Damer som sparkar boll...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Damer som sparkar boll...
För att vi vet vad vi talar om så börjar svenska Wiki med: "Damfotboll är fotboll spelad av kvinnor." https://sv.wikipedia.org/wiki/Damfotboll
Ok.
Att kicka boll historiskt sett började väl för de båda könen - och alla andra mittemellan - ungefär samtidigt, sådär på medeltiden. Men riktigt fart tog damfotbollen först i andra hälften av 1900-talet, med klubbar och mästerskap.
Men det var kärvt för damerna. Så här skrev en antropolog(!) 1953:
"Fotbollsspelet som spelform är i grunden en demonstration av maskulinitet. Det har aldrig varit möjligt att få kvinnor att spela fotboll. [...] Att sparka är förmodligen specifikt maskulint, om det därför är feminint att bli sparkad återstår att se. I vilket fall som helst är det feminint att inte sparka." Frederik Jacobus Johannes Buytendijk
Jodå, och nu, juli 2025 är det EM i damfotboll. Här i Schweiz.
Intresset är stort, nästan alla matcher är utsålda. Och alla - vad heter det nu, fruskapen?...därför manskapen får man väl inte säga, ok, alla de som spelar, bor någonstans här i Klockrike. Vissa länder ger ut mer pengar för damernas välbefinnande utanför fotbollsplatserna, som England. De inkvarterar sina spelare i bästa hotellet i Zürich, Hotel Dolder, kostnad för ett dubbelrum/natt (plus frukost) 2032 Sfr, vilket är ungefär 22.000 svenska kronor!
Och - nederst på listan hittar vi Sverige, enkelt uppehälle, 200 Fränkli = 2.200 svenska!
Det kanske blir aktuellt att återkomma här i Skalman till evenemanget...
Hans K
Ok.
Att kicka boll historiskt sett började väl för de båda könen - och alla andra mittemellan - ungefär samtidigt, sådär på medeltiden. Men riktigt fart tog damfotbollen först i andra hälften av 1900-talet, med klubbar och mästerskap.
Men det var kärvt för damerna. Så här skrev en antropolog(!) 1953:
"Fotbollsspelet som spelform är i grunden en demonstration av maskulinitet. Det har aldrig varit möjligt att få kvinnor att spela fotboll. [...] Att sparka är förmodligen specifikt maskulint, om det därför är feminint att bli sparkad återstår att se. I vilket fall som helst är det feminint att inte sparka." Frederik Jacobus Johannes Buytendijk
Jodå, och nu, juli 2025 är det EM i damfotboll. Här i Schweiz.
Intresset är stort, nästan alla matcher är utsålda. Och alla - vad heter det nu, fruskapen?...därför manskapen får man väl inte säga, ok, alla de som spelar, bor någonstans här i Klockrike. Vissa länder ger ut mer pengar för damernas välbefinnande utanför fotbollsplatserna, som England. De inkvarterar sina spelare i bästa hotellet i Zürich, Hotel Dolder, kostnad för ett dubbelrum/natt (plus frukost) 2032 Sfr, vilket är ungefär 22.000 svenska kronor!
Och - nederst på listan hittar vi Sverige, enkelt uppehälle, 200 Fränkli = 2.200 svenska!
Det kanske blir aktuellt att återkomma här i Skalman till evenemanget...
Hans K
Re: Damer som sparkar boll...
Jag hade en engelsman som gäst (hustruns systers sällskap). Jag fällde en lätt ironisk kommentar om att sista gången de gjorde något bra var väl 1966. Han kontrade med damfotboll. Och delvis måste jag ge honom rätt. Numera kan jag tänka mig att titta på det (är ytterst marginellt sportintresserad), för låt säga 25 år sedan var det inte alls intressant.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Glömde att sätta in den här bilden ur dagens tidning, som föranledde det ovan skrivna...och tråden.
Hans K
Hans K
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Lite tillbakablick på den engelska damfotbollen
Damfotboll var på väg att bli etablerade i England redan på slutet av 1800-talet, men det var för stora hinder för det skall drivas igenom och ett hinder var att damerna fick inte spela på arenor som det spelades ligafotboll (även Southern League inkluderat vars högsta division blev tredjedivisionen 1920).
