Mejeriprodukter i Asien?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av KoteGaeshi » 23 februari 2016, 16:50

gunship skrev:Vad jag förstår heter mjölk på japanska "miruku", dvs ett försök att säga "milk" :thumbsup: . Alltså lånat från Engelskan.
牛乳 uttalas ぎゅうにゅう (gyuunyuu) och betyder "komjölk". Att det dels finns ett eget ord för det och dessutom kanjisar tyder i viss mån på att de inte bara har importerat konceptet i form av, typ, milkshake eller i pizzaosten. Gyuu + nyuu är dock de så kallade on-uttalen, det vill säga de som följde med från Kina. "Det japanska" uttalet av tecknen är うし(ushi) och ちち (chichi).

Men ja, det heter ミルク (miruku) också, som i ミルクシェーク (mirukusheeku).
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av gunship » 23 februari 2016, 17:02

KoteGaeshi skrev:
gunship skrev:Vad jag förstår heter mjölk på japanska "miruku", dvs ett försök att säga "milk" :thumbsup: . Alltså lånat från Engelskan.
牛乳 uttalas ぎゅうにゅう (gyuunyuu) och betyder "komjölk". Att det dels finns ett eget ord för det och dessutom kanjisar tyder i viss mån på att de inte bara har importerat konceptet i form av, typ, milkshake eller i pizzaosten. Gyuu + nyuu är dock de så kallade on-uttalen, det vill säga de som följde med från Kina. "Det japanska" uttalet av tecknen är うし(ushi) och ちち (chichi).

Men ja, det heter ミルク (miruku) också, som i ミルクシェーク (mirukusheeku).
Tackar för förklaringen. Jag tänkte väl att något inhemskt ord måste de väl ha för det som däggdjur (människor inkluderat) ammar.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av KoteGaeshi » 23 februari 2016, 17:03

gunship skrev:
KoteGaeshi skrev:
gunship skrev:Vad jag förstår heter mjölk på japanska "miruku", dvs ett försök att säga "milk" :thumbsup: . Alltså lånat från Engelskan.
牛乳 uttalas ぎゅうにゅう (gyuunyuu) och betyder "komjölk". Att det dels finns ett eget ord för det och dessutom kanjisar tyder i viss mån på att de inte bara har importerat konceptet i form av, typ, milkshake eller i pizzaosten. Gyuu + nyuu är dock de så kallade on-uttalen, det vill säga de som följde med från Kina. "Det japanska" uttalet av tecknen är うし(ushi) och ちち (chichi).

Men ja, det heter ミルク (miruku) också, som i ミルクシェーク (mirukusheeku).
Tackar för förklaringen. Jag tänkte väl att något inhemskt ord måste de väl ha för det som däggdjur (människor inkluderat) ammar.
Intressant nog betyder miruku mjölk i största allmänhet, medan det äldre ordet gyuunyuu syftar specifikt på komjölk.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av CvD » 23 februari 2016, 17:36

Markus Holst skrev: läst jag att laktosintolerans kan vara en av orsakerna till skrälingarnas irritation över nybyggarna: De ansåg att de förgiftade dem. Vi ser ju i Utvandrarna hur någon nybyggarkvinna snällt bjuder indianerna på mjölk. Var nog inte så lyckat.
Har också läst samma teori om varför skrällingarna plötsligt blev väldigt upprörda.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av CvD » 23 februari 2016, 17:55

sonderling skrev:Men är de inte laktos intoleranta för att de just inte ätit mejeriprodukter och därmed inte utvecklat en tolerans? Tvärtom alltså? Det har jag alltid trott. Samma som påståendet att asiater eller ja kanske främst japaner ska vara känsligare mot alkohol?
Det stämmer, till viss del iallafall. Många av dem blir till och börja med knallröda, framförallt i ansiktet, som rena rama stopplyktan, efter redan en mindre mängd alkohol, asian flush som det kallas på engelska. Det brukar också medföra att dom blir snabbt påverkade av alkohol. Men det kan skilja sig inom en familj, vissa blir knallröda och snabbt påverkade och andra inte.
Vad jag har förstått saknar de ett enzym som bryter ner alkoholen (eller möjligen ett enzym som inte kan bryta ner alkoholen) vilket medför att dom får överskott av en restprodukt som medför att dom blir knallröda, snabbare berusade och samt i vissa fall får hjärtklappning.
Det är är mest vanligt med personer av koreansk, japansk, kinesisk eller taiwanesisk (ej aboriginal) bakgrund.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av sonderling » 23 februari 2016, 21:11

