När startade fotbollsallsvenskan

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2021, 21:38

Jag är medlem i SFS (Sveriges fotbollshistoriker och Statistiker) sedan ett par år och på föreningens Facebook har vi diskuterat om fotbollsallsvenskan började 1924 eller så tidigt som 1910. Ni som följer fotbollen här på forumet, vad anser ni??? Jag testar att ta upp frågan även på Skalman och bifogar också min egen artikel om det som kommer från min egen artikelsamling.

Stefan
Personligen är jag liten kluven i denna fråga eftersom man själv kommit in i att det var 1924 som fotbollsallsvenskan startade. Men jag kan inte låta bli att skriva min historiska syn om det. Om man utgår ifrån Martin Alsiö bok "Hundra år med allsvensk fotboll" så inledde den allsvenska fotbollen redan 1910 med Örgryte IS som segrare. Under den första säsongen fick det lämnas Walk-Over vid två tillfällen och matchen Vikingarna-Västmanland/Närkes BK spelades inte av någon anledning. Alsiö har också lagt fram flera påstående att det började 1910 på sin egen hemsida https://www.martinalsio.se/1910-och-1924/ som också är sevärd att läsa.

Ett klart påstående som även Alsiö tog upp var när Fotbollsbokens intiativtagare Rudolf R:et Eklöw skrev i den första upplagan som utkom 1932. Han hävdade då att Allsvenskan började 1924 och detta utslag har varit ständigt återkommande i alla möjliga verk om Allsvenskan sedan dess. Alsiö själv har hittat belägg på att serien startade innan 1924 från tidningar, årsberättelser från olika verksamhetsår, dokument från förbundet och protokoll. Varför Eklöw skrev att startåret var 1924 är det ingen som vet idag och han själv var journalist på Idrottsbladet under många år., han själv gick bort 1986.

I tidskriften Bolletinen som är ett organ för SFS så skrev Claes G Bengtsson med många år som journalist på Idrottsbladet och Expressen historiska artiklar om allsvenskan med startåret 1924 i numret 2/2014 med följande inledning;

""Söndagen den 3 augusti 1924 var det äntligen dags för allsvensk premiär. Föregångaren Svenska serien, som de två föregående säsongerna hade avgjorts i två sexlags-grupper, östra och västra, övergick då i en allsvensk serie med 12 lag. Därmed var en institution i svenskt idrottsliv född.""

Dock finns det flera litteratur som anger startåret 1924 medan de äldre eller samtida källor anger att det skrevs "den allsvenska serien" i bl a årsberättelser innan 1924. Jimmy Lindahl har gjort i ordning maratontabeller i Bolletinen för den Svenska serien mellan 1910-23, Allsvenskan sedan 1924 och de främsta klubbarna som har deltagit i de s k nationsserierna sedan 1910. Den boken med titeln "Allsvenskan genom tiderna" som utkom under 1980-talet inledde också med startåret 1924 och under samma decennium började Hans Ekman sin genomgång av varje allsvensk säsong ifrån 1924 och som han fortsatte med t o m säsongen 1945-46 (spelades med vinteruppehåll fram till 1958), därefter utgav SFS säsongen 1946-47 efter ett förarbete av Ekman som själv lämnade jordelivet 2004.

Jag själv är anhängare till IK Sirius som grundades 1907 och jag har under 15 år samlat på artiklar om klubben från tidningsarkivet på universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala. I äldre nyheter från UNT har jag funnit matcher som Sirius spelade på 1910-talet att det var en match i den svenska serien.

Själv är som sagt vad kluven till det och vet inte hur jag skall ta ställning till. Jag är ju "uppfostrad" till att allsvenskan startade 1924, men är också öppen för att nya rön skall läggas fram.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Grönis » 26 januari 2021, 22:48

Intressant fråga. Något som ibland stör mig oerhört är när man pratar om hur många segrar ett lag har i t.ex. Premier Leauge och glömmer bort titlar och matcher från åren innan namnbytet. (Jag håller på Nottingham Forest) På samma sätt är det med detta resonemang. Eftersom serien inte hette allsvenskan tidigare och den hetat allsvenskan så pass länge så har det fallit sig naturligt att 1924 är startdatum. OM historien hade varit exakt den samma men man kallat t.ex svenska serien för allsvenskan redan innan 1924 hade ingen ifrågasatt att startåret skulle vara tidigare. Då hade det ju som exempel hetat att 1914 så avgjordes allsvenskan på följande sätt.. Så jag kan nog hålla med om att t.ex. 1910 borde räknas som startår för allsvenskan.

Det som jag tycker i så fall motsäger resonemanget är om man kraftigt gör om tävlingen vid något tillfälle, te.x. när man tillämpat "mästerskapsserier" och slutspel osv. Då kan man ju hävda att det är själva grundomgången som är allsvenskan och det andra är något annat. Sen är det ju sant att de år i början då 4 lag deltog så är det ju lite speciellt men det var väl inte allt för många lag med under de första åren i England heller förvisso.

