Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av HJ » 7 september 2021, 11:03

sonderling skrev:
6 september 2021, 12:38
Vi hade screen door till sommarstugan byggt på 30-talet i Småland och myggnäts fönster (Var ett nät på en ram som satte in varma nätter. Som på den tiden kanske var två st per sommar).
Jag kan tänka att det är konstigt att det inte finns mer nuförtiden. (Har inte såna i Sverige i alla fall.)
Lustigt nog hittade min fru ett sådant myggnätsfönster i ett avlägset utrymme i mitt bostadshus denna sommar, har stått det oanvänt i minst 30 år. Det har varit mycket värdefullt denna sommar, inte minst som jag kan ställa upp fönstret (gavelfönster på andra våningen) utan att vara orolig för katter eller småbarn.

/Håkan

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Davian » 7 september 2021, 11:11

jag hade dörren olåst även i gbg fram tills jag en tidig morgon/sen natt vaknar av att det står en äldre herre i min hall och ser jävligt förvånad ut över att jag var därinne. (bodde i höghus)

Det visade sig efter liten stund att lägenheten jag hade var en han hade bott i för länge sen och ja, han hade tagit fel på var han bodde. (han bodde kvar i samma hus men en annan våning. äldreanpassat.)

Jag är stor som ett hus, han var inte det, så det var ingen obehaglig sitaution eller så. Men sen dess har jag dörren låst för det är ju inte bara förvirrade gubbar som kan ta fel ytterdörrar. :)

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av HJ » 4 januari 2022, 11:32

I boken "Opp och hoppa morfar prosten" (Eva Bexell, f 1945) från 1987 har en familj nyligen flyttat från Stockholm till Borgholm. Ett sjuårigt barn från Stockholm blir då mycket upprört när det visar sig att morfadern från Borgholm inte låser ytterdörren när de skall sova.

/Håkan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 22 mars 2022, 12:54

Håller med om att man förr i tiden, på landet och i småstäder, ofta lät bli att låsa när man var hemma, kanske till och med när man sov på natten. Dock ställer jag mig fortfarande frågande till om man lämnade huset olåst när hela familjen var borta hemifrån. Eller var det så enkelt att det nästan alltid var någon hemma innan hemmafruarna försvann på 1970-talet?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av millgard » 7 oktober 2022, 20:25

När jag växte upp (villaområde på landet) var dörren olåst i stort sett hela tiden. Garaget (i huset, med ingång till nedervåningen) alltid olåst, även när vi reste utomlands någon månad. Så gjorde alla, inget märkligt med det.

Även idag låser man nog sällan dörren på landet, lite beroende på omständigheter och område. Där det finns grannar inom synhåll mer ofta, ligger det mer avsides är det nog vanligare att låsa.

I Tornedalen är det fortfarande regel att man ställer kvasten mot dörren som signal att man inte är hemma; öppet är det förstås ifall någon kommer på besök och vill vänta...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 12 oktober 2022, 23:14

Är också uppväxt i ett lantligt villaområde, om än någorlunda stadsnära (cirka en mil utanför stad). Jag tror inte att någon skulle ha lämnat huset olåst om ingen var hemma eller på natten. Skillnaden är väl att man ofta hade dörren olåst när man var hemma och vaken. Jag föreställer mig att man idag oftare har dörren låst nästan dygnet runt även om man är hemma, att man t.ex. idag är mera orolig att någon bara öppnar dörren, stjäl bilnycklarna och tar bilen.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av millgard » 13 oktober 2022, 08:43

Vadå, bilnycklarna sitter väl i bilen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Hans » 13 oktober 2022, 11:11

Lite OT men jag har haft tre stölder ur min bil.

Första gången skulle jag åka till Sverige, för kanske fem år sedan, och hade lastat bilen full med alkohol. Glömde att låsa och en (1) flaska med Cremant samt ett sexpack öl försvann, samt mina solglasögon.

Gång två kanske två år sedan så hände samma sak, skulle inte åka till Sverige så bara solglasögonen försvann.

Och nu förra veckan då mina och min yngste sons solglasögon försvann.

Jag är inte mycket för prestigesaker men mina solglasögon är alltid AO: https://aoeyewear.com/
Bild
Och sista gången i förra veckan så polisanmälde jag det hela. Tror inte det leder till något men polisen var medveten om att någon går runt i kvarteret och kollar om bilen har glömt att låsas och stjäl.

