Varför blev norr uppåt på en karta?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Varför blev norr uppåt på en karta?

Inlägg av Hans » 21 mars 2024, 09:04

På alla kartor jag sett så är norr uppåt. Varför det? Det hade ju lika gärna kunnat varit söder som var uppåt. Finns det undantag, någon civilisation som har haft söder som uppåt?

Någon?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Varför blev norr uppåt på en karta?

Inlägg av Örjan » 21 mars 2024, 10:07

Européer var vana vid att använda polstjärnan vid navigering så det blev naturligt att låta norr vara uppåt när kompassen slog igenom i slutet av medeltiden. Innan dess var det faktiskt öster som var uppåt på kartorna. Detta berodde på att solen gick upp i öster (och senare pga att Jerusalem låg österut). Ordet orientering kommer från det latinets orient som betyder både soluppgång och öst (och är besläktat med ordet för ursprung: origin).

Det finns civilisationer som har haft söder som uppåt. Egypten och senare den muslimska världen ritade kartor på det sättet. Kineserna som uppfann kompassen kallade denna mackapär för "nål som pekar söderut".


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför blev norr uppåt på en karta?

Inlägg av Hans » 21 mars 2024, 12:05

Tack för ett alldeles utmärkt svar. Jag återkommer kanske när jag sett klippet.

Polstjärnan har räddat mig mer än gång från att behöva tända en ficklampa, i nattens läbbiga mörker, under min tid i Hären. Jag är urkass på stjärnor/planeter vi ser på himlen men just Karlavagnen, och med hjälp av den Polstjärnan, kan jag.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Varför blev norr uppåt på en karta?

Inlägg av adlercreutz » 21 mars 2024, 18:58

Visst är södra korset motsvarigheten på andra halvklotet? Det bor ju inte lika mycket folk där, och förmodligen inte lika mycket kartritande heller historiskt sett.

Skriv svar