Likaledes min dator. Vad kommer detta sig av och hur är det annorstädes?
MVH
Hans
Att söndag var veckans första dag framgår exempelvis av tyskans namn för onsdag: Mittwoch, 'midvecko(dag)'. I vissa länder, exempelvis USA och Japan, räknas fortfarande söndag allmänt som veckans första dag, medan vissa svenska almanacksförlag på 1960-talet började tillverka veckoalmanackor med lördag och söndag som ett sammanhängande veckoslut (engelska: weekend).[1] Internationell standard för veckonumrering och måndag som veckans första dag infördes i och med ISO 2711 (1 januari 1973);[2] ISO 2711 ersattes 1988 av den utökade standarden ISO 8601.[3] I bland annat Sverige innebar ISO 2711 att kalendrarna kom att standardiseras därefter.
Inom judendomen fortsatte man, trots Konstantins dekret, att fira sabbat på den 7:e dagen, och gör det än idag. När islam senare uppstod kom muslimernas religiösa veckodag att bli fredag, och man räknar här lördagen som första dagen i veckan.
Kan tillägga att detta har jag aldrig hört om men jag har ju bott större delen av mitt liv i Sverige men enstaka gästspel i USA.My computer calender starts with Monday ...