Charles Bukowski (1920-1994)

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Charles Bukowski (1920-1994)

Inlägg av Mats » 8 maj 2002, 19:46

Någon mer som gillar Charles Bukowski? Han skriver oerhört roliga och sjuka böcker och små berättelser. Hans alter ego Henry Chinaski, ägnar sig åt att supa kopiöst, träffa kvinnor och snacka skit. Böckerna rymmer ofta udda karakärer såsom prostituerade, kriminella och galna personer.

Anders Bergström skriver: Han beskriver sig själv eller sitt alter ego Henry Chinaski som en ensamvarg och misantrop som inte tycker om andra människor. En inte alltför ovanlig aktivitet är t ex att släcka ner den bostad han för tillfället befinner sig i, tappa upp ett bad, krypa ner i det och sakta dricka sig full. Han skriver också ofta att han tycker om att sitta uppe på natten (ensam) och dricka och lyssna på någon radiostation som spelar klassisk musik.

Allt han skriver handlar i princip om hur orättvist livet är. Det är, som jag ser det, ett fadersuppror som börjar med hans egna föräldrar och slutar med vår herre. Allt ska redovisas; supandet, de meningslösa kvinnoaffärerna, de förnedrande jobben. Det finns ofta en svart humor i det han skriver, och tur är väl det, annars skulle det bli alldeles för svart och svårsmält.


Bild
http://home.swipnet.se/~w-15266/cultur/ ... /bibuk.htm
Bukowski med en av sina kvinnor - och den obligatoriska spritflaskan.

"I started drinking before you were born, and I will be drinking after you have died." - Bukowski

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 maj 2002, 22:04

Hej Mats!

Jag är ett stort fan av mannen som förlorade oskulden vid femtio års ålder.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

En till som gillar Bukowski!

Inlägg av Mats » 8 maj 2002, 22:33

En av böckerna som Bukowski skrev, Hollywood, skall tydligen handla om inspelningen av filmen Barfly. Vet du något mer om filmen? Jag vet att Faye Dunaway har en roll i den. Finns den att få tag på i Sverige? Tack!

Slänger in en liten dikt:

The Aliens
You may not believe it
but there are people
who go through life with
very little
friction or
distress.
they dress well, eat
well, sleep well.
they are contented with
their family
life.
they have moments of
grief
but all in all
they are undisturbed
and often feel
very good.
and when they die
it is an easy
death, usually in their
sleep.

you may not believe
it
but such people do
exist.

but I am not one of
them.
oh no, I am not one
of them,
I am not even near
to being
one of
them

but they are
there

and I am
here.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 maj 2002, 22:42

Är det inte Mickey O´Rourke som delar huvudrollen, kanske inte helt oväntat. Den ska nog gå och få tag på.

En Charles Bukowski dag. Vakna, lägga en spya, pissa och skita. Köpa sig en kvarting whiskey och ett sexpack öl på "the Drugstore" på hörnet, sätta sig och skriva och dricka bira.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Mannen

Inlägg av Mats » 10 maj 2002, 04:17

Kul Leonidas! Ett tag trodde jag att jag var ensam i Sverige om att beundra denna poet och författare. Jag får börja mitt sökandet efter filmen. Tror dock inte den kan vara bättre än boken. Vilken är din favorit?

En till dikt till allas glädje:

when you're young
a pair of
female
high-heeled shoes
just sitting
alone
in the closet
can fire your
bones;
when you're old
it's just
a pair of shoes
without
anybody
in them
and
just as
well.

Bild

Bilden från: http://digilander.iol.it/frankserpico/main.html

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 10 maj 2002, 10:51

Den förfallna giganten Bukowski har följt mig ända sedan en man i ett antikvariat med sinne för vad kunden kunde tänkas gilla tryckte ett ex i min hand för 10-12 år sedan. Först var jag skeptiskt, det verkade vara en massa romatiserande om livet kring droger och kriminalitet. När jag sedan började läsa upptäckta jag att jag kunde låta bli att gilla den opolerade Bukowskis lika opolerade böcker. Han skildrar, med risken att låta som en klycha från Röda rummet, annorlunda människor i ett annat USA. I mitt huvud så akompanjeras hans texter av Tom Waits musik. De sätta båda de som inte lyckades fånga den amerikanska drömmen i centrum av sina berättelser. Nej nu ska jag sluta innan jag svävar ut än längre.

ps. Bukowski och hans dam på bilden ovan är ingen vacker syn ds.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 maj 2002, 11:32

Visst är han bra den där Bukowski men jag gillar inte hans mer utflippade noveller utan det ska vara dom mer verklighetsförankrade texterna där man får se vilket hellvete det är att vara alkoholist.
Han gjorde ju sitt bästa för att supa ihjäl sig och det lyckades ju till sist , när han hade supit sönder magen på sprit gick han över till vin och när det inte gick längre så drack han öl.
På slutet av sitt liv när han var berömd hade han ju också en del groupies , t.o.m en del unga snygga sådana som ville ligga med en kändis.
Så alla hans kvinnor såg inte ut som på bilden.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

John Fante

Inlägg av Dick » 19 maj 2002, 22:31

Om ni gillar Bukowski föreslår jag att ni läser en av hans egna favoriter: John Fante. "Dreams from Bunker Hill", "The Road To Los Angeles", "Brotherhood of the Grape" och "Ask the Dust" är några av hans böcker. Fantastiskt bra.

Skriv svar