Shakespeare

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Shakespeare

Inlägg av Xemxija » 7 maj 2003, 00:57

Tror ni att Shakespeares verk hade varit lika vitt spridda och kända som de är idag ifall engelskan hade fortsatt att vara ett öspråk talat av 5 miljoner?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 7 maj 2003, 07:56

nej!
Det är förviso bra, för att inte säga helt jävla lysande litteratur, men jag tror nog att det finns precis lika bra littertur som inte fått den uppmärksamheten på grund av att det är skrivet på hindi, elelr något bizarrt asiatiskt tungomål.

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Inlägg av Xemxija » 7 maj 2003, 17:51

Hmmm....så har jag tänkt också...

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem

Inlägg av Bombadill » 7 maj 2003, 21:34

har inte läst någon shakespear. :cry:

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Inlägg av Xemxija » 7 maj 2003, 22:40

aldrig?? ojojoj, det borde du verkligen göra! :)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 8 maj 2003, 10:23

Jag har försökt läsa lite shakespear men tröttnar efter några minuter, hans verk är verkligen sövande 8)
Jag får nog hålla mig till andra världskriget :?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 maj 2003, 16:15

Det kan ju till och med vara så att Shakespeare är så stor och bra att han i sig är ett av bidragen till just att engelska inte är ett litet marginaliserat ö-språk ...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 8 maj 2003, 17:02

Lindir skrev:Det kan ju till och med vara så att Shakespeare är så stor och bra att han i sig är ett av bidragen till just att engelska inte är ett litet marginaliserat ö-språk ...
jag skulle tippa på deras dominata ställning som världsledande kolonialmakt udner 1800talet som främsta orsak till detta, inte Shakespeare...

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Inlägg av Xemxija » 8 maj 2003, 21:14

MarcuS Schober skrev:Jag har försökt läsa lite shakespear men tröttnar efter några minuter, hans verk är verkligen sövande 8)
Jag får nog hålla mig till andra världskriget :?
sövande? kom igen...de är ju hur bra som helst!! Du måste bara ha fått tag i fel verk :wink:

Enkidu
Ny medlem

Inlägg av Enkidu » 8 maj 2003, 22:14

Yeeeah, Shakespeares dramer vimlar av one-liners som man önskar att man kunde komma ihåg. :D

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 8 maj 2003, 23:18

Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Såvitt jag vet har det aldig funnits någon vid namn Hamlet vid danskarnas hov och har verkligen danskarna gett ett så bestående intryck på engelsmännen att det behövts skrivas ett av världslitteraturens största verk om danskarnas hov?
Fast en sak skrev han bra gamle Shaeky , : Det är något rutten i konungadömet Danmark , det skulle iallafall Ernst-Hugo som doktor Stig-Helmer skrivit under på i Riget...

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Inlägg av Xemxija » 9 maj 2003, 00:09

hangatyr skrev:
Lindir skrev:Det kan ju till och med vara så att Shakespeare är så stor och bra att han i sig är ett av bidragen till just att engelska inte är ett litet marginaliserat ö-språk ...
jag skulle tippa på deras dominata ställning som världsledande kolonialmakt udner 1800talet som främsta orsak till detta, inte Shakespeare...
jag kan inte annat än att hålla med dig hangatyr! :wink:

Användarvisningsbild
Xemxija
Medlem

Inlägg av Xemxija » 9 maj 2003, 00:12

wreezig skrev:Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Såvitt jag vet har det aldig funnits någon vid namn Hamlet vid danskarnas hov och har verkligen danskarna gett ett så bestående intryck på engelsmännen att det behövts skrivas ett av världslitteraturens största verk om danskarnas hov?
Fast en sak skrev han bra gamle Shaeky , : Det är något rutten i konungadömet Danmark , det skulle iallafall Ernst-Hugo som doktor Stig-Helmer skrivit under på i Riget...
Hmmm...danskarna gjorde ju iallafall ett ganska stort intryck på dem vid en tidpunkt...och om man sedan tänker på att han skrev fiction...troligtvis så är de personer som är baserade på riktiga människor (om några är det...) ett hop plock av flera individer som existerade.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 maj 2003, 01:39

wreezig skrev:Hur kommer det sig att Hamlet utspelar sig i Danmark?
Shakespeare var långt ifrån först att skriva om Hamlet. Den mest kända äldre berättelsen om Hamlet (Amlet/Amletus) föekommer i den berömde danske historieskrivaren Saxo Grammaticus' storverk Gesta Danorum ("Danernas bedrifter", ett verk från ungefär år 1185 om Danmarks historia i 16 band). Även denna berättelse hos Saxo bygger på äldre förebilder.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 maj 2003, 01:41

Saxos Hamlet finns för övrigt att läsa på nätet (i engelsk översättning): http://www.pitt.edu/~dash/amleth.html

Skriv svar