Ryssland, långt och allmänt

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
kalle e bra
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 juni 2003, 17:38
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av kalle e bra » 30 juni 2003, 12:22

tack till dig också Gröfaz.
Men det är nog alls ingen överdrift att kalla alla tsarer för grymma och bortskämda...

kalle e bra
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 juni 2003, 17:38
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av kalle e bra » 30 juni 2003, 12:26

Du, Mathias Forsberg. Kalla kriget skulle antagligen inte uppstå om inte ryssland hadde växt så under ww2. USA och Europa blev skrämda...

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 30 juni 2003, 13:10

Å andra sidan förväntades ju envåldshärskare vara stränga och hårda (men helst inte orättvisa) av alla, inklusiuve folket, på den tiden
så Tsarerna är nog inte ensamma om det ryktet.

Kalla Kriget var det bästa som hänt europa. Många, långa år av fred.
Inga klagomål från min sida alls.
Skräck kan hålla folk på plats när de inser att ingendera sidan kan vinna en konflikt.
8)

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 30 juni 2003, 22:19

Fläsket skrev:Kalla Kriget var det bästa som hänt europa. Många, långa år av fred.
Inga klagomål från min sida alls.
Intressant synsätt.. men istället för internationella konflikter hade vi inre konflikter, terrorism, diktaturer och förtryck.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 juli 2003, 01:11

Ingmar skrev:
Intressant synsätt.. men istället för internationella konflikter hade vi inre konflikter, terrorism, diktaturer och förtryck.
Den eviga motsatsen... Order vs Justice, som den framlidne och uppmärksammde brittiske statsvetaren Hedley Bull observerade i sin berömda The Anarchical Society från 1977. Problemet har ju kommit att konkretiseras i och med "humanitär intervention" i Kosovo etc. Personligen tycker jag att det är en av de svåraste "internationella" frågorna som också saknar ett rimligt svar.


/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 juli 2003, 01:19

kalle e bra skrev: tack till dig också Gröfaz.
Men det är nog alls ingen överdrift att kalla alla tsarer för grymma och bortskämda...
Alexander I lade grunden för en europeisk "kongresspolitik" och hade långtgående liberala reformer (av vilka långtifrån alla genomdrevs), såväl inrikespolitiskt i Ryssland (bl a livegenskapens avskaffande) samt inom det europeiska statssystemet där han var en 100 år tidig stark anhängare av den folkliga själbestämmanderätten.

Han är förvisso en väldigt icke-representativ tsar, men visar att det finns ett stort spelrum även bland de ryska monarkerna.
kalle e bra skrev: Du, Mathias Forsberg. Kalla kriget skulle antagligen inte uppstå om inte ryssland hadde växt så under ww2. USA och Europa blev skrämda...
Du, Kalle, jag undrade mest vad ett "konsekvenskrig" var och varför ett "varmt" krig (WWII) så uppenbart övergick i ett "kallt" krig (Kalla kriget) ?

/Forsberg

kalle e bra
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 juni 2003, 17:38
Ort: stockholm
Kontakt:

Inlägg av kalle e bra » 19 juli 2003, 11:19

jag förstår hur du tänker, med tanke på omständigheterna och jämförelse med dåtidens andra regenter. men jag tycker nog ändå att om man kan säja att tex Bush e en grymm ledare så kan man nog använda samma uttryckssätt om dem ryska tsarerna trotts Alexander I:s reformer...
i frågan vad ett konsekvekvenskrig e får jag nog ta och citera mig själv:

Kalla kriget skulle antagligen inte uppstå om inte ryssland hadde växt så under ww2. USA och Europa blev skrämda...

d där med kallt och varmt, hmm...
du får ursäkta mig men jag e rädd för att jag inte riktigt förstår din fråga!
hoppas dessa svar var tillräkliga för dig, annars får du ta och skriva igen!!!

bigj5
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:25
Ort: Västkusten

Tjena

Inlägg av bigj5 » 19 juli 2003, 11:49

Hejsan Kalle e bra!

Ögnade igenom dig skrift och får väl, med tanke på att du är 14, hålla med de övriga om att den får du nog godkänt för.
Eftersom jag tidigare just jobbat som lärare, dock längesedan med folk/elever under 16 år, så hade du erhållit betyget VG av mig - lite beroende på hur lång tid du har haft på dig dock!

Jag skulle dock tagit, eller som lärare, påpekat för dig, att du i början av din historik om ryssarna som folk, försökt ta reda på mer varifrån de själva kom och hur de levde. Du tar Khazarerna som början på ryssarnas historia, samtidigt som du ju även skriver att dessa vara av annat tungomål, iranier/turkar tror jag du skrev. Man får indirekt en tro att det var andra som skapade rysssarnas historia - vilket blir fel i en uppsats som skall behandla Ryssland/ryssarna.
Således, lite mer om ryssarna själva hade sett bättre ut, anser jag! Men som sagt, en lärare skall ju även vara "petig" och få fram så mycket som möjligt av eleven, så det är nog en "yrkesskada" vi har!
I stort sett är det okey, för en kille i 7 eller 8 klass!


MVH bj5

Skriv svar