Efter att ha tagit den gamla Volvon genom jobbiga Brüssel-gator fylld av sensommarens "Deviation"-skyltar, kom jag äntligen fram till
Hergé Museum ute i förorten Louvain-la-Neuve.
IMG_6579.jpeg
Georges Remy, med de omvända initialerna RG, som då blir Hergé på franska, det vet väl de flesta. Hans skapelse Tintin, en av mina favoriter i comic-läsandet på sextiotalet - bredvid Asterix, Corto Maltese och Alfred E. Neumann...
Intresset dog aldrig, Tintinböckerna stannade i huset och blev lästa, men...på ett annat sätt. Hergé själv blev mer intressant. Hans bio intresserade: En tidig rasist och chauvinist såg det ut som. De tidiga verken, Tintin i Sovjet, i Kongo och i Amerika, speglade tidsandan men också Hergés skaparvärld. Även hans tid under naziockupationen i Belgien var omdiskuterad och suddig.
Jag hoppades på svar i hans museum.
Genialt uppbyggd, öppnade sina portar 2009.
https://www.christiandeportzamparc.com/ ... ge-museum/
Tre våningar. Objekt överallt. Originalteckningar.
IMG_6586.jpeg
IMG_6580.jpeg
IMG_6596.jpeg
IMG_6598.jpeg
IMG_6601.jpeg
IMG_6587.jpeg
Men få beskrivningar. Hergés liv presenteras som ett angenämt trallala genom museirummen. Inget om hans sympatier för Bryssels rassistiska politik i Belgiska Kongo eller hans inställning till Nazityskland - som han senare öppet beklagade. Inget om hans reaktionära, ärkekatoliska uppfostran eller om hans svåra depressioner. Hör de hemma i ett museum med hans namn...ja, det tycker jag.
Men Hergés änka, Fanny och hennes "nya" man, Nick Rodwell, håller genom sitt aktiebolag Moulinsart ("...
som ansvarar för kommersiellt utnyttjande av Hergés verk"), Hergés namn fritt från otrevligheter...! Stenhårt...
Ett sevärt museum för en Tintin-fan, helt säkert, men lite mer "smuts" hade inte skadat.
Till slut en snabb blick i museishoppen...snygga objekt men...dyrt, dyrt!
IMG_6609.jpeg
IMG_6608.jpeg
IMG_6607.jpeg
Har jag tid? Ja, tror det, men Leopolds Afrika-museum är ett måste!
Forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.