Landslagsrivalitet, fotboll

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
adlercreutz
Medlem

Landslagsrivalitet, fotboll

Inlägg av adlercreutz » 03 jul 2021 22:39

England och Tyskland har ju nyligen mötts i fotbolls-EM, ett i vanliga fall mycket brinnande rivalmöte med många legendariska matcher. Tyvärr också kantat av en del våldsamheter genom åren – vid sidan av planen. I år verkar det ha varit lugnare, kanske på grund av rese- och publikrestriktioner?

Ser man till de nordiska länderna är det i första hand Sverige – Danmark som är det stora rivalmötet. Att vinna mot Danmark ses av de flesta svenskar som klart viktigare än att göra det mot våra andra grannländer. Lagen har mötts hela 107 gånger, varav Sverige vunnit 46, Danmark 41, och 20 matcher har således slutat oavgjort. Danmark var det bättre laget under den första halvan av 1900-talet, men i och med Gre-No-Li-generationens intåg vände det till Sveriges fördel. De senaste decennierna har däremot varit jämna med fem danska vinster, tre svenska och fyra oavgjorda sedan år 2000.

Bild

Det första mötet skedde den 25:e maj 1913, i Köpenhamn. Det var ingen rolig upplevelse för di svenske som förlorade med hela 8-0. Trots detta debacle kom träningslandskamperna mot Danmark att utvecklas till en årlig tradition, med matcher varje år i princip oavbrutet fram till och med 1991. Endast krigsåren 1914 och 1944, samt år 1921 och 1983, spelades inga matcher. 1992 möttes vi i EM i Sverige. Sedan verkar det vara slut med det regelbundna matchandet, kanske blev vi sura för att Danmark blev Europamästare? :)

Bild
Bild

Det dröjde förresten ett tag att få till den första matchen år 1913, svenskarna ansågs nämligen för dåliga! Resultatet 0-8 visar att det verkar ha stämt, och SvD refererade: "Till att börja med gå deras målskott i regel öfver vår målplanka. Men så drages snöret kring strupen på det svenska laget till och man skulle kunna säga, att svenskarna stundtals sitter fast som i ett skrufstäd eller också att ej alls existera på planen. Det bästa federationslag Sverige ställt upp har lidit det svåraste nederlag, som någonsin tillfogats svensk idrott".

I returen på Stockholms stadion dängde danskarna till oss med 10-0. Ur SvD:s referat från det mötet: "Till en början räknade man äfven målen, men under andra halftid blefvo dessa så talrika att man vid matchen slut ej riktigt visste om det var ett dussin eller ett tjog. Att skylla på att svenskarna spelade sämre än vanligt är löjligt, ty det laget spelade typiskt svenskt i gamla inkörda gängor".

Bild

En del anser att traditionen la grunden för att landskamper och landslaget överhuvudtaget blev den naturliga del av fotbollen som det är idag, och kanske även för det svenska nationalmedvetandet i bredare folklager. Flaggor, landslagsdräkter, nationalsång m.m. användes och syntes, i andra sammanhang än borgerliga och officiella.

Till skillnad från andra rivalmöten har Sverige – Danmark inte präglats av särskilt mycket bråk mellan supportrar, eller andra incidenter. Det stora undantaget är den mycket viktiga kvalmatchen till EM 2008, där det vid ställningen 3-3 i den 89:e minuten dömdes straff till Sverige. Några sekunder senare rusade den mycket berusade åskådaren Ronni Nørvig in på planen och attackerade domaren, en dansk spelare fick gå mellan. Sverige tilldömdes segern med 3-0 och matchen ställdes in.

Bild

Man kan tillägga att det klagades en del på berusade supportrar redan på 1910-talet, framförallt ansågs de svenska supportrarna vara rätt oborstade. Även på planen ansågs det danska spelet vara lite mer sofistikerat och det svenska lite råare, detta tillskrevs en större andel akademiker och officerare i det danska laget.

Ett annat berömt möte är gruppspelsmatchen i EM 2004 där resultatet 2-2 skulle ta bägge lagen vidare till slutspel. Så skedde också. I Italien har man inte glömt ”due-due”, och många tror att det var en plan från svensk-danskt håll. Jag tror själv inte matchen var uppgjord, däremot blir det förstås så att när ställningen väl blir 2-2 och det är väldigt lite kvar av matchen kommer ingen anstränga sig för att ändra på det. I Italien brukar man prata om det svåröversatta ordet ”furbo”, kanske man kan kalla det ”list” eller ”smarta sätt att skaffa sig fördelar, på gränsen till men inte riktigt fusk”. Det anses vara en bra egenskap för en fotbollsspelare, i Sverige tror jag inte vi ser det på samma sätt. Kanske är det därför många italienare är övertygade om svensk-danskt fusk, medan den uppfattningen nog är mindre utbredd här.

Torbjörn Andersson har skrivit en intressant artikel som jag läst och tagit en del information från: https://www.idan.dk/vidensbank/download ... 9a00ed70bb

Även SvD:s artikel: https://www.svd.se/da-ville-danskarna-mula-svenskarna

Ska se om jag får ork att skriva ihop något om andra nationer, det finns en del spännande idrottsberättelser med den här vinklingen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020

Re: Landslagsrivalitet, fotboll

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 jul 2021 08:19

Många såg nog fram emot landskampen mellan Frankrike och dess f d koloni som numera är Algeriet och istället blev det den motsatta matchbilden. Det var nog för femton år sedan minst och nu vill nog ingen att denna landskamp skall spelas igen.

En annan rivalitet är landslagen på de brittiska öarna är det också. England och Skottland spelade sin första landskamp 1872 och två år tidigare hade en match mellan engelsmän och skottar spelats i London.

Stefan

Grönis
Medlem

Re: Landslagsrivalitet, fotboll

Inlägg av Grönis » 06 okt 2021 23:07

Ett av mina första fotbollsminnen är Argentina mot England i kvartsfinalen i fotbolls-VM 1986 i Mexico. Ett hatmöte efter Falklandskriget några år tidigare med en otrolig inramning med fullsatta läktare på världens största arena, Azteca stadion i Mexico City. Världens bästa spelare Diego Maradona gör inom loppet av några minuter två mål som var och ett tillhör de mest omskrivna målen i fotbollshistorien. Först den solklara handsen som leder fram till 1-0 där Maradona når högre än den över 2 dm längre målvakten Peter Shilton, och sedan målet när han dribblar bort halva det engelska laget och gör mål själv.

Jag var själv i England inför mötet i VM 1998 och minns stämningen inför åttondelsfinalen när England skulle få sin efterlängtade revansch. Men det slutade i förlust efter straffar... Stämningen i den puben jag såg matchen på går inte att beskriva. Lagen möttes även i följande VM, 2002, när båda lagen tillhörde Dödens grupp (som för övrigt vanns av Sverige som bekant.) Så när jag tänker på rivalitet i landlagssammanhang så är just England-Argentina en av de första möten jag tänker på..