Al Jolson - Inte som det verkar...

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Al Jolson - Inte som det verkar...

Inlägg av Mackan L » 6 mars 2018, 16:00

Al Jolson var en amerikansk komiker, sångare och film- och teaterskådespelare. Han var som störst på 1920-talet då han var den bäst betalde underhållaren i USA. Vid första anblick och med okunskap kombinerat med vår tids värderingar är det nog lätt att avfärda Al Jolson som någon form av rasistisk underhållare, vit man som är svartmålad - "blackface" och allt det där. Det var lite av min första spontana reaktion om jag ska vara ärlig innan jag kollade upp människan. Dock är inte amerikansk underhållningsindustri under första hälften mitt expertområde om jag säger så. Oavsett, han kunde tjäna som bra undervisningsmedel i skola för att lära ungar att inte döma utan kunskap.

I alla fall tillbaka till Jolson. I verkligheten var han det motsatta som jag förstått det. Han var väldigt populär bland svarta amerikaner och var även en förkämpe för jämlikhet mellan raserna, vilket gestaltade sig i han framträdanden (vilket vanligtvis var utan "blackface"). Jolson var själv av judisk börd och var genom det även lite utanför i dåtidens USA, ett land som var väldigt "rasmedvetet". Jolson har inspirerat diverse artister, svarta som vita, upp till vår tid.

Är det någon på forumet som kan rekommendera någon bra bok om Jolson?


Al Jolson som karaktären "Gus" sjunger "Mammy"
https://www.youtube.com/watch?v=PIaj7FNHnjQ


Den här maskinen fanns (kanske fortfarande) att beskåda på ett av de större museerna i York. Fotot är taget av mig runt 2012 tror jag. Maskinen var även fullt fungerade, la man in ett 2 pence mynt så började Al sjunga. Jag minns inte vilken sång dock. Kan ha varit "Mammy" faktiskt.
Al Jolson.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Al Jolson - Inte som det verkar...

Inlägg av Hans » 6 mars 2018, 17:30

Om man kan tro Amazons ranking så har du ett bra urval: https://www.amazon.com/s/ref=sr_nr_n_23 ... 2941120011
Lite mer tunnsått i UK: https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_no ... Aal+jolson

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Al Jolson - Inte som det verkar...

Inlägg av Mackan L » 6 mars 2018, 17:58

Tack Hans.
Jag vill gärna ha något som är relativt nyproducerat och Jolson: The Story of Al Jolson (2007) (336 sidor) av Michael Freedland verkar lovande. Det är synd att den inte kommer i kindle-variant men £15 med gratis porto är ju inte alltför farligt. Boken kan man alltid ge till någon välgörenhetsaffär eller liknande när man läst klart om man inte vill ha den liggande.

The Real Story Of Al Jolson (2012) av Martin Abramson (52 sidor) verkar lite tunn så den skippar jag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Al Jolson - Inte som det verkar...

Inlägg av Hans » 6 mars 2018, 18:14

Väl bekomme. Återkom gärna med en kort (eller lång :wink: ) recension när du är klar.

MVH

Hans

Skriv svar