Ytterdörrar utåt

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Sarvi » 10 februari 2021, 22:09

Undrar när kravet på utåtgående dörrar (för publika byggnader) infördes i Sverige? Min arbetsplats (som jag inte satt min fot på de senaste månaderna, jävla Corona...) ligger i en byggnad som är uppförd mitten av 1950-talet och är exteriört relativt oförändrad. Där går de tidstypiska huvudentrédörrarna i teak inåt. Personalentréns dörr på baksidan, i 80-talsmässig bruneloxerad aluminium, går utåt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Markus Holst » 10 februari 2021, 22:21

Som jag förstått det är banker fråntagna från denna regel. De har inåtgående dörrar för att försinka rånare.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Amund » 10 februari 2021, 22:42

Sarvi skrev:
10 februari 2021, 22:09
Undrar när kravet på utåtgående dörrar (för publika byggnader) infördes i Sverige? Min arbetsplats (som jag inte satt min fot på de senaste månaderna, jävla Corona...) ligger i en byggnad som är uppförd mitten av 1950-talet och är exteriört relativt oförändrad. Där går de tidstypiska huvudentrédörrarna i teak inåt. Personalentréns dörr på baksidan, i 80-talsmässig bruneloxerad aluminium, går utåt.
Markus Holst skrev:
10 februari 2021, 22:21
Som jag förstått det är banker fråntagna från denna regel. De har inåtgående dörrar för att försinka rånare.
Om jag ska skingra lite frågetecken i tråden så finns det ett hyfsat klart regelverk för utrymning. Där finns inga undantag förutom i vissa sk verksamhetsklasser. Det kan handla om demenssjuka etc.

Grundregeln vid utrymning är att det inte ska finnas risk för att det kan uppstå trängsel. Exempelvis lär det uppstå trängsel om 30 personer samtidigt vill undkomma en hagelgevärs-beväpnad galning via en inåtgående dörr.
Och varken myndighet eller någon annan skulle kunna ställa krav på att den (på ett giltigt sätt) ska vara SVÅR att utrymma från. Omöjligt ska det däremot vara efter stängning.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av masase » 12 februari 2021, 08:45

I USA så finns det i många delstater krav på panic bars och utåtgående ytterdörrar på potentiella utrymmningsvägar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Hans » 12 februari 2021, 13:06

Panic bar:
Bild

Nödutrymmningstrycke alternativt panikutrymmningsbeslag på svenska gav en ganska djup trål.

Finns även utrikes på i alla fall större affärer.

Bankerna har ett slussystem, man trycker på en knapp och den första dörren öppnas, först när man är inne och dörren bakom dig stängd kan du trycka på nästa knapp så dörr två öppnas och du kan kliva in. Gissar att de är av pansarglas.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Markus Holst » 12 februari 2021, 13:11

På min lokala ICA-butik har jag noterat att ingången går inåt och utgången går utåt. Såklart är det en luftsluss för värmens skull men den är rätt kort och trycker man på knappen som öppnar dörren öppnas båda = ingen luftsluss.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Hans » 12 februari 2021, 13:16

Tack Davian.
Davian skrev:
10 februari 2021, 21:19
brandskyddsronden
Kan du berätta mer om den?

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Davian » 12 februari 2021, 16:14

Det är ett påhittat ord egentligen från min sida. Men alla arbetsplatser i Sverige ska ha en person som är ansvarig för brandskyddssäkerheten. Den här personen ska i sin tur en gång om året, eller om det är oftare, göra en tillsynsrond tillsammans med brandinspektionen. Oftast ska även verksamhetens ansvariga chef och en ansvarig för fastigheten också följa med.

Det de gör under ronden är att testa så skyddsmaterial funkar, att det är tillgängligt, saker och ting är skyltade på rätt sätt, att det finns skyltar, att man följer reglerna om hur nödutgångar ska vara placerade osv.

Arbetsplatsens brandskyddsombud skall arbeta med SBA under året, systematiskt brandskyddsarbete, vilket oftast går ut på att personen upprättar brandskyddsrutiner för verksamheten samt försöker se till att kollegor tänker på dem.

Olika verksamheter har lite olika krav på sig och lagar,regler förordningar ändrar på sig år till år. Vilket är anledningen man gör såna här ronder. I verksamheter där människor rör sig ofta är det viktigare med de här skyddsrundorna än i tex lagerverksamhet där man inte har så mycket folk eller ändrar lokalens fysiska form eller innehåll.

edit: Här är lite från MSB om just brandskydd.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skyd ... dogorelse/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Hans » 12 februari 2021, 17:22

Tack igen Davian.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Amund » 12 februari 2021, 20:06

Markus Holst skrev:
12 februari 2021, 13:11
På min lokala ICA-butik har jag noterat att ingången går inåt och utgången går utåt. Såklart är det en luftsluss för värmens skull men den är rätt kort och trycker man på knappen som öppnar dörren öppnas båda = ingen luftsluss.
Numera blir det allt vanligare med karuselldörrar. De flesta tycker de går för sakta och bromsar upp flödet när man har bråttom, och säkerhetssensorer gör att de ofta stannar upp när någon går för nära rörliga delar. Men de är populära hos fastighetsägaren just för att de sparar lite energi.

