Ungrarna - Magyarer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Ungrarna - Magyarer

Inlägg av Vlad Fodorsky » 11 juni 2003, 11:55

Detta folk var ju från början finsk-ugrisk, men de är väl rätt assimlierade(uppblandade) med slaverna? De är nog iallfall inte lika finsk-ugriska som te.x. samerna. Likaså tycker jag att samer/finnar ibland har smått asiatiska drag, men hur det är med ungarna vet jag inte. Frågan var: Ungrarna är väl inte etniska finsk-ugrer längre?

/Vlad

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 12:00

jag måste erkänna att jag inte vet mycket i ämnet men vad jag vet så är inte alla ujngrare magyarer från början, och visst , jag tycker också att samer kan ha lite indianlika drag ibland...

jag googlade för att styra upp ett bra svar:

http://www.sub.su.se/national/k1848t.htm

det kan finnas något av vad du såöker här, han snackar en väldans massa om folk grupper men oroväckande nog även om raser... 8O

//Palle

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 11 juni 2003, 12:07

Lite smånazistisk rasteori verkar det som.. usch!

/Vlad

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 12:12

jo...jag hittar något bättre :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 11 juni 2003, 12:13

super_palle skrev:jo...jag hittar något bättre :oops: :oops: :oops:
Aja, det funkar.. tack i alla fall.. :)

/Vlad

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2003, 12:21

Jag tror inte att ungrarna är finsk-ugrier, däremot är de ugrier och talar ett språk som tillhör den finsk-ugriska språkstammen (heter det så?), om jag minns rätt.

/Johan

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 11 juni 2003, 12:22

Johan Elisson skrev:Jag tror inte att ungrarna är finsk-ugrier, däremot är de ugrier och talar ett språk som tillhör den finsk-ugriska språkstammen (heter det så?), om jag minns rätt.

/Johan
Jag menade att de kanske är rätt så uppblandade ugrier, om de inte varit det hade de väl fortfarande sett mongoloida ut?

/Vlad

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Ungrarna - Magyarer

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 13:24

Vlad Fodorsky skrev:Likaså tycker jag att samer/finnar ibland har smått asiatiska drag.
Öh... Har du sett hur finnar ser ut, de är precis lika blonda och blåögda som vi svenskar.

Man ska akta sig för att blanda begrepp som språk och ras. Det finns många exempel i historien på folkslag som på kort tid har bytt språk. Därför kan man inte ta det för givet att folk som talar besläktade (eller samma) språk också är genetiskt närbesläktade.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 juni 2003, 13:27

Vad jag har förstått är magyarer ett av de folk som gick under samlingsnamnet "hunner". De utvandrade någon gång under 2-300-talet från Asien. Troligtvis från samma områden som finnarna. Efter slaget vid Chalons 451 e.kr, då hunnerna led ett nederlag, bosatte sig magyarerna i, vad som nu kallas Ungern.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 13:32

Leonidas skrev:Vad jag har förstått är magyarer ett av de folk som gick under samlingsnamnet "hunner". De utvandrade någon gång under 2-300-talet från Asien. Troligtvis från samma områden som finnarna. Efter slaget vid Chalons 451 e.kr, då hunnerna led ett nederlag, bosatte sig magyarerna i, vad som nu kallas Ungern.
Ungrarna har inget med hunnerna att göra. De ungerska stammarna invandrade till Donaubäckenet år 896 och förvandlade sig till en överklass över de folkslag som bodde där. Samtiden trodde dock att de var Hunner och kallade dem därför för "Hungarians". Likheterna var ganska stora då de ägnade hela 900-talet åt att plundra och skövla Europa.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 11 juni 2003, 13:46

Ja, vilket område kommer magyarerna och finnarna ifrån?

/Vlad

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 13:57

Vlad Fodorsky skrev:Ja, vilket område kommer magyarerna och finnarna ifrån?

/Vlad
Ingen vet varifrån finnarna kom ifrån. Länge antog man att de anlände österifrån till dagens Finland någon gång under de första seklerna av vår tideräkning. Ny forsklning har dock visat spår av icke-samisk finsk-ugrisk befolkning så tidigt som år 3000 före kristus.

Ungrarna däremot antas ha bott i västra Sibirien innan de företog en lång folkvandring till dagens Ungern (och Rumänien, Slovakien m m).

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 mars 2003, 18:07
Ort: Sthlm

Inlägg av Prknus » 11 juni 2003, 15:17

Dagens ungrare, jugoslaver och rumäner är nog rent genetiskt närmare släkt med varandra än med sina respektive språkstamsfränder på andra sidan jordklotet. I vart fall tror jag inte att ungrare är lika besläktade med finnar längre, om dom nu nånsin varit det.

Magyarer(ungrare) och hunner är helt klart olika folk. Ungrarna har ju under en tid haft stora problem med invaderande hunner (Djinghis Khan kanske vet mer om saken :) ), men ändå har jag för mig att Atilla är ganska vanligt pojknamn i dagens Ungern.

P.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Ungrarna - Magyarer

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 16:02

Vlad Fodorsky skrev:Detta folk var ju från början finsk-ugrisk, men de är väl rätt assimlierade(uppblandade) med slaverna? De är nog iallfall inte lika finsk-ugriska som te.x. samerna. Likaså tycker jag att samer/finnar ibland har smått asiatiska drag, men hur det är med ungarna vet jag inte. Frågan var: Ungrarna är väl inte etniska finsk-ugrer längre?

/Vlad
Samer har inte östasiatiska drag, det är en rasbiologisk myt från förra sekelskiftet. Jag är själv sameättad och anses ha typiskt sameutséende med smala ögon osv. men jag ser knappast ut som en kines eller vietnames. Rent genetiskt är samerna inte alls besläktade med asiater, dock inte så mycket med övriga européer heller.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 16:11

Angående magyárerna så är de senaste rönen att detta folk från början var iranskt, kanske ättlingar till skyter och kusiner till ex. sarmaterna. Flera arkeologiska fynd bekräftar den teorin, att de skulle ha ett iranskt ursprung. De skulle ha levt på stäpperna mellan norra Volga och Ural, och började vandra västerut på 800-talet vilket ledde till assimileringen av flera folk, många av dem finsk-ugriska. Man tror också att finsk-ugriska folk vandrat in långt tidigare i det som skulle bli Ungern, och var redan etablerade i Tisza-områden vid tiden för magyárernas infall från öst, vilket arkeologiska fynd tyder på. De magyáriska stammarna enades av Árpád, som förlade sin bas på den ungerska slätten kring 896. Enligt den senare teorin gifte sig magyárerna med den lokala finsk-ugriskt talande befolkningen, och deras språk kom efterhand att bli rent finsk-ugriskt, även om flera indoiranska drag kan spåras. Jag tror dock inte att det påverkats nämnvärt av de slaviska språken.
Ungrarna har ju under en tid haft stora problem med invaderande hunner (Djinghis Khan kanske vet mer om saken ), men ändå har jag för mig att Atilla är ganska vanligt pojknamn i dagens Ungern.
Då ungrarna kom till Donaubäckenet hade hunnerna försvunnit i historiens dimmor sedan länge. Däremot skulle ständigt nya vågor av olika nomadfolk välla in i grästäpperna från öst, t.ex. alāner (osséter), peçeneger, kūmáner (västra kÿpsháker) samt den stora mongolinvasionen 1241-1242.
Senast redigerad av 1 Djinghis Khan, redigerad totalt 11 gånger.

Skriv svar