Befästningar i Sundsvall och Västernorrland

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 5 maj 2003, 15:56

Det är sant att landhöjningen spelar en stor roll.

Men jag får bara inte allt att gå ihop :)

på 1374 kom ärkebiskop Birger Gregersson till "Hernösundh i Hernö socken Ångermanland"

Och det är första gången som en hamn blir nämnd i detta området.
Visserligen finns även säbrå då.

Men även fast jag satt 2 timmar på landsarkivet i stan och sökte så hittade jag inget som nämner en viktig skyddad hamn i Älandsbro.

Jag hittar bara att Ärkebiskopen berömde mycket den välbelägna och skyddade hamnen i härnösand. Och att dom även flyttade kungsgården närmare den växande köpstaden.

Om vi tittar lite senare så fanns det faktiskt ångbåts traffik mellan Älandsbro och Härnösand och det är i nuläget 1 mil fågelvägen. 1.5 mil via havet.

Men nu spårade jag ur , Inte för att vara vresig lr nått. Det du säger är helt korrekt.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 maj 2003, 00:53

Darius skrev:Men även fast jag satt 2 timmar på landsarkivet i stan och sökte så hittade jag inget som nämner en viktig skyddad hamn i Älandsbro.
Jag beundrar att du så seriöst kikar vidare. Jag kan ha fel, och ärligt talat har jag ju inte själv läst Hälsingelagen. Det kan vara en missuppfattning.

Så utan att själv verkligen veta hävdar jag inte detta in absurdum.

Har du kollat om de möjligen har någon kopia av Hälsingelagen däruppe?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 6 maj 2003, 06:46

Jag ska se om jag får tid över idag så ska jag kolla om dom har det.

Skulle vara intressant och se hur allt ligger till.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 10 juli 2003, 08:33

:)


Strax utanför Söråker/Tynderö ligger en ö som heter Åstön och där finns det en f d militäranläggning. Jag har varit nere i en del av den.
Tidigare var det inte tillåtet att gå iland där - fast anläggningen inte användes - men idag är det okej.
Passa på att kolla runt i Tynderö - där finns en mycket gammal o vacker kyrka. Stanna sedan till på Holmö brygga för en fika eller en öl eller åk till Värdshuset Idyllen och ät räkor i stora lass.
Ja, bygden har mycket intressant att erbjuda!!

:D

Skriv svar