Sophanteringens historia

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av von Adler » 5 maj 2021, 07:51

mrsund skrev:
5 januari 2021, 09:13
Jag bor i hus och vi har tre sopkärl med sammanlagt 14 olika sorteringsfack, de töms i olika intervaller och är omöjligt att hålla reda på, jag tar med mig ett par sopsäckar i veckan till jobbet och slänger i containern där annars blir kärlen överfulla, jag hoppas det blir lite smartare förpackningar i framtiden för att få ner mängden sopor.

Den nya plastpåseskatten kanske kan hjälpa till?
Men att banda och plasta matavfallspåsarna är väl knappast ett steg i rätt riktning?
matavfall.png
Plasta måste man nog, de går ju sönder om de blir för blöta. Och utan banden tar de upp massor av plats och det blir dyra transporter.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av mrsund » 6 september 2021, 08:35

von Adler skrev:
5 maj 2021, 07:51
mrsund skrev:
5 januari 2021, 09:13
Jag bor i hus och vi har tre sopkärl med sammanlagt 14 olika sorteringsfack, de töms i olika intervaller och är omöjligt att hålla reda på, jag tar med mig ett par sopsäckar i veckan till jobbet och slänger i containern där annars blir kärlen överfulla, jag hoppas det blir lite smartare förpackningar i framtiden för att få ner mängden sopor.

Den nya plastpåseskatten kanske kan hjälpa till?
Men att banda och plasta matavfallspåsarna är väl knappast ett steg i rätt riktning?
matavfall.png
Plasta måste man nog, de går ju sönder om de blir för blöta. Och utan banden tar de upp massor av plats och det blir dyra transporter.
Jo jag förstår varför de gör det, för att skydda och transportera, men det ser lika galet ut som inplastade papperssugrör i affären.

Skriv svar