Ytterdörrar utåt

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Ytterdörrar utåt

Inlägg av Markus Holst » 4 februari 2021, 14:43

Jag hade besök från England för två år sedan. Tidigt på morgonen, innan husfolket var vakna, ämnade de ge sig ut på en promenad men lyckades inte få upp ytterdörren så de blev kvar hemma. När jag hade vaknat bad de mig berätta hur låset fungerade. Jag bad dem visa hur de försökt, och felet bestod i att de tryckte ned handtaget och drog - inåt.

Det var egentligen första gången det verkligen gick upp för mig att i många länder öppnas ytterdörren inåt. Mina engelska vänner tänkte inte så långt som att på andra ställen kan det vara tvärt om.

Jag försökte idag hitta lektyr om detta och hittade en tidningsartikel där orsaken till skillnaden förklarades. I Sverige har myndigheten bestämt att säkerhet betyder att i en nödsituation skall det vara lätt för de innestängda att komma ut, Står folk och trycker på inifrån, får du ju inte upp en dörr som går inåt. I åtminstone USA har myndigheten bestämt att säkerhet betyder att det skall vara lätt för räddningspersonalen att komma in. Därför går dörrarna inåt, eftersom det är enklare att slå in en dörr som går inåt.

Detta ger mig vatten på min kvarn när jag hävdat att all säkerhet skapar risker i någon annan ände.

Hur ser det ut runt om i världen? Vet någon hur vanligt det är med ytterdörren inåt resp. utåt? Om jag minns rätt så går de utåt i Tyskland och i våra nordiska grannländer ( = alla länder jag besökt), men jag gör bäst i att inte låta tvärsäker.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Mackan L » 4 februari 2021, 14:58

Intressant och informativ text från ett brittiskt dörrföretag om inåt vs utåt där bland annat säkerhet mot inbrott varit en historisk faktor. Går dörren inåt så är gångjärnen inte lika exponerade .

Dock är texten lång så jag vill inte citera hela. De nämner Sverige också så jag citerar den delen i alla fall.

Should External Doors Swing In or Out?
https://www.vividdoors.co.uk/external-d ... -in-or-out

Why do front doors open out in Sweden?

There are some countries where external doors, more often than not, open outward rather than inward. A famous example is Sweden, along with several other Scandinavian countries. If you’ve seen one of the recent flood of ‘Scandi-noir’ television dramas, you might have noticed this phenomenon.

There are several competing explanations for this difference. One legend posits that a large group of people once died in a single fire, and thus it was decreed that doors should open outward to allow for easier escape. Another theory suggests that at one time lodgings in Scandinavia were very small, and thus space on the interior of the property was at a premium.

A likelier explanation stems from the climate in Scandinavia. As we’ve mentioned, when doors open outward, they’re vulnerable to being blocked by heavy snowfall. Since snow is a more pressing concern in Scandinavia, it is more likely to be dealt with via other means. Moreover, outward-opening doors are less likely to bring snow into the house when they’re opened and closed. Thus, Swedish doors open outward.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av raskens » 4 februari 2021, 15:16

Möjligheten att få det tätt mot fukt spelar nog en rätt stor roll.
Jag skulle gissa att det är betydligt lättare att få tätt, om dörren/fönstret svänger utåt.
Senast redigerad av 1 raskens, redigerad totalt 4 gånger.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av raskens » 4 februari 2021, 15:24

Om mitt minne inte sviktar, har Schweiz ställt om ifrån inåtsvängda till utåtsvängda dörrar

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av adlercreutz » 4 februari 2021, 15:32

...och därför kan amerikanska poliser sparka in dörrar på film :)



Den sista varianten med hagelgeväret funkar nog på utåtsvängande dörrar också i och för sig.

En nackdel med en inåtsvängande dörr är ju att en inbrottstjuv lika gärna kan sparka in en ytterdörr om den inte är stark nog.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Hans » 4 februari 2021, 15:51

Intressant fråga. Min ytterdörr går inåt. Lösningen är ju naturligtvis svängdörrar.

