Shakespeare
Shakespeare
Tror ni att Shakespeares verk hade varit lika vitt spridda och kända som de är idag ifall engelskan hade fortsatt att vara ett öspråk talat av 5 miljoner?
jag skulle tippa på deras dominata ställning som världsledande kolonialmakt udner 1800talet som främsta orsak till detta, inte Shakespeare...Lindir skrev:Det kan ju till och med vara så att Shakespeare är så stor och bra att han i sig är ett av bidragen till just att engelska inte är ett litet marginaliserat ö-språk ...
Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Såvitt jag vet har det aldig funnits någon vid namn Hamlet vid danskarnas hov och har verkligen danskarna gett ett så bestående intryck på engelsmännen att det behövts skrivas ett av världslitteraturens största verk om danskarnas hov?
Fast en sak skrev han bra gamle Shaeky , : Det är något rutten i konungadömet Danmark , det skulle iallafall Ernst-Hugo som doktor Stig-Helmer skrivit under på i Riget...
Såvitt jag vet har det aldig funnits någon vid namn Hamlet vid danskarnas hov och har verkligen danskarna gett ett så bestående intryck på engelsmännen att det behövts skrivas ett av världslitteraturens största verk om danskarnas hov?
Fast en sak skrev han bra gamle Shaeky , : Det är något rutten i konungadömet Danmark , det skulle iallafall Ernst-Hugo som doktor Stig-Helmer skrivit under på i Riget...
jag kan inte annat än att hålla med dig hangatyr!hangatyr skrev:jag skulle tippa på deras dominata ställning som världsledande kolonialmakt udner 1800talet som främsta orsak till detta, inte Shakespeare...Lindir skrev:Det kan ju till och med vara så att Shakespeare är så stor och bra att han i sig är ett av bidragen till just att engelska inte är ett litet marginaliserat ö-språk ...
Hmmm...danskarna gjorde ju iallafall ett ganska stort intryck på dem vid en tidpunkt...och om man sedan tänker på att han skrev fiction...troligtvis så är de personer som är baserade på riktiga människor (om några är det...) ett hop plock av flera individer som existerade.wreezig skrev:Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Shakespeare var långt ifrån först att skriva om Hamlet. Den mest kända äldre berättelsen om Hamlet (Amlet/Amletus) föekommer i den berömde danske historieskrivaren Saxo Grammaticus' storverk Gesta Danorum ("Danernas bedrifter", ett verk från ungefär år 1185 om Danmarks historia i 16 band). Även denna berättelse hos Saxo bygger på äldre förebilder.wreezig skrev:Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Saxos Hamlet finns för övrigt att läsa på nätet (i engelsk översättning): http://www.pitt.edu/~dash/amleth.html