Varför har Ryssland nästan alltid setts som ett hot?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Varför har Ryssland nästan alltid setts som ett hot?

Inlägg av Nico » 10 september 2003, 20:26

Jag såg på Global Axess på Tv 8 i förr förra söndag.
Då intervjua dom en man och då frågade reportern
Om olika Emu frågor
-Va tror du om Ryssland då?frågade reportern den andre svara.
-Jag tror det tar 15-10 år innan Ryssland kan hota Europa igen.

Jag blev upprörd över det utalandet.
Då tänkte jag varför måste Ryssland hota Europa varför kan man inte tro på ett sammarbete.
I hela historien har alla haft onda blikar och sett Ryssland som ett hot.

Varför är det igentligen så??
:x

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 september 2003, 20:35

En liknande fråga om Ryssland har diskuterats på den här tråden.

viewtopic.php?t=7431

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 10 september 2003, 20:38

Typisk min tur alltid när jag skriver nånting har nån annan skrivit det redan :x

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 september 2003, 20:47

Nico skrev:Typisk min tur alltid när jag skriver nånting har nån annan skrivit det redan :x
Nåja, Vlad Fodorskys fråga påminner om din men är inte identisk, så jag ser inget hinder för att diskutera din fråga på den här tråden.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 30 september 2003, 20:41

Jag tror deras förtryck mot Tjechenien och Daghestan har stor betydelse, på samma sätt som många hatar Amerika på grund av deras förtryck av Latinamerika och arabstaterna.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 1 oktober 2003, 21:10

Det behöver du inte vara så förvånad för, kolla i en historisk atlas och följ Ryssland genom tiden så ser du hur landet expanderar från ett furstendöme till världens största land naturligtvis på andra staters bekostnad.
och hindrar andra länder att expandera tex sverige vilket innebar krig och på den vägen är det fortfarande,,

mikael
Medlem

Inlägg av mikael » 26 oktober 2003, 20:13

När ett land växer sig till en viss storlek dras det helt enkelt in i stora konflikter. Ryssland e av den storleken att dom är med jämt och har därför gjort något mot någon så att dom ser ned på ryssland.

Dessutom har nog sveriges förlust av finland gjort att nått hat finns kvar.

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 27 oktober 2003, 18:06

Gamla tiders rysskräck hade nog en högst befogad anledning då Ryssland varit en av Sveriges 2 'arvfienden' genom historien (Danmark är den andra). Ryssarnas härjningar i Finland under tiden Finland var en del av Sverige samt de strandhugg som Ryssarna gjort längs Sveriges östkust torde ocskå ha spätt på denna skräck. Att sedan dagens Sverige har fått de mesta av sina världsåskådningar från Amerikanska tv-serier och filmer som ofta genomsyrades av den stora 'kommunistskräcken' under kalla kriget har nog lett till att det även i dagens Sverige finns en bild av att Ryssland skulle vara en fiende/ett hot.

/Anckarström - Samhällsvetenskaplig amatörforskare =P

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 27 oktober 2003, 18:23

Man kan ju tillägga att det faktiskt funnits goda skäl att vara rädd för även senare tiders Sovjetledare, t ex Stalin. Att Sovjet visat sig kapabelt militärt och politiskt till mer eller mindre oprovocerade anfallskrig mot andra grannländer, typ Finland och Afghanistan, har säkert bidragit till att hålla skräcken vid liv.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 29 oktober 2003, 12:42

Löwe skrev:Jag tror deras förtryck mot Tjechenien och Daghestan har stor betydelse, på samma sätt som många hatar Amerika på grund av deras förtryck av Latinamerika och arabstaterna.
Tjetjenien kan jag begripa, men kan du förklara Rysslands förtryck av Dagestan? När tjetjenska extremister ockuperade dagestanska byar hösten 1999 ställde sig den dagestanska befolkningen på ryssarnas sida mot tjetjenerna.

Det är bara att konstatera att Ryssland är vår motbild, de är europeiska men ändå inte, och de är stora nog för att ha sina egna intressen som kanske inte alltid är samma som det sååååååå kultiverade och civiliserade väst. Nämnas bör kanske att Ryssland har goda skäl att frukta hotet från västmakterna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2003, 19:14

Mycket större land

Numera är det bara medicinska hot från landet.

Sverige räknas som rabiesfritt, vi har bara Östersjön emellan oss och de länder som rabies är vanligt förekommande. Baltstaterna och Ryssland bryter ut emellanåt epizooter av rabies hos djuren.....Hos djurvärlden kallas det inte för epidemi...utan epizoot.

Förr var det militära hotet påtaglig, Ryssland såg Sverige som ett fiende, numera kan vi bara frukta rabiesangrepp och läckande kärnkraftverk. :)
Stefan

Skriv svar