Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Forner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 juni 2021, 13:35
Ort: Göteborg

Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av Forner » 20 december 2021, 18:45

Världskulturmuseerna har spärrat vissa föremål i sina databaser från att ses av alla. Det gäller framförallt vissa föremål som är heliga för vissa folkgrupper.

Citat från information om Världskulturmuseernas databaser.
Världskulturmuseernas samlingar och databaser har byggts upp under lång tid, med material från olika källor och tidsperioder. Därför finns det formuleringar i historiska dokument med ordval och beskrivningar som är både utdaterade och okänsliga. Trots detta utgör de en viktig del av samlingarnas historia och hjälper till att förstå den syn på världen som dominerade i Europa och Förenta staterna. När vi uppdaterar information för att bättre beskriva innehåll låter vi därför gammal information finnas kvar, under datafältet ”Tidigare beskrivningar”.

Du som söker i databasen ska också veta att det finns innehåll som på flera sätt kan vara etiskt problematiska. Vid användning av våra bilder och arkivdokument utifrån våra licenser är det viktigt att känna till detta så att de används på ett respektfullt, icke kränkande sätt. Innehåll kan vara känsligt och problematiskt både genom vad innehållet i sig visar, men det finns också innehåll som folkgrupper anser vara heliga och inte vill ska visas upp. Vi har ändå valt att göra dessa tillgängliga eftersom det är viktigt för berörda grupper och individer att få kännedom om de samlingar vi förvaltar. I samarbete med ursprungsbefolkningar och andra kulturella grupper har vi spärrat vissa, utvalda heliga föremål. Bilderna finns dock kvar för internt bruk och för föranmälda forskare..
https://www.varldskulturmuseerna.se/sam ... mlingarna/

Rätt eller fel? Vad bör kunna visas och vad bör inte visas?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2021, 20:18

Jag tänker så här: Tänk om det fanns en bild i en rasbiologisk samling på min nakna pappa där det står "tyskt korsningsexemplar". Hur hade jag känt det om detta kunde ses och beskådas av alla? Hur skulle jag känna det om min farfars skelett var utställt på ett muséum i Saudiarabien?

I vår profana oreligiösa miljö är det svårt att förstå hur andra grupper kan uppleva det om deras kulturarv säljs ut som clickbait. Jag håller med om att det mesta bör vara tillgängligt för forskningen, men inte att det tvunget skall kunna beskådas av alla.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av JohnT » 20 december 2021, 23:06

Och till saken hör nog att Museet inte alltid är helt säker på hur man har kommit över föremålen.
Häleri, stöld eller oskäligt dålig betalning ( "betalning i glaspärlor")
Borde vara bra skäl till att man är lyhörda för de ursprungliga ägarnas åsikter.

Var det inte ett museum i Berlin som lämnade tillbaka en massa Egyptiska föremål som tyska expeditioner bara hade plockat med sig på 1800-talet?
Då ansåg dom sig som vetenskapsmän, men vad var skillnaden mot andra gravplundrare?

Från minnet -
Jag vill minnas att Europas armémuseer har någon sedvana att man inte kräver tillbaka erövrade fanor till ursprungslandet
men erövrarens museer ska låna ut prylarna för tillfälliga utställningar.
Eller var det bara Sverige och Polen som har någon mer eller mindre formell överenskommelse?


Jag blir mycket mer upprörd över att man censurerar TIntin på vuxenbibliotek.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av sveahk » 22 december 2021, 11:33

En intressant tråd Forner, tack för den!

Vi kan nog räkna med att de flesta föremålen i västvärldens etnografiska museer sällan har en tvättren inköpshistoria. Speciellt under den första imperialistiska tidsåldern - som väl räckte minst fram till första världskriget - var det våld som huvudsakligen gällde, kombinerat med missionärisk iver. Den vite mannen tog vad han ville, och så forslades den ursprungliga befolkningens kulturarv till amerikanska och europeiska privata hem och museer.

Så när vissa objekt nu mörkas för allmänheten är det väl ok. Det nyöppnade Humboldt Forum i Berlin visar ett försök till en annan väg, en kompromiss. De "hemrövade" objekten från de tyska kolonierna visas, men kombinerat med en hel del ögonöppnande information om hur de landade i det nya tyska riket. Är ok, tycker jag. Också som alternativ till att lämna tillbaka föremålen...

Antar att svenska museer, som i mångt och mycket är föregångare i proveniensforkningen också går den vägen...?

Ytterligare en tanke - det hör också till att de flesta indigena folken naturligtvis inte hade ett direkt "pengavärde" på sina masker, statyer, målningar etc. Ursprungligen hade de ofta bara en religiös eller funktionell funktion, ibland var de också rena statussymboler för de viktigaste personerna i byn. Först när upptäckarna och missionärerna kom och visade sitt intresse för vad som snickrats ihop, fick de också ett pris. Och när turismen till exotiska länder satte igång ordentligt, för knappt hundra år sedan, så blev det väl spiken i kistan. Föremålen förlorade sin ursprungliga funktion, och blev rena turistobjekt. Där vi är i dag...

Hans K

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av masase » 22 december 2021, 18:32

I mitt tycke bästa exemplet är Pergamon museet i Berling. Tyska imperiets ärofulla arkeloger stjäl inte några fjantiga statyer utan de bär iväg på en hel stadsmur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ishtar_Gate

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av erep » 24 december 2021, 21:29

Historia är historia och den förändras via tolkningar, inte mörkningar.

Så om det hade funnits ett "tyskt korsningsexemplar" i tiderna, skulle det knappast vara rubricerat så idag. Och om ett föremål skall finnas eller plockas bort från samlingen skall väl bedömas baserat på om det har ett historikt värde, Att mörka delar av samlingen är väl det sämsta alternativet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av Sarvi » 24 december 2021, 23:02

Det var ju inte länge sedan (15 år sedan? 20?) som samlingarna inte alls var tillgängliga för gemene man. Om man med det menar att de kunde sökas fram och ses alltid av alla och envar. Det som fanns till beskådan för publikum var det som fanns utställt. Ville man se något annat fick man boka tid med en museiintendent eller annan ledsagare som kunde hjälpa en runt i magasinen, och var det mer sällsynta eller värdefulla objekt kunde man nog glömma även det om man inte var välrenommerad forskare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bör alla föremål på ett museum kunna ses av alla?

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2021, 08:48

Det mesta som finns på museum är väl också vansinnigt ointressant för de allra flesta. Jag tänker på krukskärvor och små bitar av djurben från arkeologiska utgrävningar. Men då har vi nog lämnat frågeställningen.

Skriv svar