Historiska djurattacker

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Historiska djurattacker

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 oktober 2023, 16:50

Det var diskussionen i tråden onödigt vetande som jag fick idén att öppna en ny tråd. I Sverige är den kända Gysingeattacken av en varg men enligt denna sägn påstås även vara en stor hund. I Sverige dödades en jägare av en Björn för några år och det var för första gången sedan 1902. Jag har för mig att senaste gången som en person blev dödat av en lo hände under 1600-talet.

Det har hänt djurattacker i många länder och på den engelskspråkiga Wikipedia finns det listor över djurattacker.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 19:23

Skulle vara intressant att se om någon dödats av vargar i Sverige mellan Gysingevargen på 1820-talet och vargattacken på Kolmården på 2010-talet.

Jag lyckades inte hitta soldaten på Frösön 1830 i dödboken, men möjligen var han från någon annan socken och dödsfallet bokfördes där. Den unga kvinnan som dog 1846 utanför Laholm och fick en minnessten dog enligt dödboken av "slag", men på något sätt måste väl en vargattack ha orsakat hennes död, varför annars en minnessten? Tonåringen 1854 i gränstrakterna mellan Dalarna och Värmland hittar jag varken i husförhörslängd eller dödbok. Men han kan ju också ha varit på genomresa? Det finns ju trots allt en samtida tidningsartikel som beskriver dödsfallet.

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Davian » 29 oktober 2023, 21:07

För 15 år sen lite drygt blev en up and coming country musiker dödad av coyotes i Kanada. Det är oerhört ovanligt att coytotes dödar männisor i allmänhet och vuxna i synnerhet. Men coytotes är mellanstora hunddjur som är riktigt farliga om de vill. Dessutom är de ganska intelligenta.

Så stöter man på coyotes när man är ute i Nord och sydamerika ska man vara försiktig och ta dom på allvar.


Den här musikern handlar det om.

https://www.youtube.com/watch?v=GcaOUjRxCJU

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av South End Court » 30 oktober 2023, 23:16

Ja Taylor Mitchell. Jag bodde i närheten då det hände. Det hade varit attacker innan och det blev efteråt
av coyotes där. Dessa är större än de som man mest hör talas om västerut och i USA. Varg och Coyotes är olika
arter men inte molekylärt, de kan blandas och för dessa låg älg på menyn.

Det händer attacker av olika djur då och då. Jag har själv aldrig blivit attackerad av vilt men en kvinna försvann
i ett område i BC när jag bodde där. Vi antog att en cougar hade släpat iväg henne från hennes tillhörigheter
eftersom en sådan hängde runt stan och inne i stan. Skolor stängde utomhusareorna ett tag. Sånt händer ibland
och man vet inte till 100% vad men det fanns ingen annan logisk förklaring för detta då.

För några månader sedan kom en björn upp till bilfönstret så jag rullade upp rutan och den ryggade
tillbaks av ljudet men stannade kvar lungt. Den var inte rädd alls.

En annan gång nyligen blev en kvinna attackerad av ett rådjur på gården här och den lyfte upp henne i luften
och trasslade in sig i hennes headphones. Hennes hund, en tuff Pit Bull, stormade ut och skulle försvara henne
men rådjuret nitade den med sina horn mot en sten och höll kvar den där.

Det är naturen och det är den vi fortfarande lever i, förhoppningsvis.

/South End Court

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av South End Court » 31 oktober 2023, 02:17

Här ligger björnen och glor på mig efter att ha varit framme vid bilen.
Ingen attack men man vill inte ha dem inpå en heller. Björnpinglor
som man kan sätta på och stänga av med en magnet samt självklara
björn häng, man hänger upp förseglad mat så de inte kan nå den,
bör man ha. Björnspray verkar tryggt, ok, men det är som sista åtgärd.
De springer inte iväg och försvinner eller bara går upp i rök för att man sprejar
på dem.
bear.jpeg

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Davian » 1 november 2023, 20:34

Det fascinerande med svartbjörnar är att det finns människor som på allvar tror de skulle kunna besegra en dylik björn i en kamp.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Femtiotrean » 2 november 2023, 07:48

??!?

But anyway:
If a black bear charges and attacks you, FIGHT BACK WITH EVERYTHING YOU HAVE! Do not play dead. Direct punches and kicks at the bear’s face, and use any weapon like rocks, branches, or bear spray to defend yourself.
https://www.nps.gov/articles/bearattacks.htm

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Hans » 2 november 2023, 10:28

Femtiotrean skrev:
2 november 2023, 07:48
...
...any weapon...
Jag har för mig att folk i staterna som rör sig mycket i björntäta områden gärna tar med sig något som skjuter minst .44 - om de inte har ett jaktgevär med sig.

