Gratis kaffe på jobbet

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Gratis kaffe på jobbet

Inlägg av sonderling » 07 apr 2025 10:42

Tanken kom till mig häromdagen.

Hur länge har vi haft gratis kaffe på jobbet egentligen?*
Jag har jobbat sedan 1985 och jag minns nog inget annat, ja möjligtvis att man hade kaffekassa på nått prao jobb i början av 80-talet.
Annars har det varit som huggit i sten och hotats ett par ggr, dels 90-tals krisen och dels krisen 08. Arbetsgivaren har alltid backat men nu när kaffepriset ökar och ökar så undrar jag om inte timmen är slagen endå. Såg på lokalnyheterna, och jag tror det var Katrineholms kommun som skulle sluta med detta. Det kommer spara miljoner sa de. Och jag förstår dem för själv har man börjat tänka efter lite innan man brygger numera. Har nog skurit ner min privat konsumtion till hälften.
Man kanske snart är tillbaka med en termos till unika boxen?

Sonderling

*Ja det har kanske inte gällt alla men jag har jobbat både privat och kommunalt och har aldrig behövt betala för det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Gratis kaffe på jobbet

Inlägg av Hans » 07 apr 2025 11:13

Jag har alltid behövt betala för mitt kaffe. I Sverige och utrikes. I samband med större möten både här och i andra länder brukades bjudas på kaffe.

Äldsta grabben som jobbar för ett av de Big 4 har det lite bättre, fri frukost, lunch, middag, under hela dagen; kaffe, te, läsk, färskpressad apelsinjuice, godis, nötter, tuggummin m.m.. Och det var utmärkt mat med olika val, kött, fisk, veganskt m.m.. Ingen alkohol. Jag har blivit bjuden på frukost och lunch där. Då och då får de ta med sig en anhörig eller gäst (?). Det finns något talesätt att när man börjar jobba där går man upp i vikt, betydligt. Det är troligtvis deras sätt att få folk att hålla sig på jobbet så mycket som möjligt. Men de delar också ut en rejäl summa per anställd och år för sport, men måste redovisas med faktura på gymkort eller löpskor och liknande.

I Hären fick man avdrag på traktamentet för 'fri mat' även om det var en kall konservburk under en gran eller ingen mat alls.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 07 apr 2025 13:05

I Hudiksvall har de gjort tvärtom. I många år gjorde kommunen löneavdrag för alla som använde kaffeautomaten, men från och med förra året är det gratis.

Många tingsrätter har gratis kaffe i automat för besökande, så den som orkar med säkerhetskontroll kan slinka in och få lite koffeinpåfyllning. I Falun kostar det däremot pengar, vilket irriterar en del advokater.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 07 apr 2025 13:08

På privata företag måste gratis kaffe ha varit standard mycket länge, likaså på tjänstemannasidan i kommuner, landsting, etc. Kan det inte sammanfalla med när kaffeautomaten dök upp? Jag gissar 1970-talet eller däromkring.

Jag tänker att kostnaden för hyran av kaffeautomaten överstiger vad själv kaffet kostar...

Kaffekassa hänger väl ihop med att man köper och brygger kaffet själv, exempelvis på ett gruppboende eller liknande. Det måste bli väldigt lite pengar per person. En kopp kaffe kostar bars ca 2 kr, så max ca 10 kr per arbetsdag. Säkert en förlustaffär för arbetsgivaren att tvinga medarbetarna reda ut kaffekostnader på arbetstid.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 apr 2025 13:28

Patrik Öbrink skrev:
07 apr 2025 13:05
I Hudiksvall har de gjort tvärtom. I många år gjorde kommunen löneavdrag för alla som använde kaffeautomaten, men från och med förra året är det gratis.
...

