Glad midsommar!

Skriv svar
South End Court
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Glad midsommar!

Inlägg av South End Court » 19 juni 2026, 03:36

Midsommar nämns här och där på Skalman…

viewtopic.php?t=34214
viewtopic.php?f=24&t=9921

…men här kan vi skriva allt vi vill om midsommar. Hur firade era äldre? Hur firade ni när ni var små?
Har ni firat midsommar eller liknade utomlands eller skulle ni vilja göra det? Åka till Stonehenge t ex.
Hur ser midsommarens historia ut, när började det, vad gjorde man då, villa man bara ha roligt,
firade man solen, skördar väder och makter och vad har ni för teorier och tankar om midsommar
överhuvudtaget? Jag har inte varit någonstans där midsommar är så stort som i Sverige.
Jag var i Sverige 2009 och satte världsrekord med min familj.
https://www.youtube.com/watch?v=e3ft1YyUkYY


En midsommarberättelse,

Under 1600-talet var Falu Koppargruva en av världens viktigaste koppargruvor. Den producerade under
vissa perioder omkring två tredjedelar av Europas koppar. Kopparen var avgörande för Sveriges ekonomi,
den användes till mynt, kanoner, tak och export. Staten hade ett starkt intresse av att få upp så mycket
malm som möjligt. Gruvarbetarna hade under flera hundra år brutit ut enorma mängder malm

Midsommar var möjligen den enda dagen Falu Gruva stod helt still. År 1687 hade alla gått hem för att fira.
Djupt nere i berget de lämnat bakom sig började något förändras. De stora tomrummen under bergmassorna
gjorde att berget ovanför blev svagare. Det syntes inte men berget började ge upp.

Plötsligt hörs ett dovt mullrande och marken börjar skaka. Berget brister med ett dån som hörs miltals bort.
Hus och byggnader försvinner ned i marken och tusentals ton sten rasar ned i djupet. Ett enormt dammoln
stiger mot himlen och breder ut sig över landskapet.

När dammolnet skingrats och lagt sig har landskapet förändrats. Där det låg gruvgångar, byggnader, och
arbetsplatser finns nu ett enormt hål i marken. 300 meter brett och över 90 meter djupt. Det mest otroliga är att ingen människa omkom. Raset inträffade under midsommarhelgen och gruvarbetarna var lediga. Hade det hänt
en vanlig arbetsdag hade hundratals människor befunnit sig nere i och runt om i gruvan. Historiker har kallat det
ett av Sveriges största mirakel.

https://www.youtube.com/watch?v=EAFuL4JHCtQ&t=38s





Glad midsommar!

/South End Court
Senast redigerad av 2 South End Court, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17101
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2026, 03:55

Detsamma

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33842
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Hans » 19 juni 2026, 08:01

Hur firar en svensk i förskingringen? Läs Kanada.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13588
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juni 2026, 19:12

Detsamma!!!

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2641
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 juni 2026, 20:41

Stefan Lundgren skrev:
19 juni 2026, 19:12
Detsamma!!!

Stefan
Var firar man Midsommar i Uppsala? Disagården?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13588
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juni 2026, 22:11

Bland annat!

Sedan är det Vattholma (där vi var), Hammarskog), Ulleråker (vid gamla hospitalet) och på lite olika platser.

Hur firar man i Gävle då, åker ut till Norrlandet eller vid Dalälven.

Stefan

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 1014
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Mackan L » 19 juni 2026, 22:28

Glad midsommar!

York Minster finns där imorgon för er baksmälla!

https://www.yorkpress.co.uk/news/262105 ... -saturday/

Bellringers will gather from across the country for the National 12-Bell Striking Contest Final at the Minster on Saturday (June 20).

The Minster is hosting the 2026 competition, with the year marking the centenary of the ancient cathedral’s 12 bells ringing.

The York Minster bells will ring for six hours straight as part of a national competition.

It will be the first time the competition has been held in York since 1999, when the home band won its own bells.

The Minster’s bells will ring from 11.30am with the results to be declared at 5.30pm, as the bellringers compete for the Taylor Trophy.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2641
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Glad midsommar!

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 juni 2026, 07:07

Stefan Lundgren skrev:
19 juni 2026, 22:11
Bland annat!

Sedan är det Vattholma (där vi var), Hammarskog), Ulleråker (vid gamla hospitalet) och på lite olika platser.

Hur firar man i Gävle då, åker ut till Norrlandet eller vid Dalälven.

Stefan
Kommunens officiella firande är i Boulognerskogen. Sedan arrangerar hembygdsföreningarna runt om stan firandet. Och ja, även på Norrlandet. I Bönan tror jag. Vi brukar fira på hembygdsgården i Valbo, där jag har mina anor.

Skriv svar