Jag har fått för mig att i offentliga byggnader i Sverige måste de gå utåt - i händelse av brand som nämnts så är det ju bra. Ni som bor där kan väl kolla om det är så.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av sveahk » 4 februari 2021, 16:01

raskens skrev:
4 februari 2021, 15:24
Om mitt minne inte sviktar, har Schweiz ställt om ifrån inåtsvängda till utåtsvängda dörrar
Det är nu över 100 år sedan. En Kammfabrik i Mümliswil, stor explosion, den stora fabriksdörren som bara gick inåt var omöjlig att öppna. 32 människor blev innebrända och dog.

Sedan dess är brandskyddsförordningarna ändrade för offentliga byggnader i Schweiz. Dörrarna måste gå utåt. Privat finns inga regler, och de flesta dörrarna går inåt.

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Markus Holst » 4 februari 2021, 16:13

På äldre svenska hus med orginaldörrar har jag märkt att de går inåt.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av currahee » 4 februari 2021, 18:16

Har bott i hus från 1900 i Stockholm. Lägenhetsdörren gick utåt, porten gick inåt.
Bor nu i ett hus från 1931. Lägenhetsdörren går utåt, men portdörren gick i original inåt, den är nu utbytt till en dörr som går utåt.
I många av de baltiska länderna, där jag har varit, går de flesta dörrar utåt, både porten och lägenhetsdörr.

/ currahee

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av sonderling » 5 februari 2021, 12:25

Intressant?!
En av farsans stora irritationsmoment är inåt öppnade dörrar. Han menar att det är lag på att dörrar ska gå utåt i USA. En lag som kom till efter en brand då folk i panik försökte komma ut och tryckte på så att dörren inte gick att öppna och de brann inne.
Varje gång vi var nånstans när jag var liten, typ en affär så höll han denna föreläsning för innehavaren. Så jäkla cringe som barnen säger nu för tiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av cats » 7 februari 2021, 08:16

Det finns vissa fördelar med ingående dörrar. En bekant som många år bott på Island sa att där öppnades dörrarna inåt för att inte fångas av vinden när man öppnade dem. Kan tänka att mycket snö kunde förr också ställa till det när man skulle ut.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av mrsund » 10 februari 2021, 16:26

Det finns ju dörrar som går att öppna åt båda håll, finns det nackdelar med dem (förutom kostnaden)?

https://www.swedoor.se/arkitektradgivar ... ionsdorren

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Amund » 10 februari 2021, 17:07

mrsund skrev:
10 februari 2021, 16:26
Det finns ju dörrar som går att öppna åt båda håll, finns det nackdelar med dem (förutom kostnaden)?

https://www.swedoor.se/arkitektradgivar ... ionsdorren
Ja de tätat inte lika bra och släpper igenom mer ljud.
Och gångjärnen är dyrare - men skulle duga till mig om jag bodde på Barbados. :)

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av currahee » 10 februari 2021, 19:54

Sedan finns det ju roterande dörrar.

https://www.youtube.com/watch?v=vWIopUcHBOg


/ currahee

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ytterdörrar utåt

Inlägg av Davian » 10 februari 2021, 21:19

Hans skrev:
4 februari 2021, 15:51
Intressant fråga. Min ytterdörr går inåt. Lösningen är ju naturligtvis svängdörrar.

Jag har fått för mig att i offentliga byggnader i Sverige måste de gå utåt - i händelse av brand som nämnts så är det ju bra. Ni som bor där kan väl kolla om det är så.

MVH

Hans
Det är korrekt. Om brandskyddsronden öht er en dörr som öppnas inåt så kan de mer eller mindre panikstänga en verksamht tills dörren är fixad. :) ofta gör de inte det utan ställer massa andra brandskyddskrav att fixa med som kompensation. Samt påpekar starkt att dörren måste öppnas utåt och det ska fixas så snart det går annars stänger de verksamheten.

Skriv svar