Sverige och telefonin

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Sverige och telefonin

Inlägg av Gavrilo Princip » 7 maj 2022, 18:10

Om jag inte är felunderrättad så har Sverige ända sedan telefonins tillkomst alltid legat i dess framkant vad gäller utveckling av nya framsteg etcetera.

Det jag nu undrar över, är om vi här i Sverige har någon form av telefontjänst, som för oss är självklar men som inte är det i något annat land? Jag avser då främst andra i-länder, men om något u-land ligger lika långt (eller i vart fall nästan) fram som oss i användandet av telefontjänster av allehanda slag, må det ju också belysas här.

För att ta ett exempel: har man i andra länder något som helt eller delvis liknar vårt "Fröken Ur"?

Eller finns det rentav andra länder runtom i världen som kommit längre i utvecklingen än vad vi gjort, och därmed tillhandahåller sina invånare telefontjänster som vi här i Sverige inte har?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och telefonin

Inlägg av Markus Holst » 7 maj 2022, 19:41

Swish är väl rätt unikt?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sverige och telefonin

Inlägg av koroshiya » 7 maj 2022, 22:57

Markus Holst skrev:
7 maj 2022, 19:41
Swish är väl rätt unikt?
Telefontransaktioner är mycket vanliga i vissa länder i Afrika. De har inte lika många bankkontor, så telefonen blir lösningen.

Exakt vilka system de använder vet jag inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sverige och telefonin

Inlägg av a81 » 18 maj 2022, 23:13

Det speciella i Sverige är väl att nästan alla svenskar födda efter 1945-1950 ungefär har en smartphone. Jag gissar att det finns fler 50- och 60-talister med "gammelmobiler" i många länder, särskilt om man tänker personer mer lite lägre socioekonomisk position. Jag tror att vi är "duktiga" på att sprida saker till äldre åldersgrupper och till alla samhällsklasser här i Sverige. Det är kanske inte unikt för Sverige, men jag tror att vi tillhör de "duktigaste" i detta avseende.

Skriv svar