Religion och statsskick

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Religion och statsskick

Inlägg av Davian » 16 mars 2023, 08:40

Jo det är ett väldigt religiöst krig. Men tex Indonesiens sunni muslimer, vilka är majoriteten av världens muslimer, är inte en del av den konflikten.

Majoriteten av Irans 80 miljoner invånare är inte heller en del av den konflikten precis som majoriteten av Saudiarabiens invånare inte heller är en del av den.

När det gäller religion och konflikter brukar icke-religiösa bli jättekonstiga och resonera typ att eftersom politiska ledare bråkar med varandra i religioners namn måste hela religionen och därmed även religiösa personer vara en del av konflikten.

Och då hamnar man lätt i resonemanget att religiösa personer är homogena och tycker likadant och ser likadant på konflikten.


Men träffar man en muslim, oavsett variant, är chansen bra mycket större att den inte vill ha konflikt med andra religioner än tvärtom.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Religion och statsskick

Inlägg av cats » 16 mars 2023, 08:59

Davian skrev:
16 mars 2023, 08:40
Jo det är ett väldigt religiöst krig. Men tex Indonesiens sunni muslimer, vilka är majoriteten av världens muslimer, är inte en del av den konflikten.

Majoriteten av Irans 80 miljoner invånare är inte heller en del av den konflikten precis som majoriteten av Saudiarabiens invånare inte heller är en del av den.

När det gäller religion och konflikter brukar icke-religiösa bli jättekonstiga och resonera typ att eftersom politiska ledare bråkar med varandra i religioners namn måste hela religionen och därmed även religiösa personer vara en del av konflikten.

Och då hamnar man lätt i resonemanget att religiösa personer är homogena och tycker likadant och ser likadant på konflikten.


Men träffar man en muslim, oavsett variant, är chansen bra mycket större att den inte vill ha konflikt med andra religioner än tvärtom.
Att mena att alla religiösa personer är homogena är lika absurt som att mena att det finns en god grund i alla religioner. Generaliseringar är aldrig bra.

Jag är heller inte särskilt förtjust i diskussionsmetoden att försöka lägga ord i mun på andra.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Religion och statsskick

Inlägg av Davian » 16 mars 2023, 09:21

Jag håller med om sistnämnda så det är bra om folk slutar med det. Att använda mitt citat

”Många religionrr har ju den behändiga egenskapen att de bygger på idén om att man ska vara en trevlig person mot andra personer.”

För att exempelvis bygga halmgubben att ditt citat ”…är lika absurt som att mena att det finns en god grund i alla religioner.”

Är en bra sak att sluta upp med att göra. Det blir så lätt konstiga resonemang annars. Exempelvis sa jag aldrig ”alla religioner”, jag har inte heller kallat någon religion för ”god”.

Generaliseringar är jättebra att ha när man pratar generella företeelser. Exempelvis att religiösa krig har en tendens att bli existentiella i sin retorik och även praktik.

Och eftersom den överväldigande majoriteten av religiösa INTE deltar i religiösa motiverade konflikter, allmänt hemskt beteende mot varandra, kaos och tragedi utan istället bor i civiliserade samhällen med dagliga fredliga interaktioner; så kan vi med stor sannolikhet generalisera fram att religionen i sig inte är ett stort problem.

Och då har vi inte ens hamnat i diverse teologiska diskussioner ännu. Utan bara religiös praktik.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Religion och statsskick

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2023, 21:43


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Religion och statsskick

Inlägg av Blixten » 27 mars 2023, 20:24

"Det där med klimatet är religion" hör man ibland från de som kanske inte är Gretas allra mest hängina lärjungar. Men nu har visst frk Thunberg blivit hedersdoktor i...teologi!

Jag har inte hört annat än att hon skall acceptera utmärkelsen men jag tycker att det verkar lite märkligt.

Skriv svar