Viktiga händelser i Sveriges historia

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Viktiga händelser i Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 27 juni 2022, 17:18

Magasinet Populär Historia har bett några historier att liste de viktigaste händelserna, platserna och årtalen i svensk i historia.

https://popularhistoria.se/sveriges-his ... s-historia

Vad tycker ni om det som sägs?

Jag noterade tre saker som bedömdes annorlunda än jag alltid tänkt mig.

1) Staten lade under sig norra Sveriges skogar - samernas mark - på 1600-talet. Innan dess hade så att säga samerna haft ensamrätt på landet där uppe varför det kan betraktas som urminnes hävd att samerna(s ättlingar) har rättigheter där uppe, med renbete, fiske och småviltjakt.

2) Poltava är det bästa som hänt Sverige eftersom landet efter det kunde konsolildera sig som en liten makt och slapp dyra krigståg.

3) Förlusten av Finland var rätt bra eftersom Sverige slapp problemen med flera nationella språk.

Det enda av detta jag kan opponera mig emot är nr 3. Även efter 1809 hade Sverige flera inhemska språk: Svenska, finska och flera samiska.

Läs artikeln, den innehåller mycket mer än dessa tre saker.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Viktiga händelser i Sveriges historia

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juni 2022, 20:29

Ja, intressant artikel med många olika bud på historiska händelser som även kan spegla lokala händelser. På tal om personligheter så kan jag nämna dessa tre (fyra personer)

Gustav Dalen och Nils Gustav von Heidenstam (fyringenjör och far till en känd skald); betydelse inom fyrväsendet.

Tore Frängsmyr professor i idéhistoria, avled för några år sedan.

Konstigt att inga kvinnliga akademiker nämner Elsa Elchelsson, det fanns förespråkare som ville att hon skulle bli professor på Uppsala universitet, men motståndet var starkare. Hon tog sitt liv genom överdos av sömnmedel och allt detta hände 1910. Jag skrev en liten artikel om henne som finns nånstans i arkivet.

Personligen fattar jag inte att etablerade akademiker som Greta Thunberg, då kan man lika gärna lyfta fram Johan Filip Nordlund, typ skjutjärnsval på båda anser jag.

Stefan

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Viktiga händelser i Sveriges historia

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 augusti 2022, 10:18

Jag tycker nr 2 och 3 är att betrakta som viktiga händelser, även om jag själv önskar inget av dem skulle inträffat.
Till detta vill jag även lägga unionsupplösningen mellan Sverige och Norge 1905 är att betrakta som viktig.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Viktiga händelser i Sveriges historia

Inlägg av millgard » 16 augusti 2022, 11:01

Markus Holst skrev:
27 juni 2022, 17:18
Magasinet Populär Historia har bett några historier att liste de viktigaste händelserna, platserna och årtalen i svensk i historia.

https://popularhistoria.se/sveriges-his ... s-historia

Vad tycker ni om det som sägs?

Jag noterade tre saker som bedömdes annorlunda än jag alltid tänkt mig.

1) Staten lade under sig norra Sveriges skogar - samernas mark - på 1600-talet. Innan dess hade så att säga samerna haft ensamrätt på landet där uppe varför det kan betraktas som urminnes hävd att samerna(s ättlingar) har rättigheter där uppe, med renbete, fiske och småviltjakt.

2) Poltava är det bästa som hänt Sverige eftersom landet efter det kunde konsolildera sig som en liten makt och slapp dyra krigståg.

3) Förlusten av Finland var rätt bra eftersom Sverige slapp problemen med flera nationella språk.

Det enda av detta jag kan opponera mig emot är nr 3. Även efter 1809 hade Sverige flera inhemska språk: Svenska, finska och flera samiska.

Läs artikeln, den innehåller mycket mer än dessa tre saker.
Det har aldrig funnits någon som haft "ensamrätt" på landet i Norrland utan det har setts som utmarker av alla centralmakter sedan tidiga antikens dagar. Dessutom fanns där flera olika folkslag under olika tidsperioder sedan istiden. Urminnes hävd är på samma sätt som allemansrätten, dvs sedvanerätt men absolut inte ägande eller ensamrätt. Politik skall man inte blanda in för mycket.

Karl XI nämns för lite tycker jag. Otroligt viktig för såväl synen på statens väl och ve som för ägandestrukturer och maktförhållanden i Sveriges styre.

"Problemet" med flera nationella språk var knappast ett problem när statsapparaten skötts på tyska, franska och/eller latin sedan statsbildningen. Finland hade dessutom ALLTID varit en del av Sverige, inte en erövring eller koloni. :)

Skriv svar