Småklubbar vs storklubbar!!!!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2021, 20:03

Fick en fråga i en quiz som jag tänker besvara i en egen tråd.
Får man fråga vad gör engelsk ligafotbollshistoria eller småklubbar med storhetstid i förekrigsperioden so interesting?
För mig är klubbar med ett flertalet säsonger i de fyra högsta divisionerna lika intressant som de större klubbarna. Alla klubbar som har spelat eller spelar i den engelska ligan liksom de klubbar som aldrig spelat där.

För mig liksom andra med samma passion för engelsk fotboll är det intressant att läsa någonting om Wealdstone, Kettering Town eller Spennymoor United som att läsa någonting om storklubbarna.

Fram till 1986 var det röstning bland 88 ligaklubbar över vilken eller eventuellt vilka klubbar som skulle lämna ligan. Fick en av de fyra sämsta klubbarna färre röster än en klubb från femte nivån så fick denna klubb lämna ligan. Sedan 1986 fick den sämsta klubben i den gamla division 4 lämna ligan automatiskt då Lincoln City lämnade för att ersättas med Scarborough. Den senaste klubben som fick lämna ligan efter en omröstning var Southport 1978 som ersattes av Wigan Athletic. Den ligaklubb som hamnade röstningen var Hartlepool United med 14 sådana (någonting som de började med 1921 då den tredje nivån lanserades).

Stefan

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av Grönis » 4 oktober 2021, 23:34

Intressant tråd. Wigan tog ju sig förövrigt hela vägen till Premier Leauge och även FA cup titel.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2021, 02:39

Det fanns en föregångare till dagens Wigan!!!

Wigan Borough som spelade i division 3(Norra) under ett tiotal år innan de drogs sig ur under säsongen 1931-32.

Intressant hemsida om denna klubb!!!

http://www.bernardramsdale.com

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av koroshiya » 5 oktober 2021, 12:23

Att den engelska fotbollen är så intressant är väl just för dess status.

Svenska sportmagasin publicerade resultat och tabeller redan i början av 10-talet, alltså för 110 år sedan.

Berättelser från Sverige är lika intressanta i sig, i vad medlemmarna i en förening kan åstadkomma.

För en bredare publik och ett bredare intresse tror jag att tipsextra var ett mycket viktigt program: ja alltså, för att få folk att bli intresserade av engelsk fotboll. Vad jag har förstått har man haft direktsändningar sedan före år 1970, och det sätter förstås sina spår.

Jag snackade med en engelsman en gång som stöttade sitt lokala lag, och berättade att en säsongsbiljett kostade avsevärt mer än vad de gör i allsvenskan...

Fast hans lag var knappt ens med i ligasystemet. Jag kan inte längre svära på att de var utanför division fyra, men det är lite så jag minns det.

Med det sagt undrar jag hur det ser ut med föreningars ekonomi och spelarnas löner i lägre divisioner i Sverige idag. Utan att veta känns det som att många lag i superettan betalar ut löner. Ser man på England... nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna, men även en spelare i division fyra har en lön den kan leva på, men den är inte fet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av Grönis » 5 oktober 2021, 22:10

koroshiya skrev:
5 oktober 2021, 12:23
Att den engelska fotbollen är så intressant är väl just för dess status.

Svenska sportmagasin publicerade resultat och tabeller redan i början av 10-talet, alltså för 110 år sedan.

Berättelser från Sverige är lika intressanta i sig, i vad medlemmarna i en förening kan åstadkomma.

För en bredare publik och ett bredare intresse tror jag att tipsextra var ett mycket viktigt program: ja alltså, för att få folk att bli intresserade av engelsk fotboll. Vad jag har förstått har man haft direktsändningar sedan före år 1970, och det sätter förstås sina spår.

Jag snackade med en engelsman en gång som stöttade sitt lokala lag, och berättade att en säsongsbiljett kostade avsevärt mer än vad de gör i allsvenskan...

Fast hans lag var knappt ens med i ligasystemet. Jag kan inte längre svära på att de var utanför division fyra, men det är lite så jag minns det.

Med det sagt undrar jag hur det ser ut med föreningars ekonomi och spelarnas löner i lägre divisioner i Sverige idag. Utan att veta känns det som att många lag i superettan betalar ut löner. Ser man på England... nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna, men även en spelare i division fyra har en lön den kan leva på, men den är inte fet.
I Sverige betalar alla klubbar i superettan ut löner till alla spelare i truppen idag. En hel del kan leva på fotbollen medans en hel del fortfarande pluggar eller jobbar vid sidan om. Även i division ett erhåller du nog lön i de flesta klubbar även om den i vissa fall är nere på några tusenlappar. Har några kompisar som spelade i superettan och allsvenskan åren runt milleniumskiftet, då var det bara utländksa spelare i superettan plus gamla stjärnor som inte hade extra jobb. Division ett är det träning kanske 5 dagar i veckan plus matcher så det är inte helt enkelt med ett vanligt jobb om du inte har en förstående arebetgivare.

I Leauge Two, alltså division fyra i England så hade jag en kollega som tjänade omkring ca 80 000 kr i månaden. Det var för några år sedan. Han spelade något halvår men kom hen när han skadade korsbandet. Skulle gissa på att lönerna i den ligan ligger på kanske 50 000 kr i månaden och uppåt 100 000 kr och i vissa fall ännu mer så leva på fotbollen där det kan du.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Småklubbar vs storklubbar!!!!

Inlägg av koroshiya » 6 oktober 2021, 01:01

Grönis skrev:
5 oktober 2021, 22:10
...

I Leauge Two, alltså division fyra i England så hade jag en kollega som tjänade omkring ca 80 000 kr i månaden. Det var för några år sedan. Han spelade något halvår men kom hen när han skadade korsbandet. Skulle gissa på att lönerna i den ligan ligger på kanske 50 000 kr i månaden och uppåt 100 000 kr och i vissa fall ännu mer så leva på fotbollen där det kan du.
Aha - jag mindes det som lägre och kollade upp. Det visade sig att min minnesbild var veckolöner. Den enda siffra jag såg var en medellön på 1100 pund i veckan år 2016, så du har säkert rätt.

Har man inget som binder en i Sverige är 80 000 en lön att åka iväg för. Det blir en kulturell erfarenhet och åtminstone något av ett äventyr.

Skriv svar