Österrike Tyskland, samma kultur?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Österrike Tyskland, samma kultur?

Inlägg av Superfinne » 13 augusti 2003, 20:27

Har Österrike och Tyskland likadana kulturer,eller är det stora skilnader.
Har Tyska språket gjort att kulturen är samma?

//Martin

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 13 augusti 2003, 20:47

jag tror inte det är språlet som gör att det är (om det är det) samma kultur. snarare kulturen som gör att det är samma språk.

//Palle

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 augusti 2003, 23:04

Har vi i Sverige samma klutur? Svaret måste bli nej. Vi har samma kulturarv och vi delar många stora delar av kulturen men det finns betydande skillnader mellan t.ex. Skåne och Lappland. I Tyskland kompliceras allting av att det finns två stora religioner katolicism och protestantism. Tänk sedan på hur det politiska livet ser ut i de olika länderna. Tyskland har en klar federativ stat, Österiek är också en federativ stat men med tyngdpunkt på politiska uppgörelser mellan partierna. Schweiz en stark medborgardemokrati och har haft varit starkt influerade från Frankrike och Italien också.

/Martin

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 augusti 2003, 23:44

Österrikarna själva anser sig egentligen inte tillhöra tysk kultur generellt, men har däremot mycket gemensamt med folk från Bayern. De talar också samma sorts tyska, samt är båda relativt starkt katolska. en viktig komponent.

Medan man säger Guten tag i övriga tyskland, hälsar man varandra med Gruss Gott i Bayern och Österrike. De är broderfolk.

Men för en utomstående som tillbringar tid i Tyskland och Österrike och ser dem med skandinaviska ögon, är skillnaden liten, man käkar samma sorts korv, samma knödel, och ser på samma TV.

Österrikarna har dock en märkbar komplex relation till Tyskland, och vill inte räkna sig till tyskar, många säger tom öppet att de inte tycker om tyskar, vilket kan te sig som en paradox för oss. Efter en stunds diskussion kommer det dock alltid fram att med just Bayrare är det annorlunda, det är bara en gräns som skiljer dem åt.

Tyskar däremot skämtar lite kring Österrikarna, ser dem ibland som lite lustiga bönder vars italienska förfäder inte lyckades till fullo ta sig över alperna. Förr såg tyskar mer tydligt ner på Österrikare, och tyckte de var slarviga.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 augusti 2003, 23:52

Dan Koehl skrev:Förr såg tyskar mer tydligt ner på Österrikare, och tyckte de var slarviga.
Hur länge sedan var "förr"?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 14 augusti 2003, 00:25

Lindir skrev:
Dan Koehl skrev:Förr såg tyskar mer tydligt ner på Österrikare, och tyckte de var slarviga.
Hur länge sedan var "förr"?
Lite osäker eftersom det jag relaterar härrör sig från lite lösa samtal, men intrycket jag fått handlar om en till tre generationer. Idag däremot, tror jag denna i Österrike välkända lilla skamfläck gör Österrikarna lite komplexfyllda varför de har ambitionen att vara ännu bättre, ännu mer noggranna än tyskarna. Man bör också betänka att Österrike sedan hundratals år är mer mångkulturellt, och framför allt det ungerska och kanske italienska kulturinflytandet har än idag en viss prägel.

Det är nog bäst att jag tydligt gör klart att det jag skrivit är väldigt subjektivt uppfattat. Åsikterna kan skilja sig.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 14 augusti 2003, 12:08

Jag har varit i både Tyskland och Österrike och tyckte om Österrike bättre, faktiskt.

/Vlad

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 16 augusti 2003, 19:30

Ja, det undrade jag över om när jag var i Grinzing i Wien, dom sa bara Gruss gott(vad betyder det?) .
Hmm sen fanns det ju såna små statyer på St. Maria(vad nu hon hette) på varje vägkant.
Annars tycker jag att Wien e mycket vacker stad, lärde mig Strassenbahn och linjer och konstiga namn på stationer(Spitelau).
Och viktigaste var att jga åt mycket av Mozart kullor :P
sen drack ju Österikarna mycket mera Vin än öl.
Hmm vad hette Vin Krogaran där,Hourigen eller nåt sånt?
Längtar till Wien
:roll:

/Martin

Skriv svar