Varför Europa?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Varför Europa?
Jag tänkte höra med er om varför ni tror att Europa bli den ledande kontinenten i världen. Även om Europa nu har halkat efter så var det trots allt europeerna som erövrade och koloniserade stora delar av världen. Varför? I många andra delar av världen fanns det stora och högstående kulturer. Kulturer som europeer underkuvade. Själv tror jag mycket på konkurrensen mellan många olika länder och kungar i Europa. Tävlan gjorde att man ansträngde sig mera för att besegra sina rivaler i Europa.
Eller vad tror ni?
/Martin
Eller vad tror ni?
/Martin
Det finns säkerligen hyllmeter om varför Europa gick om övriga världen...
Men jag skulle faktiskt vilja peka på geografiska och klimatorsaker.
Om vi t.ex. tittar på högkulturerna längs Nilens och Eufrat/Tigris stränder så kan vi klart konstatera att den mark som var uppodlingsbar måste rimligen varit väldigt begränsad, även med bevattningssystem.
En annan orsak torde vara att vi - främst i norra Europa - sluppit en massa läbbiga sjukdommar som malaria, sömnsjukan o.s.v. som graserat nere i varmare trakter. Jag såg ett program om mumier i Egypten på national geografic där de just kommenterade att många av egypterna troligen hade lidit av malaria innan de dog.
Lägg därtill att dessa sjukdomar även drabbar djuren, vilket också troligen innebär problem vad gäller t.ex. transport och jordbruk.
Men jag skulle faktiskt vilja peka på geografiska och klimatorsaker.
Om vi t.ex. tittar på högkulturerna längs Nilens och Eufrat/Tigris stränder så kan vi klart konstatera att den mark som var uppodlingsbar måste rimligen varit väldigt begränsad, även med bevattningssystem.
En annan orsak torde vara att vi - främst i norra Europa - sluppit en massa läbbiga sjukdommar som malaria, sömnsjukan o.s.v. som graserat nere i varmare trakter. Jag såg ett program om mumier i Egypten på national geografic där de just kommenterade att många av egypterna troligen hade lidit av malaria innan de dog.
Lägg därtill att dessa sjukdomar även drabbar djuren, vilket också troligen innebär problem vad gäller t.ex. transport och jordbruk.
Malaria var vanlig i Europa sedan Alexander den stores fältttåg, den kallades i Sverige förr frossa, och två arter av malaria mygga (Anopheles) finns kvar, även i mälardalen. På vanlig stickmygga står bakkroppen i 45 graders vinkel mot sugröret, hos malariamyggan bildar sugrör och bakkropp en rak linje. En stor anledning till varför Klara sjö på Norrmalm och Fatburssjön på Södermalm i Stockholm torrlades tror jag var just malariaepedemierna kring sjöarna. Den sista stora europeiska epedemin var under andra världskriget.Patrik skrev: En annan orsak torde vara att vi - främst i norra Europa - sluppit en massa läbbiga sjukdommar som malaria, sömnsjukan o.s.v. som graserat nere i varmare trakter. Jag såg ett program om mumier i Egypten på national geografic där de just kommenterade att många av egypterna troligen hade lidit av malaria innan de dog.
Europas dynamik i övrigt tror jag hänger samman med folkvandringarna, dels den indoeuropeiska invandringen och sedan folkvandringstiden som rörde om i grytan. Jag tror inte man kan jämför detta med något liknande i asien eller afrika. Europa var därmed en kulturell smältdegel långt innan ordet myntades, och kampen om livsurymmet pga av invandringar och folkvandringar ökade nog, som nån nämnde konkurrensen.
Men med alla folkblandningarna och förflyttningarna tror jag snarare européer hade större motståndskraft mot olika sjukdomar än många andra folk, vilket ju iofs är en väldigt grov generalisering.
Förutom de geografiska och demografiska faktor som framförts borde det även funnits kulturella faktorer.
Det klassiska exemplet, i detta sammanhang, brukar ju vara Kina. Vad skilde kineser från europer vad avser själva synen på upptäcksfärder, kanske kan man tänka sig olika religiösa eller politska föreställningar?
Det klassiska exemplet, i detta sammanhang, brukar ju vara Kina. Vad skilde kineser från europer vad avser själva synen på upptäcksfärder, kanske kan man tänka sig olika religiösa eller politska föreställningar?
Jag har för mig att "malaria myggan" är sveriges vanligaste mygga men att de inte bär på smittanDan Koehl skrev: Malaria var vanlig i Europa sedan Alexander den stores fältttåg, den kallades i Sverige förr frossa, och två arter av malaria mygga (Anopheles) finns kvar, även i mälardalen. På vanlig stickmygga står bakkroppen i 45 graders vinkel mot sugröret, hos malariamyggan bildar sugrör och bakkropp en rak linje. En stor anledning till varför Klara sjö på Norrmalm och Fatburssjön på Södermalm i Stockholm torrlades tror jag var just malariaepedemierna kring sjöarna. Den sista stora europeiska epedemin var under andra världskriget.
Europas dynamik i övrigt tror jag hänger samman med folkvandringarna, dels den indoeuropeiska invandringen och sedan folkvandringstiden som rörde om i grytan. Jag tror inte man kan jämför detta med något liknande i asien eller afrika. Europa var därmed en kulturell smältdegel långt innan ordet myntades, och kampen om livsurymmet pga av invandringar och folkvandringar ökade nog, som nån nämnde konkurrensen.
