Tänkande kvinnor blir sterila?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2016, 22:21

Följande är citat från Linnea Bruno i Debatt 2015-12-17 när feminismen i Danmark och Sverige debatterades.

"För hundra år sedan tänkte man att kvinnors hjärnor är svagare. Om kvinnor använder hjärnan för mycket så togs energin från livmodern. Kvinnor kunde bli sterila."

Är det någon som känner till vad det här kommer ifrån? Är det äkta eller en myt'? Har man inom medicinen hävdat ett samband mellan sterilitet och tankearbete? Det finns väl ett klart samband mellan kvinnors utbildningsgrad och antalet barn, men det är ju knappast det som syftas i citatet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2016, 23:15

Ursprunget är tydligen från följande skrift, Sex in Education, av Edward H. Clarke från 1873. Någon som vet hur stort dess inflytande var? Delades hans slutsatser av andra?

http://www.gutenberg.org/files/18504/18 ... 8504-h.htm

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2016, 23:57

Efter att ha ögnat igenom skriften är min summering av hans teser följande.

Vi har en begränsad mängd energi för utveckling. Under tonåren ,12-19, skall energin räcka till för utveckling av kropp, hjärna, nervsystem och reproduktionssystem. För mycket psykologiskt eller fysiskt arbete förhindrar utveclingen av de system som inte används. Kvinnors utveckling av reproduktionssystem är mer energikrävande än mäns. Män och kvinnor som överdriver sina studier får inte utvecklade kropper eller nervösa problem. Han verkar driva tesen att man inte kan studera eller festa på nätterna för mycket utan att det påverkar den fysiska hälsan.Utbildningssystemet är anpassat för män. Kvinnors utbildning bör vara anpassat för kvinnor för optimering av resultatet. Jag har inte riktigt förstått hur han vill anpassa undervisningen för kvinnor.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av gunship » 26 februari 2016, 00:23

pandersson2 skrev:Efter att ha ögnat igenom skriften är min summering av hans teser följande.

Vi har en begränsad mängd energi för utveckling. Under tonåren ,12-19, skall energin räcka till för utveckling av kropp, hjärna, nervsystem och reproduktionssystem. För mycket psykologiskt eller fysiskt arbete förhindrar utveclingen av de system som inte används. Kvinnors utveckling av reproduktionssystem är mer energikrävande än mäns. Män och kvinnor som överdriver sina studier får inte utvecklade kropper eller nervösa problem. Han verkar driva tesen att man inte kan studera eller festa på nätterna för mycket utan att det påverkar den fysiska hälsan.Utbildningssystemet är anpassat för män. Kvinnors utbildning bör vara anpassat för kvinnor för optimering av resultatet. Jag har inte riktigt förstått hur han vill anpassa undervisningen för kvinnor.
Mja, det är ju 1800-talets kvinnosyn vi har att göra med här... Troligen menar han att den optimala utbildningen för kvinnor är typ bara lite symbolisk utbildning. Det är ju denna epok man får för sig att kvinnor inte är riktiga människor, utan någon slags barnmaskin-variant av en riktig människa.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av pandersson2 » 26 februari 2016, 06:19

I artikeln så diskuteras främst grunsdkola och college. Jag har inte upplevt att den propagerar emot att kvinnor skall skaffa sig utbildning. Den diskuterar hur utbildningen skall gå till. Den påminner mig om debatten vi kan ha idag i Sverige när man diskuterar hur duktiga flickor mår illa på grund av psykisk stress i skolan och får ätstörningar, mår psykiskt dåligt osv.

"Boys must study and work in a boy's way, and girls in a girl's way. They may study the same books, and attain an equal result, but should not follow the same method. Mary can master Virgil and Euclid as well as George; but both will be dwarfed,—defrauded of their rightful attainment,—if both are confined to the same methods. It is said that Elena Cornaro, the accomplished professor of six languages, whose statue adorns and honors Padua, was educated like a boy. This means that she was initiated into, and mastered, the studies that were considered to be the peculiar dower of men. It does not mean that her life was a man's life, her way of study a man's way of study, or that, in acquiring six languages, she ignored her own organization. Women who choose to do so can master the humanities and the mathematics, encounter [19]the labor of the law and the pulpit, endure the hardness of physic and the conflicts of politics; but they must do it all in woman's way, not in man's way. In all their work they must respect their own organization, and remain women, not strive to be men, or they will ignominiously fail."

Kan du skicka några av dina referenser för hur man argumenterar att kvinnor bara skall föda barn och inte är riktiga människor? Vilka argumenterade för det?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Tänkande kvinnor blir sterila?

Inlägg av gunship » 26 februari 2016, 13:36

Jag har själv inga skrivna källor, mest sånt jag snappat upp. Men man utgick från att mannen var den normala människan, och så drog man väldigt kategoriska slutsatser som mest kan liknas vid "confirmation bias". Menstruation lyftes fram som ett exempel på hur kvinnan inte var i kontroll över sig själv, mm. Generellt så hittar man en hel del absurt sexistiska saker om man gräver bland de dunklare vråerna var stora vetenskapsmän och filosofer har sagt - och då är jag ingen PK-fascist eller så.

Dock så kanske detta inte är applicerbart på den text du arbetar med.

EDIT;
snabb googling gav detta
http://www.yakida.se/artal2.html

Skriv svar