Skolresor med historiefokus?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Borebo » 4 september 2016, 12:13

Hej!

Jag tänker att min fråga kanske passar i denna tråd? Jag läste ett intressant inlägg på Johan Westerholms blogg ledarsidorna av Chris Forsne. Hon beskrev helt riktigt hur historielösa svenska ungdomar är idag och föreslog att man kunde göra skolresor till militära kyrkogårdar i Frankrike! Detta verkar långsökt ty på långt närmare avstånd än Frankrike har ni ju Finland med lika många kyrkogårdar med sina hjältegravar. Jag skulle gärna föreslå något sådant för svenska skolor, men jag vet inte vilken är den rätta kanalen? Kan någon säga till vilken myndighet man kunde skicka ett förslag? Saken är ju den att jag själv gjort lite forskning och skrivit en lång artikel om hur man vid vinterkrigets utbrott började skapa dessa hjältegravar i varje kyrkoby och socken.
Tyvärr misstänker jag att den svenska skolan har föga eller inget intresse ty svensk ungdom är ju som Chris Forsne säger ganska historielös. I Finland så är det kutym på många orter att vid kransnedläggningen på de stupades dag så bildar skolelever hedersvakt.
Vad anser ni om denna tanke om att svenska skolungdomar kunde åka till Finland i stället för Frankrike för att lära sig historia?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: ”Skolämnet historia är en strikt manlig angelägenhet”

Inlägg av Mackan L » 4 september 2016, 17:50

Borebo skrev:Hej!

Jag tänker att min fråga kanske passar i denna tråd? Jag läste ett intressant inlägg på Johan Westerholms blogg ledarsidorna av Chris Forsne. Hon beskrev helt riktigt hur historielösa svenska ungdomar är idag och föreslog att man kunde göra skolresor till militära kyrkogårdar i Frankrike! Detta verkar långsökt ty på långt närmare avstånd än Frankrike har ni ju Finland med lika många kyrkogårdar med sina hjältegravar. Jag skulle gärna föreslå något sådant för svenska skolor, men jag vet inte vilken är den rätta kanalen? Kan någon säga till vilken myndighet man kunde skicka ett förslag? Saken är ju den att jag själv gjort lite forskning och skrivit en lång artikel om hur man vid vinterkrigets utbrott började skapa dessa hjältegravar i varje kyrkoby och socken.
Tyvärr misstänker jag att den svenska skolan har föga eller inget intresse ty svensk ungdom är ju som Chris Forsne säger ganska historielös. I Finland så är det kutym på många orter att vid kransnedläggningen på de stupades dag så bildar skolelever hedersvakt.
Vad anser ni om denna tanke om att svenska skolungdomar kunde åka till Finland i stället för Frankrike för att lära sig historia?
Jag tror jag fann artikeln du hänvisar till:
http://ledarsidorna.se/2016/09/till-minne-av-dieter/

När det gäller att lyfta upp frågan skulle jag nog tro att det är mest produktivt att skriva en debattartikel, öppet brev, eller insändare i den lokala tidningen. Jag tror dock inte du kommer nå någon framgång (resurs och tidsbrist för skolorna även om intresset skulle finnas).

När det gäller själva resefrågan: Ett besök till Auschwitz ger - om man ställer saker mot varandra - mer än ett besökt till krigskyrkogårdar i Finland eller Frankrike. Krigsgravarna gestaltar krigets vanvett och offer, Auschwitz gestaltar mänsklig ondska.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av pandersson2 » 4 september 2016, 20:46

Ofta är skolresor något som föräldrar ordnar. Om det är skolan som anordnar så är det förintelseläger som gäller eftersom det är skolans prioritering. Vill man ordna resor till Finland så är det störst chans via skolans föräldragrupper. Själv har jag propagerat för Riga, det passar bra för dem i Stockholmstrakten och på samma ställe kan man besöka koncentrationsläger, slagfält från 1VK, sovjetisk ockupation och svenska befästningar. Finland har inte koncentrationsläger och är nog ointressant för skolan. Vi får nog vara glada om skolan nämner att landet deltog i kriget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av tryggve » 4 september 2016, 20:49

Vill man ha till "ordentliga" skolresor så är ett bra tips att ha ett utbyte med en skola utomlands. En kompis som är gymnasielärare har varit med och ordnat utbyte med en skola i Kina. Man besöker varandras städer, så att säga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: ”Skolämnet historia är en strikt manlig angelägenhet”

Inlägg av Hexmaster » 4 september 2016, 21:57

Mackan L skrev:När det gäller själva resefrågan: Ett besök till Auschwitz ger - om man ställer saker mot varandra - mer än ett besökt till krigskyrkogårdar i Finland eller Frankrike.
Klassresor till just Auschwitz tycker jag nämns lite då och då.
Borebo skrev:Finland med lika många kyrkogårdar med sina hjältegravar
Intressant ord, "hjältegrav". Ser att det verkar vara vedertaget i finskan. Var på skalan neutralt/värderande ligger det?