Där skulle jag personligen vilja ha en Ak 4 (med trevligt riktmedel kanske laserpek) med en blandning i magasinet, varannan pansarbrytande och varannan jaktammunition (blyspets).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av koroshiya » 2 november 2023, 19:42

https://www.mirror.co.uk/tv/tv-previews ... nt-6732134
The bear kept popping up out of melt holes. At first, they thought he was changing which seal he was stalking, but halfway through they realised it had stopped hunting seals, and it was now hunting the team.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 november 2023, 19:51

Ett omtalat fall av björnattack är det där;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timothy_Treadwell

Såg ett program om honom för några år sedan och han utgick ifrån att en grisslybjörn kunde omvandlas till att bli sällskaplig om man levde i närheten. Är lugn och respekterade björnarna, det påstås t o m att han filmade den björnen som tog hans liv. Det var en björn i 200-klassen och sedan såg en förare av en helikopter att det var en björn som stod bredvid, någonting som såg som en bröstkorg. Men han filmade sin egen död och hade dock linsskyddet påsatt, dock hördes djuret från hans död.

Här är listan över björnattacker i USA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... th_America

Stefan

Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Forner » 15 november 2023, 19:09

Bland de mest berömda djurattackerna måste väl vara de som orsakades av "besten" från Gévaudan i Frankrike på 1700-talet. De flesta tror att det var en eller flera vargar men det har även förekommit spekulationer om förrymda lejon eller andra exotiska djur. Vissa har t o m varit inne på tanken att det var en varulv.
Gévaudanmonstret (La bête du Gévaudan på franska) var en legendarisk vargliknande varelse som terroriserade provinsen Gévaudan (Lozère idag) i södra Frankrike, under 1764-1767.

Många attacker rapporterades och mer än 100 människor ska ha dödats. Man debatterar fortfarande om bestens sanna identitet, inte minst eftersom händelserna är ett populärt ämne inom kryptozoologi och konspirationsteorier.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9vaudanmonstret

Det har gjorts filmer om besten, bland annat Vargarnas pakt, en fransk film från 2001:
I 1700-talets Frankrike hemsöks den vilda och natursköna provinsen Gévaudan på den franska landsbygden av ett mystiskt odjur som brutalt och skoningslöst attackerar och dödar civilbefolkningen. Grégoire de Fronsac (Samuel Le Bihan), en upptäcktsresande zoolog tillika naturvetare, får i uppdrag av den franska kungen Ludvig XV att resa till provinsen och tillfångata det odjur som hittills skördat hundratals människoliv, det odjur som landsbygdsborna hävdar är en enorm varg. Tillsammans med sin vän Mani (Mark Dacascos), en nordamerikansk indian, beger sig Fronsac till Gévaudan för att lösa gåtan med de mystiska dödsfallen, men det visar sig snart att gåtan bakom de brutala överfallen är betydligt större och farligare än Fronsac kunnat ana.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargarnas_pakt

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Davian » 15 november 2023, 22:16

Jag har lagt ner säkert 100 timmar eller mer på att bara läsa oh lyssna på allt jag hittar om just besten i gevedaun. Mitt favoritmonster i folklore är varulvar, och just den besten passar svinbra in.

Men min personliga slutsats är att besten var nån variant av kattdjur. Dels för att den var ganska smart, men dels för att ögonvittnen av den låter mer som ett kattdjur, dels för att den var ensamjägare och låg i bakhåll. Dessutom betedde den sig o-vargigt i behandlingen av liken, tex tog den huvudet av en piga och flyttade bort det. Det är inget hunddjur gör men rätt många kattdjur har bevittnats göra det.

Min teori om kattdjuret är att det var antingen en yngre variant av Lejon eller min favorit, en Puma. Puma passar väldigt bra in eftersom de människorna som blev attackerade var av den storlek som löper störst risk att bli puma-mat. Barn, ungdomar, kvinnor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av a81 » 15 november 2023, 22:21

Om man läser om Gévaudanmonstret på Wikipedia, så tycker jag att det förefaller vara en tiger:

Varelsen ska ha haft en röd päls, med besynnerliga vita ränder längs kroppen. Den enda som överlevt ett angrepp, en ung flicka, beskrev varelsen sålunda: "Den var stor som en ko, med klor lika stora som människans hand."

En stor tiger kan ha en mankhöjd på över 1 m och väga över 200 kg. En dåtida ko var inte mycket större. En fjällko har t.ex. en mankhöjd på 120-130 cm och väger drygt 400 kg.

Dessutom finns det väl flera exempel på tigrar som dödat många människor i Indien.

Man får väl tänka sig att fransk allmoge för snart 300 år sedan (generellt sett) inte hade någon koll på hur en tiger såg ut. Dock finns det bara ett stort livsfarligt rovdjur som är rött med vita "ränder" (snarare svarta ränder och vita partier) och har stora klor...

Men självklart kan det också ha varit en väldigt stor varg med ovanligt utseende.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Historiska djurattacker

Inlägg av Hans » 16 november 2023, 16:10


Skriv svar