Men med alla folkblandningarna och förflyttningarna tror jag snarare européer hade större motståndskraft mot olika sjukdomar än många andra folk, vilket ju iofs är en väldigt grov generalisering.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kejsaren av Kina förbjöd ju vid ett tilfälle sina underståtar att fortsätta utforska havet. Rädda för förändring kanske medan förändring var en nödvändighet för europeerna.dot skrev:Förutom de geografiska och demografiska faktor som framförts borde det även funnits kulturella faktorer.
/Martin
Det var helt säkert en kombination av folkvandringar tvingade eller frivilliga samt att ingen egentligen lyckades få fullständig kontroll över hela kontinenten inte ens Romarna lyckades ju bemästra hela kontinenten. Sedan har vi detta med kustlinjerna och att Europa var välsignat med en ovanligt stor andel odlingsbar jord utan att hindras av öknar eller jordfattig regnskog eller för mycket berg.
Alpernerna kan ju faktiskt ha en stabiliserade effekt på klimatet i Europa men Golfströmmen är den enskilt viktigaste orsaken till Europas milda klimat. Sedan kan ju faktiskt digerdöden vara den utlösande faktorn för dom kommande seklernas upptäckter.
Eller vad tror ni andra om det där sista?
Alpernerna kan ju faktiskt ha en stabiliserade effekt på klimatet i Europa men Golfströmmen är den enskilt viktigaste orsaken till Europas milda klimat. Sedan kan ju faktiskt digerdöden vara den utlösande faktorn för dom kommande seklernas upptäckter.
Eller vad tror ni andra om det där sista?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Gröfaz hmm vad jag tänkte var att Digerdöden på nåt sätt rubbade lite av Kyrkans totala dominans i samhället som var på väg att stelna i dogmer på den tiden. Digerdöden lämnade mark i träda för att dess ägare helt enkelt hade dött. Folk kanske flyttade på sig antingen för att undkomma sjukdomen eller för att överta jord som blivit herrelös. Portugisernas expansion utmed Afrikas västkust började kanske tack vare digerdöden. Efter att ha skådat döden kanske man är mer beägen på nåt sätt att ta risker. Det är känt än idag att en del människor som överlevt olyckor kan ha något av en odödlighetskänsla.
Jag kan inte förklara bättre än så här.
Jag kan inte förklara bättre än så här.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hmm det var intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Fast å andra sidan när befolkningen minskar så får de som överlevde det bättre. Det fanns mer jord. Därför borde männsikor bli mindre benägna att fara runt på havet. Fast det där om kyrkan håller jag helt med om och att samhället blev mindre stelt det verkar rimligt.
/Martin
/Martin
Sen kan det vara så att om någon har förlorat alla anledningar att stanna då familj släkt barn dött i digerdöden kanske gjorde att banden till det gamla var mindre bindande och en del kanske passade på med en nystart som kunde vara en mönstring på ett portugisiskt skepp mot Afrikas västkust eller nåt annat.Gröfaz skrev:Hmm det var intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Fast å andra sidan när befolkningen minskar så får de som överlevde det bättre. Det fanns mer jord. Därför borde männsikor bli mindre benägna att fara runt på havet. Fast det där om kyrkan håller jag helt med om och att samhället blev mindre stelt det verkar rimligt.
/Martin
Jag tror att en viktig faktor bland de kulturella/ideella (vilka förstås inte ensamma kan utgöra en förklaring) ligger i att europeerna anammade kristendomen med dess uttalade missionsbefallning (i Matteus 28:18-20). Det ingick i själva den kristna läran att de troende var förpliktigade att "gå ut i världen och göra alla folk till lärjungar". Även om detta i princip var kyrkans sak, så är det ju ett faktum att kyrkan kom att liera sig med olika europeiska furstar och makter. Allteftersom missionärerna identifierade sig (eller åtminstone identifierades) med de stater de utgick ifrån, så blev det en naturlig sak att själva "evangeliet" också åtföljdes av kulturella och maktpolitiska intressen med ursprung i Europa. Men vad som är orsak och verkan är förstås inte lätt att säga.dot skrev:Vad skilde kineser från europer vad avser själva synen på upptäcksfärder, kanske kan man tänka sig olika religiösa eller politska föreställningar?
Att gå ut och omvända vildar till den rätta läran efter en farlig och oviss sjöresa var kanske inte så lockande för en man med familj och Barn att mätta. men det var nog en annan femma om alla i ens släkt dött i digerdöden vilket säkert gjorde människor mer benägna att bryta upp och göra nåt nytt.Dilbert skrev:Jag tror att en viktig faktor bland de kulturella/ideella (vilka förstås inte ensamma kan utgöra en förklaring) ligger i att europeerna anammade kristendomen med dess uttalade missionsbefallning (i Matteus 28:18-20). Det ingick i själva den kristna läran att de troende var förpliktigade att "gå ut i världen och göra alla folk till lärjungar". Även om detta i princip var kyrkans sak, så är det ju ett faktum att kyrkan kom att liera sig med olika europeiska furstar och makter. Allteftersom missionärerna identifierade sig (eller åtminstone identifierades) med de stater de utgick ifrån, så blev det en naturlig sak att själva "evangeliet" också åtföljdes av kulturella och maktpolitiska intressen med ursprung i Europa. Men vad som är orsak och verkan är förstås inte lätt att säga.dot skrev:Vad skilde kineser från europer vad avser själva synen på upptäcksfärder, kanske kan man tänka sig olika religiösa eller politska föreställningar?
Ju mer jag skriver om just etta desto mer logiskt verkar det att säga att 1400 talets resor och upptäckter är en logisk händelse som kanske inte skulle ha skett alls om inte Digerdöden drabbat kontinenten.