En personlig boklista

Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem

En personlig boklista

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 01:03

Här är ett urval böcker jag starkt rekomenderar

1 Michael Asher/ Två genom Sahara
Michael asher och Antionetta Peru två människor som inte känt varandra särkilt länge ska göra någon som verkligen kräver tillit till varandra. Dom ska nämligen vandra till fots och på kamel rtt genom hela sahara öknen. En alltigenom fantastisk bok.

2 Haing Ngor/ Liv på dödens fält (ett levnadsöde i Camodja)
Han upplevde Pol pots terror och spelade med i filmen the killing fields. skakande bok.

3 Per Tangvald/ I farliga Farvatten
En Norsk seglare som rest runt stora delar av världen samt råkat ut för livsfara ett antal gånger. En bok som är väl värd att läsa.

4 Helen Thayer/ Ensam kvinna mot nordpolen
Hon är över 40 år gammal och ska resa till den magnestiska nordpolen SJÄLV ENSAM och Isbjörnar är inte dom enda farorna. En mycket läsvärd bok.

5 Joe Kane/ Floden
En grupp människor ska paddla från anderna vid Amazonflodens källflöden till mynningen och det största problemet blir sammanhållningen i gruppen. Bra bok läs den.

6 Maria Eriksson/ Gömda
Hon träffar en (libanes tror jag) dom gifter sig och han blir med tiden allt svartsjukare och efter flera års terror lyckas hon genomföra skillsmässa men terrorn har då bara börjat. En riktigt kuslig bok som definitivt avlivar tankar på att man som svensk ska kunna vara skyddad i sitt ieget land.
En av dom mest läsvärda och STARKA böcker jag har läst.

Jag rekomenderar varmt alla dessa böcker till er alla på forumet.

Särskilt GÖMDA

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: En personlig boklista

Inlägg av Patrik » 19 maj 2002, 01:10

Relay skrev:2 Haing Ngor/ Liv på dödens fält (ett levnadsöde i Camodja)
Han upplevde Pol pots terror och spelade med i filmen the killing fields. skakande bok.
Ironiskt nog rånmördades Haing Ngor för några år sedan.

26 års fängelse för mord på skådespelare
LOS ANGELES. En gängmedlem fälldes på tisdagen till mellan 26 år och livstids fängelse för rånmordet på den kambodjanske läkaren och skådespelaren Haing Ngor.
Ngor fick en Oscar 1984 för sin roll i filmen "Dödens fält" som handlar om folkmordet i Kambodja.
I filmen spelar han en tolk till en amerikansk reporter, men fångas in och torteras av de Röda khmererna. Rollen var skrämmande lik hans egna fruktansvärda erfarenheter från folkmordet i Kambodja. 1980 lyckades han fly från landet och slog sig ned i USA.
Ytterligare två andra gängmedlemmar står åtalade för mordet. (Associated Press)

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9805/ ... yttnf.html

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 01:16

Patrik skrev:
Relay skrev:2 Haing Ngor/ Liv på dödens fält (ett levnadsöde i Camodja)
Ironiskt nog rånmördades Haing Ngor för några år sedan.

26 års fängelse för mord på skådespelare
LOS ANGELES. En gängmedlem fälldes på tisdagen till mellan 26 år och livstids fängelse för rånmordet på den kambodjanske läkaren och skådespelaren Haing Ngor.
Ngor fick en Oscar 1984 för sin roll i filmen "Dödens fält" som handlar om folkmordet i Kambodja.
I filmen spelar han en tolk till en amerikansk reporter, men fångas in och torteras av de Röda khmererna. Rollen var skrämmande lik hans egna fruktansvärda erfarenheter från folkmordet i Kambodja. 1980 lyckades han fly från landet och slog sig ned i USA.
Ytterligare två andra gängmedlemmar står åtalade för mordet. (Associated Press)

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9805/ ... yttnf.html
Det visste jag inte tack så mycket.

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 13 juni 2002, 00:06

Här är mina favvo böcker=

* Karl XII, voltaire

* Karl XII, bengt liljegren

* Karoliner, alf åberg göte göranson

*Segern vid narva, ???????
Stockholm-en omåtligt ful stad!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 13 juni 2002, 00:17

Alistair Maclean's böcker om WW2 är väldigt bra, tror jag har läst dom allihopa...rekommenderade är dock Örnnästet och Kanonerna på Navarone...

