Fetmaepidemin en myt?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2022, 19:48

a81 skrev:
1 juli 2022, 23:52
För det tredje tycker jag att det är lite tröttsamt med det där "alla gick topless"-snacket. Det är inget jag minns som särskilt vanligt. Visst, idag förkommer det nästan inte alls i Sverige, men inte var det jättevanligt på 1980-talet heller, kanske gått från 10-20 procent till 0,01 procent på 30-40 år, men det var knappast standardklädseln på en vanlig svensk strand på 1980-talet.
1980-82 bodde jag granne med norra Europas största camping: Orsa. Visst stämmer det att inte alla var topless, men tillräckligt många för att jag ofta tog en promenad här. Det var frikostigt med bröst.

I efterhand kan jag tycka synd om flickorna som förväntades vara topless. Som med allt annat var det nog grupptrycket som vägde tyngre än valmöjligheten.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3763
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fetmaepidemin en myt?

Inlägg av a81 » 3 juli 2022, 19:57

Tror inte direkt att medellivslängden kommer att sjunka, i och med att vi har bättre sjukvård, säkrare bilar, hjälm (oftast) när vi cyklar, nästan ingen som röker, etc. Däremot kan den säkert stagnera och jag tänker att många, i alla fall de som har lite lägre socioekonomisk position, kommer att vara ganska tjocka, trötta och medicinerade redan som yngre pensionärer. Risken är t.ex. att framtidens far- och morföräldrar inte kommer att kunna hjälpa till med barnbarnen i någon större omfattning, som sagt i alla fall de som finns lite längre ner på den socioekonomiska skalan. Många akademiker ägnar å andra sidan en mycket stor del av sin fritid åt träning och kommer nog att vara i perfekt form som pensionärer om 20-30 år. På 1970-talet var det snarare medelklassen som var tjock och trött.

Sedan är det väl främst så att dålig fysisk form ökar risk för förtida död, men att det i mindre grad påverkar livslängden om man väl blivit gammal. Jämför t.ex. Elvis Presley som dog som 42-åring med Winston Churchill som blev 91 år. Med lite tur hade Elvis Presley säkert kunnat leva än idag trots dåliga vanor, men han hade säkert haft hjärtproblem, varit rörelsehindrad, etc. som 87-åring.

När det gäller 1980-talets badmode undrar jag om det spelar roll var man badade någonstans. Jag har främst minnen från "lokala" bad i Uppland och charterresmål vid Medelhavet, inte stora campingplatser på Öland eller Västkusten eller så. Jag tänker att unga tjejer nog gärna avstod toplessbad på hemmaplan, där de t.ex. kunde råka träffa sin manlige klassföreståndare på stranden, som var där med fru och barn. Jag tror inte heller att toplessbad var helt accepterat i Sydeuropa (utanför Frankrike) på 1980-talet. Kring Medelhavet blev det väl vanligt när det försvann i Sverige på 1990-talet?

Skriv svar