OT men min farsa säger fortfarande ganska ofta Division 1 om allsvenskan. "Visst gick Helsingborg upp i division 1 förra året" frågade han vid något tillfälle och ingen fattade vilken sport han pratade om.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av koroshiya » 27 januari 2021, 02:25

När seriespelet startade i England 1888 hade ligan 12 medlemmar. Alla klubbar fattade med en gång att seriespel var en skitbra grej för ekonomin, så redan nästa år startades en rivaliserande liga. Dessa två förenades redan 1892 och då fanns det 28 lag i två divisioner.

Jag tycker att Alsiös artikel är mycket tänkvärd och det fanns ju versioner av svenska serien där åtta och tio lag tävlade, så förmodligen var det inte så mycket som var nytt år 1924.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2021, 07:15

Jag vet att Viasat sport och ett par andra sportkanaler visar matcher från England så glöms en del av historien bort. Ett exempel var att Sheffield United främsta placering är 9:a i Premier League. Klubben har ju en ligatitel och det var 1898 som de vann sitt enda ligamästartitel. Det är värt att nämna att klubben hade målvakten Billy Foulkes som var den tyngsta spelaren någonsin i ligan. Övriga spelare var Ernest Needham, Tom Morren och målskytten Walter Bennett med 13 ligamål denna säsong.

När det gäller allsvenskan så undrar jag hur reportrarna tänker eller känner till om historien. Men både vi inom SFS och svenska fotbollsförbundet får nog ge oss själva lite kritik. På vår hemsida Bolletinen.se och https://old.allsvenskan.se/tabell/arkiv-19241925/ inleder att fotbollssäsongen började 1924. Medan Alsiö hemsida om publiksnitt är från varje säsong sedan 1910 (https://www.football-lovers.org).

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av sveahk » 27 januari 2021, 12:56

Hur kan man sätta början på Allsvenskan 1924 eller t.o.m. 1910 när det var först i början på 1950-talet som hela Sverige var med i högsta fotbollsklassen? Innan dess var norra Sveriges fotbollsklubbar helt enkelt uteslutna , pga avstånden efter vad jag förstår.

Mvh Hans K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Esa K » 27 januari 2021, 16:38

sveahk skrev:
27 januari 2021, 12:56
pga avstånden efter vad jag förstår.
Ja, avstånden var det som var det avgörande. Och, det är ju förståeligt, i alla fall på 1920-talet, om vi tänker ett Luleå-lag i högsta serien som i omgång 1 har bortamatch mot ett Malmö-lag, sen i omgång 2 har hemmamatch mot ett Stockholmslag och sen omgång 3 bortamatch i Göteborg så förstår man ju att dessa herrar skulle ha tillbringat den mesta sin aktiva karriär på ett tåg, och dessutom försöka sköta ett "civilt" arbete vid sidan om, så ja förståeligt att det var så. Sen hävdas ibland att Norrland (dvs norr om Gävle) inte hade någon fotbollskultur för att det är snö och is året runt :-) märkligt att högsta ishockeyserien hade samma upplägg med det mångomtalade "Norrlandsfönstret" som var stängt! Det som gör det orättvist håller helt med om det, var ändock det att det fördröjde en utveckling av fotbollen norrut, en och annan supertalang från norr lyckades ju under tiden slå igenom (Gunnar Nordahl som främsta exempel) men då via klubbar från söder om Dalälven de värvades till. Ja, detta lite långt, förståeligt ja, men tillika orättvist och nej, en "riktig" allsvenska var det inte innan 1950-talets början. Sen, hur är det med svenska cupen, fick norrlands-lag vara med där från omgång 1?

Detta om detta

Esa K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2021, 18:44

Ett tips: Läs gärna Martin Alsiö hållpunkter och länken finns i det första inlägget.

Av de äldre tidningarna har jag kommit i kontakt med Idrottsbladet och aldrig med "Svensk Idrottsliv" som hade en del fotboll under 1900-talets första decennier.

De norrländska klubbarna tilläts först 1955 att försöka tas sig upp till allsvenskan och den klubb som lyckades bäst i början var Lycksele som förlorade i kvalet mot GAIS. Men det skulle ta ytterligare tio innan en klubb från Norrland gick upp till allsvenskan. Det var när GIF Sundsvall gick upp och hoppade ut igenom ett fönster i ett inslag i Sportspegeln.

Stefan

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av sveahk » 27 januari 2021, 21:17

Har läst Alsiös synpunkter, och finner faktiskt inte ett ord om fotbollsklubbarna norr om Gävle. Och så övertygar hans argument med 1910 och 1924 inte ett skvatt. Ordet Allsvenskan betyder för mig i sportsliga och historiska sammanhang att hela Sverige ska vara med...alltså börjar Allsvenskan för mig först på 50-talet

Men som han också skriver: "Allt det här är bara åsikter - ingen fakta." So, was soll's...

