Ringar på vilka fingrar?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 19 oktober 2022, 14:47

Jag har varit förlovad två gången men bara gift en gång.

Första förlovningen bytte vi ringar och vi bägge satte dem på vänster ringfinger.

Andra förlovningen likaledes. Och vid äktenskapet fick hon en till ring som också sattes på vänsterhanden. Förbaskad orättvisa, varför får kvinnor två och vi män bara en?

Hursomhelst har jag begripit att det här med antal ringar och vilken hand de hamnar på varierar mellan länder. Någon som vet mer? En förklaring till vänstern i Sverige är att man (som högerhänt) använder vänster mindre och nöter mindre på ringen eller ringarna.

Någon?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av sveahk » 19 oktober 2022, 16:35

Ah! Får man snart gratulera :kärlek: !?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 19 oktober 2022, 17:01

Det var inte frågan!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Markus Holst » 19 oktober 2022, 17:04

Hans skrev:
19 oktober 2022, 17:01
Det var inte frågan!

MVH

Hans
Svara nu artigt på farbrorns fråga. Annars får du inte leka med de andra barnen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 19 oktober 2022, 17:06

Det har jag gjort men via pm.

Puss och kram.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Blixten » 19 oktober 2022, 22:36

Jag har gjort som du , två ringar på förlovning, en vid vigsel, allt på vänster hand. Det är så "det skall vara" för de som är födda på sextitalet skulle jag säga. För sextitalister så kan förlovningen vara länge och måste inte självklart övergå i äktenskap. För fyrtitalister var däremot förlovningen ett tecken på att man friat och att brölloppet var i planeringsfasen.

För dessa generationer så innehöll kyrkans vigselritual "som ett vårdtecken giver jag dig denna ring". En ring var det! Nu kan man göra på andra sätt vid kyrkbröllop.

För franska och tyska sextitalister så var det ringbyte vid bröllop som gällde. Förlovning fanns kanske men inte bland vanligt folk, möjligen bland överklass. Ring på höger.

Amerikanerna har sina traditioner som jag tror smittar av sig till Sverige. Snubben skall gå ner på knä och ge en ring till tjejen. När jänkarna säger ring så tycket dom att det skall sitta en fin sten på den. Vid vigseln så byter man ringar utan stenar som också kallas band.

En ny grej i sammanhanget är att frieriet med ringöverlämning gärna skall förevigas och delas på sociala medier. (Själv är jag nog så stofil-aktig att jag tycker att en sådan stund gärna får vara privat men andra uppskattar väl att friaren gör sig till och filmar.) Här är ett exempel med lite skalman-vibb:


masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av masase » 19 oktober 2022, 23:01

Min fru är amerikansk så vi körde den amerikanska stilen med en förlovningsring med diamant (min fru valde ringen tillsammans med sin mamma från mammans "guy in the diamond district", verkade mest logiskt eftersom min fru skulle bära ringen och inte jag). Vid det svenska bröllopet utväxlades en slät guldring som i min frus fall matchade förlovningsringen.

Jag lyckades tappa min vigselring någonstans i Iowa och har numera en titanring.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 03:46

Tackar för svar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av a81 » 21 oktober 2022, 00:22

Blixten skrev:
19 oktober 2022, 22:36
Jag har gjort som du, två ringar på förlovning, en vid vigsel, allt på vänster hand.
Jag med, tror att det är det vanligaste i Sverige. Förlovningsringarna är ofta släta, medan vigselringen ofta har diamant(er), men ofta av ganska enkelt/prisvärt slag. Bland äldre personer är ofta även vigselringen slät. Vitt guld är väl å andra sidan vanligare bland yngre. Min bild är också att det har blivit vanligare att man gifter sig direkt utan förlovning. Då skaffar man sig väl varsin ring till vigseln.

I Sverige har äktenskapet alltmer blivit något man "bockar av" av juridiska (arvsrättsliga) skäl när barn och hus börjar komma in i bilden. Dessutom är det lite av en "övergångsrit" mellan ungdomen och yngre medelåldern. De som får barn tidigt är sällan gifta innan barnen kommer, men tittar man på en grupp föräldrar i 40-årsåldern med barn i tidiga skolåldern så är de flesta (men absolut inte alla) gifta.

Det känns som att många gifter sig i 35-årsåldern numera (säg 32-37 år ungefär) oavsett om man redan har barn, har barn är på gång eller om barn får vänta en tid. Sedan är det en rätt stor grupp (30-40 %?) som fortsätter att vara sambo och inte gifter sig, eller kanske gifter sig som äldre när det verkligen behövs för att kunna ärva varandra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 11 november 2022, 16:33

sveahk skrev:
19 oktober 2022, 16:35
Ah! Får man snart gratulera :kärlek: !?

Hans K
Nu går det bra. Fast ringarna kommer senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Blixten » 11 november 2022, 16:55

:kärlek: <3 :kramis: :thumbsup:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Markus Holst » 11 november 2022, 17:03

Hans och hansinnan gratuleras av c Skalman med käresta

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Blixten » 14 november 2022, 19:38

Vilket ringkoncept fastnade ni för? Guldringar? Titan som är lätt? (Och ger SR-71-vibbar.) Stor sten på gubbens? En ring endast för att det blir billigast? Hur gjorde ni?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Hans » 14 november 2022, 21:20

Hon fick bestämma ringarna. Svenskt. Släta alla tre, lite för breda för min smak men vad tusan. Bästa vännens hustru är guldsmed så hon har fått jobbet. Behöver ni hjälp med slika ting säg bara till.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Ringar på vilka fingrar?

Inlägg av Blixten » 15 november 2022, 20:44

Det låter bra! Ringarna skall nog vara breda så att de märks och inte är för sladdriga om man tar av sig dem. Coolt för henne att ha två ringar. Tjejer brukar titta på ringförekomsten på varandras händer har jag förstått och två ringar det märks nog i sådana sammanhang!

Jag funderar inte på civilståndspresenterade ring för eget bruk. Men det kanske vore en bra ide med ett smycke som present...?

Skriv svar