Rymning av kriminell...

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Rymning av kriminell...

Inlägg av sveahk » 9 februari 2023, 15:42

Här i Klockrike, i tyska och schweiziska tidningar läser vi ofta under de senaste åren news och artiklar om gängkriminaliteten i Sverige. Det är nu inte temat i denna tråden - antar att den då spårar ut i meningsboxningar och så har vi ytterligare en låst tråd...

Nej, det gäller "rymning av kriminell", där jag läser att det inte är straffbart i Sverige.

"Det saknas idag lagstiftning som innebär att en avvikelse från fängelsestraff medför någon påverkan på strafftiden. Det kan tyckas märkligt att så är fallet eftersom det sänder fel signaler och möjligtvis uppmuntrar till rymning. Det kan finnas flera olika orsaker till att rymning inte har kriminaliserats. Frågan är dock av ideologisk natur. Det kan helt enkelt bero på att man ser på brott och straff på olika sätt. I dagsläget har det framlagts en motion i riksdagen om kriminalisering av rymning från fängelser. I slutet av maj 2021 kommer riksdagen ta beslut i frågan." https://lawline.se/answers/varfor-ar-de ... n-fangelse

Gör mig nyfiken. Den som kan lite mer om lagstiftning i historia och nutid, är Sverige unikt här? Och utanför Sverige? Och har det alltid varit så?

Har väl sett lite för många amerikanska krimis, men där, i USA, verkar de alltid få påökning på straffet efter en misslyckad rymning. Och ett hundratal år tillbaka var väl alla rymda mer eller mindre fredlösa - "bring back dead or alive" - inte bara i staterna...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2023, 16:37

Trots att detta ligger något utanför mitt kunskapsområde vågar jag hävda att rymning inte betraktas som gott uppförande varför chansen att bli frigiven i förtid minskar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av Sarvi » 9 februari 2023, 17:08

Rymning är i Sverige kriminaliserat, dock avser det brottet krigsman som avviker från sin tjänst (dvs det som oftast betecknas desertering). Att rymma från kriminalvården är inte i sig straffbart i Sverige, däremot naturligtvis andra brott som begås s.a.S i flykten: skadegörelse, olaga hot, våldsbrott osv. Likaså att hjälpa någon annan att rymma, då åker man dit på ”främjande av flykt”.

Det här var länge samma i de nordiska länderna, men det skedde en vindkantring runt sekelskiftet, när både Finland och Danmark införde straff för själva rymningen. Även Norge har en straffsanktion för rymning men jag vet inte om den infördes i samma veva eller om den är äldre än i övriga Norden.

Schweiz har nog för övrigt inte heller straffsanktionerat själva rymningen…?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av sveahk » 9 februari 2023, 17:58

Sarvi skrev:
9 februari 2023, 17:08
Rymning är i Sverige kriminaliserat, dock avser det brottet krigsman som avviker från sin tjänst (dvs det som oftast betecknas desertering). Att rymma från kriminalvården är inte i sig straffbart i Sverige, däremot naturligtvis andra brott som begås s.a.S i flykten: skadegörelse, olaga hot, våldsbrott osv. Likaså att hjälpa någon annan att rymma, då åker man dit på ”främjande av flykt”.

Det här var länge samma i de nordiska länderna, men det skedde en vindkantring runt sekelskiftet, när både Finland och Danmark införde straff för själva rymningen. Även Norge har en straffsanktion för rymning men jag vet inte om den infördes i samma veva eller om den är äldre än i övriga Norden.

Schweiz har nog för övrigt inte heller straffsanktionerat själva rymningen…?
Tack Sarvi - och det stämmer, samma regler som i Sverige i stort sett, liksom Österrike och Tyskland. Schweiz ligger statistiskt sett t.o.m. högst på "rymningslistan", åtminstone för år 2017! Gäller framför allt för de s.k. öppna fängelserna, som det finns en hel del av i Klockrike
50e777.jpg

"Die Rangliste bestraft die Guten" säger en schweizisk kriminologiprofessor - (Ranglistan straffar de goda)! Och, "Freiheit kann man nicht im Gefängnis lernen" - (Frihet kan man inte lära sig i fängelset) säger samma professor.
Ett försök 2015 i schweiziska parlamentet att få rymning straffbart var chanslöst...

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av Sarvi » 9 februari 2023, 20:40

Jag tror mig minnas att rymning inte ens var kriminaliserat i 1864 års strafflag, som föregick brottsbalken. Såvitt jag kan se var det heller inte straffbart ens i den ännu äldre 1734 års lag, som annars framstår som tämligen drakonisk med våra mått mätt (även om det finns delar av samhället som synes anse att högre straffsatser för fler gärningar är svaret på det mesta).

Däremot hade man på 1700-talet saftiga straff för den som fritog en fånge med våld:
”Tager man fånga med wåld af them, som honom gripit, och i giömo hafwa, eller til fängelse, eller för Rätta, eller til ådömdt straff föra skulle; hafwe brutit edsöre. Sargar han them, eller slår blånad eller blodwite; tå hafwer han, och alle the, med honom i fullt råd och samma gierning woro, förwärkadt lifwet.” - XIX Kap. 2 § Missgärningabalken.
För medhjälp till rymning (utan våldsamheter) var böterna hundra daler - vad det motsvarar i antal månadsinkomsten vid denna tid vete fasen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av sonderling » 10 februari 2023, 10:46

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1 ... id-sjukhus

Jag tänker på det här som jag läste igår:
Händelsen rubriceras som grovt främjande av flykt, grovt vapenbrott samt grovt hot mot tjänsteman.
Om den som fritas alltså rymmer agerar våldsamt så kanske det indirekt blir påbackning eller?
Men för själva rymmandet utgår inget straff.

Hur är det med det man hört att man inte ska bygga fängelser absolut rymnings säkra. Det måste i alla fall finnas en teoretisk chans att rymma. Nått men det psykologiska välbefinnandet hos fångarna. Källa: Har jag hört nånstans.
Men nått säger mig att man nog skiter i det i andra länder i så fall.

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2199
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Rymning av kriminell...

Inlägg av hilbert » 10 februari 2023, 14:21

Om den som fritas alltså rymmer agerar våldsamt så kanske det indirekt blir påbackning eller?
Om du agerar våldsamt i samband med en rymning så begår du ju ett nytt brott.
Det måste rimligtvis vara åtalbart.
Om man däremot tex inte inställer sig efter en permission så begår man inget brott.

Skriv svar