MVH

Hans

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av South End Court » 9 augusti 2023, 05:30

Det var en bilstöld idag här utanför för fönstret. Grannen gick ut och tog honom och sände i väg honom utan att ringa polisen men hotade med det. Det är knark, prostitution, pimps, knark igen, meth kokning i fönstergluggarna, stölder, rån i affären, gäng, hemlösa och misshandel på gatan. Men vi låser bara dörren ibland. Vissa struntar jämt i det. När vi åker bort så, jo alltid.

I Sverige på landet låste vi aldrig och när man gick hem till någon gick man bara in i hallen och ropade Hallååå. Kom ingen så gick man ut. Farsan var mer försiktig och ville låsa på nätterna vilket ledde till obehagliga gräl då morsan tyckte att han var paranoid. Nu är det en helt annan sak i det samhället med räder av byrån i ladorna och uthusen då de vill åt skotrar, maskiner och verktyg som sedan fyllts i lastbilar och skåpbilar. Det låses och byfolket är misstänksamma.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Markus Holst » 9 augusti 2023, 11:15

South End Court skrev:
9 augusti 2023, 05:30
de vill åt skotrar, maskiner och verktyg som sedan fyllts i lastbilar och skåpbilar.
Och diesel, och traktorernas GPS.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 20 augusti 2023, 01:35

South End Court skrev:
9 augusti 2023, 05:30
I Sverige på landet låste vi aldrig och när man gick hem till någon gick man bara in i hallen och ropade Hallååå. Kom ingen så gick man ut. Farsan var mer försiktig och ville låsa på nätterna vilket ledde till obehagliga gräl då morsan tyckte att han var paranoid.
Men om ingen var hemma, t.ex. föräldrarna på jobbet och barnen i skolan eller hela familjen bortrest, inte lät man väl huset stå olåst då?

Den stora skillnaden är väl att "ingen" idag låter huset stå olåst på natten när familjen sover, inte ens på landet. Det har väl delvis med (upplevd) ökad brottslighet att göra, men jag tänker att det också handlar om att svårt psykiskt sjuka är ute i samhället idag. För ett halvsekel sedan satt de på mentalsjukhus.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av South End Court » 20 augusti 2023, 02:55

Som jag minns det så var vi inte noga med det, under vanliga dagar.
Innan oljekrisen kunde man ju leva på en lön också och oftast var
någon hemma, någon period på dagen. Reste vi bort flera dagar
så låste vi nog. Där jag bor nu bryr vi oss sällan men vi låser om vi reser bort. Jag är den
som låser här, sällan någon annan i familjen, förutom på natten.
För många knarkare som drar omkring på gatorna som löper amok ibland.
Inbrott händer numera allt oftare men var inte vanligt förr.
Det är nog som du säger man låser på natten numera.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av a81 » 20 augusti 2023, 09:52

South End Court skrev:
20 augusti 2023, 02:55
Som jag minns det så var vi inte noga med det, under vanliga dagar.
Innan oljekrisen kunde man ju leva på en lön också och oftast var
någon hemma, någon period på dagen.
Jag tror att det är just detta som gjorde att folk hade det olåst, det var nästan alltid någon hemma. Den olåsta ytterdörren försvann med hemmafrun, eller kanske ännu mer när kvinnor började få högre sysselsättningsgrad. Jag tänker att man kanske lät dörren vara olåst om man jobbade extra ett par timmar medan barnen var i skolan och grannfruarna ändå var hemma och hade viss koll på ens hus.

Statistiskt sett sker väl flest inbrott sent på eftermiddagarna under den mörka delen på året, alltså typ kl. 16.00 en tisdagseftermiddag i november, innan husets ägare kommit hem från jobbet.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av South End Court » 27 mars 2024, 16:57

För de som undrar om dörrnycklar på för trappans steg i Canada så handlar det om bristande pengar till polisen. Enligt min mening.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Hade man verkligen ytterdörren olåst?

Inlägg av Solkungen » 29 mars 2024, 16:01

Tjuvar tar sig in även om det är låst men ligger man och sover vill man iaf att det ska vara lite motstånd för dem så man kan vakna. Funderar lite på att skaffa larm och även larma på natten eller ha sensorer på utsidan. Råttor och fåglar komplicerar dock.

Skriv svar