Undrar hur det funkade med löneavdraget? Var det per kopp eller överhuvudtaget. Och hur kollade man? Jag ser lätt framför mig viss risk för fusk med två polare därav frågan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 apr 2025 13:31

På den tiden jag var anställd drack jag varken kaffe eller te.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 07 apr 2025 13:40

Hans skrev:
07 apr 2025 13:28

Undrar hur det funkade med löneavdraget? Var det per kopp eller överhuvudtaget. Och hur kollade man? Jag ser lätt framför mig viss risk för fusk med två polare därav frågan.

MVH

Hans
Det verkar ha varit ett fast avdrag för alla som angett att de använder kaffeautomaten, men olika belopp (från 30 kronor per månad och uppåt) i olika förvaltningar. Hur kommunen kollade att de som sa att de inte använde automaten inte heller gjorde det vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 apr 2025 15:14

OK, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 apr 2025 15:20

Jag vet en konsumbutik som slutade med gratiskaffe och även bryggare. De anställda var tvungna att en egen/egna som vad jag vet inte ens fick stå framme... Samma affär tog bort gratis parkering. Anställda hade brukat få stå i garage vid varuintaget. Just den smällen kunde kosta mer än 2000 skattade kr i månaden. Det är inte lite pengar för en butikssäljare.

På system där jag har varit har pantburkar gått till kaffekassan. (Det blir alltid glas, burkar, och pet som börjar läcka.)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 07 apr 2025 15:59

Kaffe på jobbet är något som oftast är en del av kollektivavtalen. Så är man kaffedrickare och vill ha gratis kaffe på jobbet är det bra att bli facklig medlem :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 apr 2025 16:13

Jag har hört rykten, via ren och skär hörsägen, att det ibland hände på systemet att flaskor eller lådor med flaskor tappades, sorgligt - men flaskorna som 'tappades' råkade vara halvfulla.

Och t.o.m. jag har varit fackmedlem. Men fick ta mig tusan ingen gratis kaffe.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 apr 2025 16:44

Visst har det funnits anställda som dricker, men du vet, det märks väldigt lätt. De får väl satsa på Minttu och sådant, eller vänta tills efter jobbet.

Helt klart snattar/stjäl både anställda och chaufförer.

En gång saknades det en hel stapel med lock av ett öl. Det var väl närmare 100 öl borta. En annan gång hade all finrom av ett märke försvunnit, vilken kunderna inte kan snatta, eftersom det typ bara finns en flaska ute i affären.

Sedan finns det förstås mycket som går sönder på riktigt. Jag vet folk som har kraschat hela pallar med glögg, eller en stapel med vin :D Fatta hur roligt det är att gå runt i ett lager med massa jävla klibbig glögg på golvet.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 07 apr 2025 17:05

Hans skrev:
07 apr 2025 16:13

Och t.o.m. jag har varit fackmedlem. Men fick ta mig tusan ingen gratis kaffe.

MVH

Hans
Det beror på hur ert kollektivavtal såg ut. I kommunalarbatreförbundets kollektivavtal står det att arbetstagare har rätt till gratis kaffe på arbetsplatsen. (tekniskt sett är det ett s.k lokalt avtal men poängen är densamma)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 apr 2025 17:53

På de företag som jag har varit kontakt med har det varit såväl kaffeautomat och kaffekassa. När jag var på en vårdcentral i Uppsala i början på 1990-talet som vaktmästare. Eftersom det var 5-6 tanter i städlaget och vi två på vaktmästeriet så fick bara lämna valfri belopp på under 20 kronor i kaffekassan. Där var det tradition att den som hämtar kaffet från bryggaren fick hälla upp till alla som var i fikarummet.

På tal om kaffemaskiner, hittade denna text;
NÄR UPPFANNS KAFFEBRYGGAREN? Det fanns elbryggare redan under 1800-talet, men den moderna elbryggaren som vi känner till den idag lanserades först på 1950-talet. Melitta lanserade den första kaffebryggaren ”MA 120” i Sverige under 1960-talet.
Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 apr 2025 18:21

Kanske kan bli en ny kampsång, "mera kaffe på jobbet, mera jobb för vårt folk..." o.s.v.