfors flyttas. En staty som jag vågar påstå varje Finlandsbåtresenär som har stigit i land har sett.

Kom igen nu! Ni kan vila senare!

Kan någon gissa vilket årtionde det är?

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 4 februari 2019, 13:39

Ja det är ju Tre smeder statyn, av Felix Nylund, skall man gissa att den är på väg bort från sin plats i stadsrummet för reparationer av skador den fick under fortsättningskrigets bombningar av orten ifråga.

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 5 februari 2019, 11:11

Svaret är inte rätt - om vi kan lita på bildtexten. Jag har börjat tvivla på om bilden verkligen är från hösten 1939 och om "statyn flyttas till säkerhet". Tyvärr anges inte bildkällan och jag har inte sett eller kan hittan bilden nån annanstans.

Som varje helsingforsbo (och många andra) kan genast se är färdriktiningen inte bort från staden. Lastbilen är snarare på väg tillbaka, statyn står ju vid hörnan av Aleksandergatan och Henriksgatan eller (om bilden är tagen senare) Mannerheimgatan. Och sedan tror jag att man kan se en liten blomkvast lutande mot städet, d.v.s man välkomnar statyns retur på det sättet. Så det skulle snarare vara antingen år 1940 eller kanske år 1945 än år 1939.

Det är mycket sant att statyn skadades vid bombningar år 1944. Jag tror mig veta att under fortsättningskriget hade man inte "evakuerat" statyn utan bara skyddat den - jag har sett men kan inte nu hitta en bild - men jag har ingen aning om statyn var borta för reparationer efter kriget.


Min slutkontenta är att Esa K har frågan!

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 5 februari 2019, 13:54

Tackar!

Tror det är 1944, eller efter, ändå, för på städet på skulpturen finns, tror jag mig se i alla fall, en av de splitterskador (just nedan till vänster om blomkvasten) verket fick under bombningarna. Ja, någonstans finns ju det finala svaret, så i väntan på detta, ny fråga.

Vad kan detta handla om:

Den mytologiska fågeln hade fått delar av sin nya skrud, och den var förberedd för att lyfta vidare mot norr. Men den nådde aldrig sitt nya bo…

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 6 februari 2019, 15:38

Kanske dags för en ledtråd:

Då raden frågan rör inte är skriven på finsk runometer kan Kalevala uteslutas...

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 7 februari 2019, 13:54

Mer ledtråd:

Fågeln och fågeln, och det jag tänker som här är mer som en flock...

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 8 februari 2019, 13:51

Ytterligare ledtråd:

Och flock och flock, beroende på hur man räknar så rör det sig om 4 - 33 stycken...

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 9 februari 2019, 11:45

Mer till ledning:

Det mytologiska, istället för till exempel Kalevala, kan man vända sig till Tusen och en natt...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2019, 10:12

Jag har en aning att det ligger en rätt intressant, skojig men lurig fråga bakom den mycket kryptiska och ogenomtrångliga framställningen :P :?:

Jag gissar att om du hade ställd frågan i en annan, kanske mer relevant quiztråd så hade du inte hamnat i quizlimbo :? :roll: Jag tror absolut inte att orsaken till att avtalet svar du har fått är lika med noll är at frågan saknar allmän intresse eller att den är alltför svår :lol: :roll:

A longshot: 33 flygplan eller 4 vingar/divisioner och en flygplansanskaffning som aldrig blev av?

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 10 februari 2019, 12:36

Ja, kanske drog ut på det kryptiska lite för länge, men vi får se vart vi landar :)

Femtitrean skrev 33 flygplan, det stämmer. Och 4 - 33 stycken flygplan beroende på hur man räknar, 33 totalt 4 i ny "skrud"... Så, vilken flygplanstyp kan det röra sig om är frågan.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 11 februari 2019, 12:51

En till ledtråd:

Här är det lugn och RO-

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2019, 13:32

Ingen lugn och ro utan stiltje och dödläge :cry:

Den mytiska fägeln är förstås fågeln Rok eller Rock.
defyra.png
defyra.png (205.86 KiB) Visad 4144 gånger
Och flygplanen som aldrig nådde Finland var av typ Blackburn Roc.

Bild

Vad gäller antalet flygplan så kan talas det om 33 stycken...

