Mozart

Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Mozart

Inlägg av Schwalbe » 9 april 2003, 15:43

Någon fler här som gillar Mozart och har blivit fashinerad av han livsöde?
I de "finare" musikkretsarna verkar de tycka att lyssna på Mozart är ungefär som att lyssna på ABBA. Jag håller inte med- vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 april 2003, 15:50

USch, dom "fina" kretsarna kan stoppa upp sin högdragenhet någonstans! Mozart gjorde underbar musik, precis som Wagner! :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 april 2003, 16:14

Wagner rules! Precis som ABBA!

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 april 2003, 19:21

Jag tror Mozart alltid på något sätt tittats på över axeln, sannolikt för att han kom från en lite för enkel miljö vid denna tid, och som underbarn med därmed åtföljande succe blev han utsatt för mycken avundsjuka och hat från etablerade musiker som gått den långa vägen och tyckte att han var en "uppkomling". Av en slump hittade jag hans fars födelsehus i fattigkvarteren i Augsburg, i det sk Fuggeriet, (världens första socialinrättning?) sitter en mässingskylt om fadern Leopold Mozart.

Kan detta ha färgat av sig på synsättet av hans musik ända till idag, att han inte var fin nog, och därmed inte hans musik? - Dan
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 april 2003, 19:31

Min gissning är att han skrev dåtidens "populärmusik". Men att han var ett musikaliskt underbarn går inte att komma ifrån. Vem minns Sallieris musik idag?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 april 2003, 01:54

Jag vet inte vilka "finare" musikkretsar ni talar om. Trots att jag rört mig inom det klassiska "musiketablissemanget" i ganska många år, har jag hittills inte stött på någon som tycker att Mozarts musik inte är tillräckligt "fin".

Att det finns de som inte personligen tilltalas av just Mozarts musik är däremot bara en smaksak. Även om han gjort en hel del fantastisk musik (minst sagt), så tillhör han inte mina största favoriter.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 10 april 2003, 20:17

saken är nog den att dom som är riktigt intresserade av Weinklassisistisk (stavningen på det där?) musik nog har lyssna sönder Mozart rätt ordentligt och nu tröttnat. fast det är ju en hypotes.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 10 april 2003, 21:31

Mozart liksom Wagner är två facinerande personligheter på olika sätt. Lyssnar med välbehag på båda + andra klassiska mästare, Vivaldi, Haydn med flera. Har en välskriven bok om Mozart som är mycket läsvärd. "Wolfgang Amadeus Mozart" av Hugh Ottaway.

Martin

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 11 april 2003, 23:07

Personligen tycker jag bättre om andra än Mozart, men han har (eller hade snarare) en förmåga att skriva stumpar som lätt fastnar.

Skriv svar