För utrymningsdörrar finns det två europanormer, EN-179 och EN-1125. Men tvärtemot vad många tror är Sverige inte lika hårda i tolkningen av kraven som resten av Europa. Se bara på en flygplats nere på Kontinenten där det kryllar av panikreglar till skillnad mot i Sverige. Detta beror till stor del på att våra dörrar normalt är betydligt mer påkostade, inte bara mot kyla utan även brand och ljudisolering samt inbrottsskydd.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Amund » 12 februari 2021, 20:21

masase skrev:
12 februari 2021, 08:45
I USA så finns det i många delstater krav på panic bars och utåtgående ytterdörrar på potentiella utrymmningsvägar.
Det är ett krav överallt där det tillåts vistas ett visst antal människor på en viss kvadratmeteryta. Det är många faktorer som avgör kraven på utrymning. I Sverige delar man in verksamheterna i sex olika verksamhetsklasser med undergrupper enligt Boverkets byggregler.

Exempelvis Verksamhetsklass 5 gäller vårdmiljöer där
5A avser: Dagis, förskolor med särskilda regler och undantag för att passa just sådan verksamhet.
5B avser: Typ missbrukare, omhändertagna unga etc.
5C avser: Ex. sjukhus, långvård där de omhändertagna inte själva kan ta sig ut.
5D avser: Inspärrade, ex. fängelser. Det ställer stora tekniska krav för att garantera att utrymning fungerar även på en sådan inrättning.

För den som är intresserad finns mer att läsa här om just detta.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Patrik Öbrink » 31 augusti 2021, 08:43

Relaterat till ämnet.

De medeltida kyrkdörrarna gick alltid inåt. På så vis kunde man lätt och effektivt blockera dörren med en träbom på insidan. Anledningen var förstås risken för fientliga angrepp, vilket tydligen inte var helt ovanligt. Redan år 813 slog påven Leo iii fast att kyrkobyggnaden plus ett angränsande område om 30 steg var en tillfällig fristad för människor som sökte skydd från våldsmän.

De inåtgående kyrkdörrarna ändrades på 1800-talet. 1822 började kyrkan i Grue i Norge brinna - mitt under högmässan. Panik utbröt och hela församlingen försökte ta sig ut genom dörren, men eftersom den gick inåt var det svårt och 113 människor brändes inne. Efter detta kom krav på utåtgående dörrar, även i Sverige som ju var i union med Norge på den tiden.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Ördög » 26 maj 2022, 10:35

Patrik Öbrink skrev:
31 augusti 2021, 08:43


De inåtgående kyrkdörrarna ändrades på 1800-talet. 1822 började kyrkan i Grue i Norge brinna - mitt under högmässan. Panik utbröt och hela församlingen försökte ta sig ut genom dörren, men eftersom den gick inåt var det svårt och 113 människor brändes inne. Efter detta kom krav på utåtgående dörrar, även i Sverige som ju var i union med Norge på den tiden.
Det är i dag jämnt 200 år sedan branden i Grue. Jag har försökt uppbåda intresse för katastrofen genom denna tråd på Flashback, men med ringa framgång.

Grue kyrkas brand 1822 - den värsta brandkatastrofen i Norge (113 döda)
https://www.flashback.org/t3294818

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Hans » 26 maj 2022, 12:41

Intressant, tack. Har du någon koppling till trakterna?

MVH

Hans

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Ördög » 26 maj 2022, 17:40

Hans skrev:
26 maj 2022, 12:41
Intressant, tack. Har du någon koppling till trakterna?

MVH

Hans
Nej, har ingen koppling alls. Jag tycker bara det är ohyggligt och fascinerande att läsa om sådana här katastrofer, som numera tycks vara helt obekanta för allmänheten. Jag känner mig som Emil och lilla Ida lyssnande till Krösa-Majas berättelser om allehanda fasansfulla ting: Var det inte om mördare och tjyvar och spöken och gastar, så var det om hemska halshuggningar och gräsliga eldsvådor och förskräckliga olyckor och dödliga sjukdomar och farliga djur.

En samtida pressrapport om tragedin:

Bild
Bild

Och här är NRK:s minnesartikel med lagom åskådlig grafik:

Flammene slukte Guds hus
https://www.nrk.no/innlandet/xl/kirkebr ... 1.15973797

Skriv svar