En bra hemsida som handlar om damfotboll är;
https://spartacus-educational.com/ENCfootball.htm
Där finns det länkar till två historiska artiklar med länkar om kvinnliga fotbollsspelare för i tiden. Förr var det i princip bara Rothmans Football Yearbook som hade någon sida om damfotbollen i England av 700-1000 sidor (sidantalet har ökat under 2000-talet). De fotbollsböcker som ut i England under 1900-talet hade ingen damfotboll alls förutom någon enstaka uppslagsverk om fotbollen. Jag läste nånstans att det var ett rent detektivarbete att ta reda på damfotbollen i England innan den helt enkelt förbjöds.
Stefan
Damfotboll var på väg att bli etablerade i England redan på slutet av 1800-talet, men det var för stora hinder för det skall drivas igenom och ett hinder var att damerna fick inte spela på arenor som det spelades ligafotboll (även Southern League inkluderat vars högsta division blev tredjedivisionen 1920).
En bra hemsida som handlar om damfotboll är;
https://spartacus-educational.com/ENCfootball.htm
Där finns det länkar till två historiska artiklar med länkar om kvinnliga fotbollsspelare för i tiden. Förr var det i princip bara Rothmans Football Yearbook som hade någon sida om damfotbollen i England av 700-1000 sidor (sidantalet har ökat under 2000-talet). De fotbollsböcker som ut i England under 1900-talet hade ingen damfotboll alls förutom någon enstaka uppslagsverk om fotbollen. Jag läste nånstans att det var ett rent detektivarbete att ta reda på damfotbollen i England innan den helt enkelt förbjöds.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Den där damen var aktiv i den tidiga damfotbollen och var även igång utanför planen.
https://spartacus-educational.com/Fhoneyball.htm
Stefan
https://spartacus-educational.com/Fhoneyball.htm
Stefan
Now they are agong.
Finland har slagit Island och nu är det schweizarna mot baggarna.
Jag har följt England Indien i cricket mest hela dagen, haft det på i bakgrunden.
Det får bli samma här.
34 000 på läktaren sade Chris Härenstam nu.
Finland har slagit Island och nu är det schweizarna mot baggarna.
Jag har följt England Indien i cricket mest hela dagen, haft det på i bakgrunden.
Det får bli samma här.
34 000 på läktaren sade Chris Härenstam nu.
Jag fick sova på soffan.
Vi försökte faktiskt försöka titta men falerade. Vi bägge gissade på 2-1 till Sverige.
MVH
Hans
Vi försökte faktiskt försöka titta men falerade. Vi bägge gissade på 2-1 till Sverige.
MVH
Hans
Parantes x 2.
'Bara' 3-0.
Cricket? Jag har sett en livemach i amerikansk fotboll och fick förklaring. Av en jänkare. Men Cricket? Fattar så gott som ingenting.
MVH
Hans
'Bara' 3-0.
Cricket? Jag har sett en livemach i amerikansk fotboll och fick förklaring. Av en jänkare. Men Cricket? Fattar så gott som ingenting.
MVH
Hans
Låt mig förklara.
Nej men det är faktiskt enkelt. Man har ett utelag som försöker bränna det andra. Det andra har bara två slagmän ute på plan. Deras jobb är att försvara grinden bakom dem. De gör det genom att träffa bollen som kastas. Om de lyckas ok, kan de börja springa på banan, som är ca. 20 meter lång. En sträcka ger en run, ett poäng, och det gäller för ett lag att samla på sig fler runs än motståndarna. Om man smäller ut bollen till plangränsen får man fyra runs, och om man gör det utan att bollen studsar får man sex runs. Och om man vill kan man vända och springa tillbaka, och få två eller tre runs, ja såvida bollen inte gick ut till plangränsen.You have two sides, one out in the field and one in. Each man that's in the side that's in goes out, and when he's out he comes in and the next man goes in until he's out. When they are all out, the side that's out comes in and the side thats been in goes out and tries to get those coming in, out. Sometimes you get men still in and not out.
