Varför heter det Västernorrlands län?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Varför heter det Västernorrlands län?

Inlägg av hasseman » 19 april 2002, 13:13

Jag undrar bara varför det heter Västernorrlans län? Tittar man på en Sverigekarta så ligger länet i centrala/östra norrland.
Nånn vis person här på forumet som vet? Skulle nått län heta Västernorrlands län så borde det väll vara Jämtland slän eller…?
Jag undrar även varför Columbus kallade Västindien för Västindien?
Han trodde ju att han hittat sjövägen till Indien och att Indien låg ungefär i Mellanamerika men då borde väll övärlden kallas ostindiska öarna , för de västindiska öarna ligger ju öster om Mellanamerika?
Två kluriga frågor från Hasseman

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 19 april 2002, 13:24

Västernorrland heter det för att det ligger väster om Östersjön. Det blir klarare med exemplet Västerbotten vs. Österbotten (Finland).

När det gäller Västindien så är jag osäker, men jag har för mig att Columbus, ända till sin död, trodde att han funnit en västlig passage till asiens Indien. Sedan kan det vara så att namnet blev så väl förankrat och man bestämde sig för att kalla det för Västindien.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 april 2002, 13:33

Klotet är ju runt och i ett europeiskt synsätt ligger Karibien åt väst, och Indien åt öst. Om man däremot kollar, som du säger, från Mellanamerika sett är fallet precis tvärt om... :) På kinesiska kartor ligger ju Nordamerika längst åt höger, medans de här i Sverige ligger längst till vänster.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 april 2002, 14:03

Själv tycker jag att alla länder ska ta den europeiska kartan, eller éfter Grenwitch! Dessutom kan man inte mynta utrycket "öst" och "väst" om man har en karta där Kina är i mitten för då blir USA öst och Ryssland väst. :D

hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Inlägg av hasseman » 19 april 2002, 19:36

Tack för förklaringsförsöken här är några kompliteringsfunderingar /frågor.
När började man kalla norra Sverige för Norrland var det för eller efter att vi förlorade Finland?
Räknades norra Finland till norrland före 1809? I så fall kan man förstå namnet Västernorrlands Län.
Har även för mej att från början räknades Jämtlands Län till Västernorrland? Nån som vet om det stämmer.
Hur gammal är föresten den nuvarande Länsindelningen i Sverige, jag gissar att den är från 1600-talet?
Hasseman

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 26 april 2002, 10:32

Jag har också för mig att länsindelningen är från 1600-talet, hade det inte något med Axel OXenstierna att göra?

Det lilla jag vet om Västernorrlands län och Jämtland:

Västernorrlands län skapades genom 1634-års regeringsform.

Jämtland tillhörde från början (1645-54) Härnösands län.
Först åren 1654-62 tillhörde det Västernorrlands län, förutom åren
1658-60 då det hörde till Trondheims län.

År 1762 uppdelades Västernorrlands län i Västernorrlands län dit Jämtland räknades, och i Gävleborgs län
År 1810 skapades Jämtlands län dit även Härjedalen räknades.

Hoppas det kan hjälpa :)

Skriv svar