"In early 1940 it was decided to give a large part of the production run (33 aircraft) to the Finns, at the time fighting the Russians. Preparations went as far as painting the aircraft ready for delivery and collecting them together in Scotland for the flight. The end of the Finnish "Winter War" stopped delivery." "When the Winter War broke out between Finland and the Soviet Union, the Royal Navy decided to send 33 Rocs to the Finns. Preparations went so far as painting the aircraft in Finnish camouflage and collecting them in Scotland for flight delivery to Finland, though the Winter War ended before this could occur."

,,,men 20 stycken är kanske närmare sanningen.

"Because Stalin’s Soviet Union attacked Finland, it was decided in 1940 to sell 20 aircraft to Finland in accordance with a policy of extending help to that country. The aircraft received Finnish national insignia and serial numbers in preparation for delivery. They hadn’t been delivered by the end of the Winter War, and later there was no further interest in the type. Evidence indicates that these aircraft flew in Finnish colours in Great Britain only with the Finnish insignia obscured."

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 11 februari 2019, 14:29

Jamenvisst är det den gamla persiska sagofågeln Rock det handlar om, och resten var tänkt att leda fram till Blackburn Roc. Ja, antalet är debatterat och diskuterat, beroende på källa så nämns ibland de 33 stycken som tydligen var utlovade för leverans, eller 20 som skall ha köpts av Finland. Klart är att fyra stycken stod färdiga i Skottland, med påmålade vita rundlar, utan blå svastikor, för nationalitetsbeteckningen, och finskt flygvapenregistreringsnummer RO-141 - RO-144 (= den nya skruden :) ). De lyfte aldrig vidare mot Finland för när denått Skottland var datumet 13/3 1940, vinterkriget slut, och intresset för planen ifråga svalnade, tur kanske var det, för frågan är vad de skulle användas till, som jaktplan var de ju en flopp, men sett någonstans någongång att i finska källor referens de till som "störtbombare", kanske tänkta då att komplettera Fokker CX planen...?

Så, Grattis till Femtiotrean som får uppdraget att leverera nästa fråga!

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2019, 14:45

Ett krav jag ställde mig i upphandlingen var att frågan skulle vara sådan att en svensk skalmanit utan kunskaper i finska kan leta sig fram till ett rätt svar, men jag är inte säker på att frågan som levererades uppfyller det kravet.

Hur som helst. vi ser en minnestavla:
månganamn.png
Vad för en historisk händelse eller episod är det som man vill påminna besökaren om och vilka var dem människor som man vill inte glömma bort?

Om man kan berätta var minnestavlan finns så får man bonuspoäng, men det är inte frågan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av varjag » 12 februari 2019, 03:27

Oläst inlägg av Esa K » mån feb 11, 2019 2:29 pm

Jamenvisst är det den gamla persiska sagofågeln Rock det handlar om, och resten var tänkt att leda fram till Blackburn Roc. Ja, antalet är debatterat och diskuterat, beroende på källa så nämns ibland de 33 stycken som tydligen var utlovade för leverans, eller 20 som skall ha köpts av Finland. Klart är att fyra stycken stod färdiga i Skottland, med påmålade vita rundlar, utan blå svastikor, för nationalitetsbeteckningen, och finskt flygvapenregistreringsnummer RO-141 - RO-144 (= den nya skruden :) ). De lyfte aldrig vidare mot Finland för när denått Skottland var datumet 13/3 1940, vinterkriget slut, och intresset för planen ifråga svalnade, tur kanske var det, för frågan är vad de skulle användas till, som jaktplan var de ju en flopp, men sett någonstans någongång att i finska källor referens de till som "störtbombare", kanske tänkta då att komplettera Fokker CX planen...?
Blackburn Roc var konkurrensfritt Världens Sämsta Förstalinjejaktplan under 2:a Vk….en ''jaktvariant'' av marinbombplanet Skua
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Skua
- hade Roc'en en tomvikt, mer än 280 kg MERA än Skuan ! Skuan's bomblast - futtiga 230 kg vilket innebar att ''jaktplanet'' alltid flog med
full bomblast !! 8O
Toppfarten - var 359 km/t dit accelerationen var långsam. Marschfareten var 215 km/t.
Dess prestanda var så usla att man byggde en flottörvariant; Rok Floatplane - med toppfart med flottörlast - 285 km/t Go Figure :x
Ryktena om finska nationalitetsmärkningar - utan hakkors - förutom ovanst. bild - har i.a.f. lett till en teckning
Ro 143.jpg
Ro 143.jpg (38.25 KiB) Visad 4119 gånger
Varjag

Skriv svar