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Borebo » 5 september 2016, 08:42

Bra att mitt inlägg kom i en ny tråd ty jag hittade inte en passande! Och tack för svaren! Angående pandersson2:s svar så är jag illa rädd för att det just är så som han säger. Finlands historia är tämligen ointressant för svenskarna och jag kan inte låta bli att tänka på prinsessan Sibyllas besök i Finland 1957. Prinsessorna Birgitta och Désirée var och med och arrangörerna förde dem till intressanta platser och berättade om Finlands historia. Birgitta och Désirée visade dock ett demonstrativt ointresse och en "could not care less" attityd. Sibylla lär ju ha blivit illa berörd över döttrarnas uppträdande.
Angående detta med mänsklig ondska så nog finns det minnesmärken över detta också i Finland. Inte skiljer sig sovjetiska "partisaners" massmord på civila kvinnor och barn sig från det som skedde i exempelvis Jedwabne i juli 1941.
Dessa finska hjältegravar är ju ofta mycket vackra platser vid kyrkan där man också kan bekanta sig med andra minnesmärken. Ifall en skola skulle meddela mig att vi kommer över till Finland nästa vecka och vill besöka en kyrkogård med hjältegravar, har du något förslag? Då skulle jag svara Borgå! Inte endast därför att min stupade morbror ligger begravd där, utan också för att man på samma ställe kan bekanta sig med andra minnesmärken. Invid hjältegraven ligger också offren för sovjetiska terrorbombningar begravda, och på kyrkogården finns J.L. Runebergs och Eugens Schaumans gravar. Dessutom äro några av Runebergs fallna hjältar begravda här ( bröderna Ramsay ) och också avrättade sovjetiska desanter. En kavalkad av krigs- och historiska minnesmärken.
I Finland så är ordet "hjältegrav" helt självklart. För nog måste man kalla de pojkar för hjältar som den 30 november 1939, dåligt utrustade och beväpnade tog upp kampen mot hopplösa odds för att Finland inte skall behöva dela Baltikums öde och folket få bekanta sig med Gulag, vilket Chris Forsne också nämnde. Dessutom så bör de kallas hjältar för att Finland bättre än någon annan i kriget involverad europeisk stat lyckades skydda sin civilbefolkning. I övriga Europa är det legio att egna civila dödades mer än egna soldater. I Finland är proportionen ungefär 40 stupade soldater/1 död civil.
Hoppas på intressanta kommentarer!

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av mrsund » 5 september 2016, 13:41

tryggve skrev:Vill man ha till "ordentliga" skolresor så är ett bra tips att ha ett utbyte med en skola utomlands. En kompis som är gymnasielärare har varit med och ordnat utbyte med en skola i Kina. Man besöker varandras städer, så att säga.
Detta är nog det bästa, vi hade en vänskapssklass i Östtyskland, även om vi 14 år gamla var omogna och bortskämda, så kände vi för våra östtyska kompisars öde att vara född på "fel" sida och ändå var vi så lika.
Man får inte samma känsla och kontakt på en vanlig "semester" skolresa.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Borebo » 5 september 2016, 18:45

Angående dessa resor till Auschwitz så har jag förstått att det funnits vissa problem. Jag har läst att vissa invandrarelever inte vill höra om någon Holocaust och så har det funnits svårigheter att finansiera resorna. Under resorna har det inträffat incidenter rörande alkohol och sex som gett denna form av historieundervisning negativ publicitet.
Eller har jag fel?

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Borebo » 9 september 2016, 17:16

Jag återkommer med litet fler tankar. Förra vintern så höll jag några föreläsningar för elever i en skola i Esbo, väster om Helsingfors. Det var totalt sex klasser 11-12- åringar + några guidade turer i skolans omgivning. Här berättade jag om krigstida händelser som berört trakten osv. Dessa var ju ganska unga som just började läsa historia och för att göra ämnet intressant inledde jag projektet med att plocka fram ett antal stamkort gällande dessa elevers farfäders, farmors far och andra nära släktingars öden under kriget. Elevernas föräldrar var fascinerade och entusiastiska över detta.
Nu är det ju så att det i Sverige finns massor med elever som är barn till andra- eller tredjegenerationens invandrare från Finland. Finlands historia och händelserna under krigen är således inte något fjärran och avlägset utan har i högsta grad berört elevernas nära släktingar några generationer tillbaka! Då man ser var någons anförvant tjänstgjort under krigen så kan man via nätets krigsdagböcker närmare bekanta sig med vad han varit med om.
Vore möjligen ett dylikt projekt intressant för någon svensk skola?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Psilander » 10 september 2016, 09:23

Även ett besök i Stockholm kan varvas med allvar, gör en avstickare på 100m från Vasamuseet och låt ungdomarna få se minnesstenar efter Vasa, Ulven, Hårsfjärden och DC-3an, ta bussen till Stäket, se Riddarholmskyrkan,

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Skolresor med historiefokus?

Inlägg av Borebo » 10 september 2016, 16:56

Ja Stäket får mig att tänka på Baggensstäket där Rutger Fuchs år 1719 hejdade en rysk framryckning. Det ligger ju inte så långt från centrum!

Skriv svar