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 januari 2021, 19:50

De norrländska klubbarna norr om Dalälven fick spela sitt eget mästerskap eftersom avståndet var för stort, för bökigt att tas sig dit och sedan var inte de större vägarna utbyggda på den tiden. Samma sak gällde de norska klubbar norr om Trondheim och de fick också arrangera eget mästerskap. Alsiö ifrågasatte om allsvenskan startade 1910 och om det stämmer så har hundraårsjubileet missat med råge. Jag kan skriva också att de norrländska klubbarna var beredda att resa längre innan förbundet tog beslutet att de fick spela i den högsta serien.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av koroshiya » 28 januari 2021, 23:53

Det intressanta är väl kanske om folk kan visa att uttrycket allsvenskan användes före 1924.

Annars blir det alltid en fråga om semantik, man kan ju inte gärna kalla en serie för allsvensk när bara hälften av landet deltar, vare sig det gäller geografi, kön eller annat. Med det sagt kan man fråga sig om det är en allsvenska idag?

Något att fundera över - var norrlandslag med i cupen för att bli svenska mästare? Och om norrländska lag mötte lag från Göteborg, Stockholm och Malmö, vad blev då resultaten?

Chansen finns väl att Göteborg, Stockholm eller Skånekusten hade kunnat ställa upp ytterligare lag som var bättre än andra områdens, och det här hände ju tidigt med diverse olika lag som folk idag inte har hört talas om, och som också kan ha vunnit SM-guld.

När jag tittar på historiken tror jag brytpunkten är den att de kan ha instiftat en regel som gjorde cupspelet ointressant.
Då tävlingen i sin nuvarande form icke kan anses såsom en verklig svensk mästerskapstävling, föreslår styrelsen årsmötet att tävlingen om svenska mästerskapet enligt utslagningsmetoden avskaffas. Från serieklubbarna föreligger ett förslag att låta Svenska serien gälla som mästerskapstävling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_m ... tboll_1925
Denna säsong deltog inga av de större lagen som tidigare dominerat turneringen eftersom samtliga lag som deltog i Svenska serien beslöt sig för att avstå från deltagande i mästerskapstävlingen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_m ... tboll_1924

Lägg märke till att i det tidigare citatet som förmodligen är från 1925 kallas allsvenskan för... svenska serien.

Det är nog det som är skillnaden, att föreningar tydligt visar att de inte vill satsa på cupformatet längre. Den processen hade förstås pågått ett bra tag och IFK Göteborg satsade exempelvis mer på serien och vann den fem gånger på raken under 10-talet.

Men så det är det man menar, en skiljelinje mellan hur man utkorade svensk mästare, och inte något om geografisk utspridning, då det mesta såg likadant ut som förut.

Kolla på den här från 1930. Det är djäkligt många lag från Göteborgstrakten och Skåne. Just det här året fanns det bara ett lag från Stockholm,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollsa ... _1930/1931

Sandviken är intressant där dock, annars verkar den tidiga fotbollen komma från ett fåtal områden, och är det inte så än idag att Sveriges fotboll har några få tydliga centrum?

Här är allsvenskan från förra året.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotbollsallsvenskan_2020

Den största skillnaden mellan då och nu verkar nästan vara att småländska/blekingska lag har etablerat sig då och då; lag som Kalmar, Mjällby och Öster, och även lag i Halland. Kolla på nästa år, geografiskt representeras över hälften av Sverige av Östersund. Utan dem är kartan ganska lik något som hade kunnat hända för längesedan.

Frågan då blir väl, kan man skönja något av den här utvecklingen under 10-talet, kan man se att storklubbar slutade satsa på cupspelet redan då?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: När startade fotbollsallsvenskan

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juni 2021, 19:28

Jag kan återknyta till Martin Alsiö som har skrivit boken "100 år med allsvensk fotboll" och han påstår att han hade hittat en rad av dokument i form av tidningsartiklar, protokoll och årssammanställningar om allsvenskan existerade innan 1924. Han har bl a tittat på Idrottsbladet
före detta år samt om fotbollen i Svenskt idrottsliv (jag har nog aldrig läst denna tidskrift). I hans bok redovisades alla säsonger sedan 1910 och då det som har under som Svenska serien, allsvenska serien och Allsvenskan sedan 1924. Inom SFS (Sveriges fotbollshistoriker och statistiker, själv medlem där) har det blivit både som nya rön som rejäl överraskning. Enligt Alsiö spelades den första allsvenska matchen den 24 april 1910 då Örgryte vann med 13-0 mot Vikingarna. Nästa dag var den 5 maj och då spelades fyra matcher;
AIK-IFK Göteborg 9-1
Eskilstuna-Vikingarna 3-10
VNBK-Göteborgs FF 3-3
Örgryte-Norrköping 1-2

VMBK stod för Västmanlands-Närkes Bollklubb som ingen vet särskilt mycket om idag tydligen.

I många litteratur om den allsvenska fotbollshistorien så börjar den 1924 och någonting som har varit en röd tråd var dennämnda Eklöws historik som skrevs i mitten på 1930-talet och då började allsvenskan med sex matcher den 3 augusti 1924 enligt följande;
AIK-Västerås IK 5-1
Eskilstuna-Sleipner 1-3
Helsingborg-GAIS 1-2
IFK Malmö-IFK Göteborg 1-1
Norrköping-Landskrona 0-1
Örgryte-Hammarby 5-1

Stefan

Skriv svar