gunship skrev:
Markus Holst skrev:
gunship skrev:Vidare måste jag säga att jag alltid trott laktosintoleransrn i asien kom just från att man inte dricker mjölk efter spädbarnsstadiet.
Som jag har förstått det är de laktosintoleranta för att de är laktosintoleranta. Man vänjer sig inte vid laktos. I ett lakterande samhälle slås de laktosintoleranta ut. De dör innan de får ligga och skaffar inte lika många barn. Heter "survival of the fittest".
Visst, nåt sånt i den stilen. Men om vi antar att det normala är att vara laktosintolerant kan man ju fråga sig varför ett samhälle väljer att dricka mjölk mm.
Varför väljer ett samhälle att dricka koblod. Vilket jag har för mig att masajerna gör, de dricker inte mjölk och ligger väl nånstans på de rödare mer intoleranta delarna av kartan. De sätter en propp av en tagg i halsvenen på en ko som de tappar med jämna mellanrum.
Nä jag tror att man bara inte kom på att dricka mjölk i en del kulturer och därför är man mer intolerant. Alltså det är väl inget man dör av eller? Magknip och diarre? Förresten har jag en kompis som klassades som laktos intolerant och som jag förstod det så avstod han mjölk några år för att sedan kunna göra det igen. (Fast han dricker nog mest öl.) Sedan känner jag andra som är förtjusta i glass och som helt sonika ser till att vara nära en toalett när de inmundigar denna favorit föda. Men visst det kanske finns grader i helvetet.

Sonderling

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av gunship » 23 februari 2016, 22:27

sonderling skrev:
gunship skrev:
Markus Holst skrev:
gunship skrev:Vidare måste jag säga att jag alltid trott laktosintoleransrn i asien kom just från att man inte dricker mjölk efter spädbarnsstadiet.
Som jag har förstått det är de laktosintoleranta för att de är laktosintoleranta. Man vänjer sig inte vid laktos. I ett lakterande samhälle slås de laktosintoleranta ut. De dör innan de får ligga och skaffar inte lika många barn. Heter "survival of the fittest".
Visst, nåt sånt i den stilen. Men om vi antar att det normala är att vara laktosintolerant kan man ju fråga sig varför ett samhälle väljer att dricka mjölk mm.
Varför väljer ett samhälle att dricka koblod. Vilket jag har för mig att masajerna gör, de dricker inte mjölk och ligger väl nånstans på de rödare mer intoleranta delarna av kartan. De sätter en propp av en tagg i halsvenen på en ko som de tappar med jämna mellanrum.
Nä jag tror att man bara inte kom på att dricka mjölk i en del kulturer och därför är man mer intolerant. Alltså det är väl inget man dör av eller? Magknip och diarre? Förresten har jag en kompis som klassades som laktos intolerant och som jag förstod det så avstod han mjölk några år för att sedan kunna göra det igen. (Fast han dricker nog mest öl.) Sedan känner jag andra som är förtjusta i glass och som helt sonika ser till att vara nära en toalett när de inmundigar denna favorit föda. Men visst det kanske finns grader i helvetet.

Sonderling
Jag tänkte just på om det medför magbesvär, i synnerhet till den nivån att laktosintoleranta skulle s.a.s. dö ut. Om majoriteten av befolkningen inte mått bra av att dricka komjölk efter bäbisåren kan man ju fråga sig varför det blev en grej.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2016, 22:37

Troligen blev det en grej i de kulturer där mjölktoleransgenen av någon anledning var hyfsat etablerad redan innan det blev en grej

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av varjag » 23 februari 2016, 22:39

Kan tillägga att Kina blivit stor importör av, framför allt Nyazealändska mejeriprodukter. Inte minst ''baby-formulas''
för kinesiska spädbarn.......(Australien var inte ute tidigt nog - och, hamnade på efterkälken :roll: )

Varjag

Skriv svar