When a man goes out to go in, the men who are out try to get him out, and when he is out he goes in and the next man in goes out and goes in. There are two men called umpires who stay all out all the time and they decide when the men who are in are out. When both sides have been in and all the men are out, and both sides have been out twice after all the men have been in, including those who are not out, that is the end of the game!
Problemet är att det för utelaget finns många olika sätt att bränna slagmän. Ett lag har 11 spelare, så när laget med slagmän har fått 10 brända, byter man, så nu är det de som var slagmän som försöker bränna motståndarna, och de som försökte bränna försöker nu istället få runs.
Alltså tillkrånglad brännboll?
MVH
Hans
MVH
Hans
Det är ett liknande spel, liksom baseball och andra också. Det ska finnas några till här i norr som verkar ha nordiskt ursprung, men jag vet inte.
Såg inte schweizarens lista. 20 000 kronor för en natt - är det bara skumpa och räkcoktails då? Det var inte billigt. Intressant att finskorna bor så dyrt, men kanske är det något av en boondoggle och att förbundet har pengar att bränna.
Såg inte schweizarens lista. 20 000 kronor för en natt - är det bara skumpa och räkcoktails då? Det var inte billigt. Intressant att finskorna bor så dyrt, men kanske är det något av en boondoggle och att förbundet har pengar att bränna.
Får fortsätta med cricket innan det är dags för fotboll igen. En sport som spelas under fem dagar, under åtta timmar varje dag med lunch och te: det är ingen sport för arbetarklassen. I början hade de inte ens någon tidsbegränsning, men började med det under mellankrigstiden när England var turister i Sydafrika. Testet drabbades av regn, och efter 12 dagar, med 10 dagars spel, var England tvungna att meddela att deras skepp hem till England skulle avgå 
Det här märker man tydligt på test också. Folk har med sig böcker och picknickkorgar. Vissa har sin snofsiga picknick i en park bredvid. Korgarna är ofta fyllda av ganska dyr mat.
Ni kan tänka er vilken otrolig koncentration man måste ha för att spela på toppnivå. Du står någonstans ute på fältet i mer än sex timmar, och när bollen kommer till dig gäller det att inte sova.
Hur som helst, fotboll kan sammanfattas mycket enklare, som Gary Lineker gjorde.
Det här märker man tydligt på test också. Folk har med sig böcker och picknickkorgar. Vissa har sin snofsiga picknick i en park bredvid. Korgarna är ofta fyllda av ganska dyr mat.
Ni kan tänka er vilken otrolig koncentration man måste ha för att spela på toppnivå. Du står någonstans ute på fältet i mer än sex timmar, och när bollen kommer till dig gäller det att inte sova.
Hur som helst, fotboll kan sammanfattas mycket enklare, som Gary Lineker gjorde.
Cruyff sade så här.Football is a simple game - 22 men chase a ball for 90 minutes and at the end, the Germans always win.
Men han var väl något av en filosof.Playing football is very simple, but playing simple football is the hardest thing there is.
Min korkade bror och min f.d. svärfar brukade säga 'Men ge de 22 varsin boll så slipper de bråka'.
Jag är som sagt ytterst måttligt sportintresserad men EM och VM i fotboll samt kanske VM i ishockey kan jag tänka mig att titta på någon match av. Jag jobbade på en internationell arbetsplats och just fotboll vart intressant, med ret och kommentarer mellan folk från olika stora fotbollsnationer, innan och efter matchen mellan de två länderna.
Live, har jag sett fotboll och hockey mindre än dussinet gånger tillsammans. Och en gång amerikansk fotboll (San Fransisco) och en gång basket (Miami).
MVH
Hans
Jag är som sagt ytterst måttligt sportintresserad men EM och VM i fotboll samt kanske VM i ishockey kan jag tänka mig att titta på någon match av. Jag jobbade på en internationell arbetsplats och just fotboll vart intressant, med ret och kommentarer mellan folk från olika stora fotbollsnationer, innan och efter matchen mellan de två länderna.
Live, har jag sett fotboll och hockey mindre än dussinet gånger tillsammans. Och en gång amerikansk fotboll (San Fransisco) och en gång basket (Miami).
MVH
Hans