P.S Eisenhower, du gillar verkligen Kalle Dussin? Inget ont om honom, synd bara att han klantade sig vid Poltava och i Norge...

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 13 juni 2002, 00:24

Jo det gör jag, Men Poltava får vi skylla Cg Rehinsköld på som fick ta över huvud armen då Karl sårats i benet och lewehaupt får vi också beskylla (inget personligt skalman Lewenahupt :wink: )

Jag fattar inte vad han skulle göra i norge!? (förutomatt erövra)

mvh

fredde

Dwight D Eishenhower
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dwight D Eishenhower » 13 juni 2002, 00:26

Poltava sorg får vi skylla på Cg rehinsköld gör eftersom han ledde befälet över Huvudarmen då Karl XII skadats i benet

Jag fattar inte vad han skulle te norge och göra!? (förutom att erövra)
men trots allt vart han ju mördad...

mvh
fredde

Harehare
Ny medlem

Inlägg av Harehare » 2 oktober 2002, 23:42

Relay skrev:Maria Eriksson/ Gömda
Även jag rekomenderar Gömda, en mycket bra och på sätt och vis skrämmande bok men är det inte Liza Marklund som har skrivit den?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 oktober 2002, 09:55

Harehare skrev:Även jag rekomenderar Gömda, en mycket bra och på sätt och vis skrämmande bok men är det inte Liza Marklund som har skrivit den?
Stämmer alldeles utmärkt, vi pratade om den i veckan i skolan (under en rast) och det visade sig att ett par av de som läst boken blivit så förbannade/skrämda att inte orkat läst klart boken för de tyckte den var så vidrig - eller rättare sagt killen var vidrig.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 7 oktober 2002, 16:05

Gothmog skrev:
Alistair Maclean's böcker om WW2 är väldigt bra, tror jag har läst dom allihopa...rekommenderade är dock Örnnästet och Kanonerna på Navarone...
Böckerna är mycket spännande, däremot skulle jag inte rekomendera filmatiseringen av Örnnästet(Med Richard Burton och Clintan). Den varar i 158 minuter av vilka ca 80 är intressanta och resten enbart består av sporadiska skottlossningar. Jag skulle gissa på att de slösade bort större delen av budgeten på lösa skott...

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 7 oktober 2002, 16:16

*P* skrev: däremot skulle jag inte rekomendera filmatiseringen av Örnnästet. Den varar i 158 minuter av vilka ca 80 är intressanta och resten enbart består av sporadiska skottlossningar.
Nu blir jag lite orolig för dig. Det är en stor filmklassiker vi pratar om. Den är helt underbar! Clintan är kung när han mejar ner tyskar på löpande band (med en MP från höften).

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 13:46

Jovisst är den stundtals väldigt bra, scenerna på linbanan är väldigt snygga t.ex. men där är rätt mycket dö-tid också...

Möjligen kan min åsikt bero på att jag blivit rätt desillusionerad vad gäller Mcleans böcker överhuvudtaget... På något sätt känns det som om han har svårt att variera sin berättarstil...

Användarvisningsbild
M Lenngren
Medlem

Favorit Författare

Inlägg av M Lenngren » 15 oktober 2002, 00:53

Om vi bara tar historisk litteratur har vi:
Sun-Tzu och hans Art of war.
Sun-Pin med Military Methods som för övrigt med största sannolikhet är Sun-Tzus sonsonson.
Art of war skrevs mellan 1000 och 700 f.Kr.
och Military methods ca 500 f.Kr.
Trevliga människor. :)

jag citerar
Sun-Tzu Said:
"Warfare is the greatest affair of state, the basis of life and death, the Tao to survival or extinction. It must be thoroughly ponderd and analyzed."

Allt är ganska logiskt men det finns folk det finns folk sedan finns det amerikaner och idioter (gränsen är så tun).

Användarvisningsbild
M Lenngren
Medlem

Inlägg av M Lenngren » 15 oktober 2002, 00:55

Jag stavade fel på Tunn. :(

Skriv svar