Det stormar...!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Det stormar...!

Inlägg av sveahk » 21 december 2023, 12:07

Ja, stormen Pia drar i dagarna in över inte bara Sverige utan slänger sina vindbyar ända ner till Klockrike. Gjorde att jag började fundera över andra stormar - I det historiska sammanhanget är Pia naturligtvis bara en i en hel radda förstörande vindfläktar.

Som "Yrväderstisdagen", 1850, den 29 januari. Hundratals människor förlorade livet, kanske den värsta stormen i fredstid i Sverige, som det antyds. Väderprognoser och observationer som vi har i dag saknades då, men meteorologer har någorlunda pusslat ihop vad som hände den dagen i framför allt södra Sverige. "Stockholm hade på morgonen -2°, mitt på dagen -10° och till kvällen -14°. "Stark storm och yrväder hela dagen" enligt anteckning i journalen."

Och där har vi ordet jag fastnade vid, "yrväder". Ett ord som vi i dag väl sällan använder för svår storm. Gjorde mig nyfiken....

Det har tydligen isländskt ursprung - "Ordet ur förekommer numera bara i frasen i ur och skur, men det användes mera allmänt i fornsvenskan och har paralleller i andra språk, bl.a. det isländska úr. Betydelsen i gammal svenska var, liksom i isländskan, ’yrväder, fint regn, regnsky’. Till substantivet ur har sedan genom avledning bildats verbet yra (jfr t.ex. hus – hysa) och från det har vi fått yrväder och det moderna substantivet yra (i snöyra). Vissa svenska dialekter har fortfarande kvar ordet urväder, som alltså är bildat direkt till ur."

Intressant!

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... 50-1.19745
https://www.sprakinstitutet.fi/sv/publi ... r_och_skur

Och så tar vi spjärn mot det som Pia idag skänker oss!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det stormar...!

Inlägg av koroshiya » 23 december 2023, 18:15

Det blev ingenting i Göteborg, mer än minus och lite snö.

-5 nu och en ganska fin afton.

Förhoppningsvis får barnen en vit jul.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Det stormar...!

Inlägg av hilbert » 23 december 2023, 18:47

Vit och vit, det skall bli 7 plusgrader på julafton.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det stormar...!

Inlägg av koroshiya » 24 december 2023, 09:06

Usch; du verkar ha rätt. Yr förespår regn under eftermiddagen i Göteborg också.

Skriv svar