Vikingahistoria på film

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Vikingahistoria på film

Inlägg av Torin » 2 april 2016, 16:43

Det var länge sedan jag var här, så ni får ursäkta om jag inte hittat min fråga besvarad.
Jag har sedan barnsben varit intresserad av historia. Det började med att vi i skolan i slutet av 1940-talet fick lära oss om vikingarna i Djursholm (Täby). Vi fick till och med lära oss att läsa runor.
Sedan har ju annat kommit emellan och jag har ägnat mig åt annat, men jag tycker fortfarande det är intressant. Har läst lite om Egypten, Wilbur Smith tror jag att författaren hette som i romanform berättade om faraonernas tid.
I vilket fall upptäckte jag nyligen och köpte "Sveriges Historia" Harrisson & Timell. Den var kul, även om den var rätt flamsig på vissa ställen. Bäst gillade jag när det handlade om stenålder - Vikingatid.

Nu kommer min fråga:
Vad finns det för videofilmer inom det här området. Svenska, tyska eller engelska?
Var köper man dessa?

PS Nu är jag inte bara intresserad av norden utan även världshistoria. Men krig är inte så roligt. Bättre då med folkvandringstid.
Hoppas att någon vill vidga mitt vetande.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vikingahistoria på film

Inlägg av loop » 6 april 2016, 02:10

Är det dokumentärer eller spelfilm? Svt öppet arkiv samt BBCs dokumentärer skulle jag börja att kolla. Antar att det finns nåt hos NRK och dansk TV också

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Vikingahistoria på film

Inlägg av Torin » 6 april 2016, 09:55

Först vill jag säga att trådens rubrik är missvisande. Jag är inte speciellt intresserad av vikingar utan om tiden FÖRE!
Stenålder skulle man kunna säga.
Och som svar till LOOP vill jag säga att det är dokumentärer som är mest intressanta.

Skriv svar